Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Per Vidar Kjølmoen, stortingskandidat for Arbeiderpartiet i Møre og Romsdal

I den tida Jan Steinar Engeli Johansen (Frp) satt på Stortinget, gjorde han ikke annet enn å sette opp fergetakstene. Heldigvis finnes et handlekraftig Arbeiderparti!

Engeli Johansen lurer hvordan Arbeiderpartiet skal halvere fergetakstene. Svaret er at vi tar utgangpunkt i prisene etter at Høyre og Frp hadde kjørt dem helt til topps, og halverer dem. Hvis vi tar utgangpunkt i prisene etter 1. juli, er det da 34% som gjenstår på en halvering. (Da er ikke prisøkninga som kommer i oktober medregnet). Så det er på høy tid at tafatte blåblå kamerater byttes ut med et handlekraftig Arbeiderparti.

Frp har nå hatt makta på Stortinget i åtte år sammen med Høyre. I seks av dem har Frp hatt både samferdselsministeren og finansministeren, og i drøye to av dem bidro også Engeli Johansen til økte fergetakster fra sin varaplass på Stortinget. Gjennom hele den perioden har fergeprisene steget og steget, uten at Frp har løftet en finger, før presset fra Arbeiderpartiet til slutt ble for stort. Samtidig har Frp knapt klart å bygge én meter med statlig vei i Møre og Romsdal.Nå må blå tafatthet byttes ut med rød handlekraft.

Jeg og Møre og Romsdal Arbeiderparti har kjempet for statlige midler til halverte fergetakster lenge. Først sto vi alene. Deretter fikk vi med oss hele Arbeiderpartiet. Til slutt fikk vi banket det inn i Arbeiderpartiets program. En stor seier for alle som er avhengig av ferge.

Fra Frp har vi bare møtt kritikk. Det lever vi godt med. Vi er mest opptatt av å lykkes, der Høyre og Frp mislykkes – nemlig med å hjelpe folk over hele Møre og Romsdal til å komme seg på jobb til en anstendig pris. Derfor vil vi også gjeninnføre pendlefradragene som Høyre og Frp kuttet så hardt.

I år står velgerne overfor et verdivalg: Vil du ha mer sentralisering, privatisering og salg av Norge med Høyre og Frp, eller vil du ha satsing på trygge arbeidsplasser, gode skoler og en verdig eldreomsorg med Arbeiderpartiet i hele Møre og Romsdal? Nå er det vanlige folks tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 2 år siden
    Igjen.. og la meg tilføye at Kjølmoen og AP har ingen troverdighet i fergesaken..

    Hadde ikke Frp tvunget AP til stortinget ville en reduksjon i fergetakstene fremdeles vært langt ute i det blå, APs "løfte" om reduksjoner i fergetakstene var hvis de vant valget og over en periode på 4 år, dette dementerte Støre og det ble 50% reduksjon på enkelte fergestrekninger.
    Frp fremmet forslag på stortinget om å fjerne innkrevningen på fergene omgående, i tillegg ett forslag om 50% reduksjon omgående og SP fremmet ett eget forslag om reduksjon, AP stemte imot alle.
    Men nå sto dette om og redde siste rest av troverdighet for AP så de fremmet ett eget forslag om 10% reduksjon nå og en utredning om det var mulig med reduksjon av fergetakstene over den neste 4 års perioden, dette ble vedtatt med stemmene til Frp og SP.
    Det AP ikke så komme var at Frp i budsjettforhandlinger med regjeringen klarte og øke reduksjonen i år til 25%.
    AP har stemt imot ALLE reduksjoner av fergetakstene i fylke og på stortinget samtidig som de har nærmest doblet fergetakstene i fylket sammen med SP..
    Overføringene fra stat til fylket har aldri vært så høye som under den tiden Frp satt i regjering, problemet er heller AP og SP sine prioriteringer i fylket, men skjønner jo at det blir for lite penger med ett overskudd i fylket på 313,5 millioner

    Ps Den forrige rødgrønne regjeringen satte rekord i sentralisering, nedleggelse av gårder og salg av statlige bedrifter.. men ja det blir muligens vanlige folks tur etter valget.. til og betale mer enn de noen sinne har gjort tidligere i økte skatter og avgifter, i tillegg til og miste muligheten til selv og velge sykehus og sykehjem, Godt Valg ! Ds

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse