E136 mellom Ålesund og Dombås («Eksportvegen») er av et klart flertall i fylkestinget «vedtatt» som fylkets viktigste veg, og derved nr 1 i rekkefølgen blant vegprosjektene i fylket. Ved å legge fylkets viktigste vegprosjekt til Nye Veier som selv kan bestemme rekkefølge, oppstår en usikkerhet om fremdriften.
Bygges E136 slik fylkestinget, samt Norges Lastebileier-Forbund, NHO, sunnmørske næringslivsledere og folk flest krever, fjernes forhåpentligvis også forsøkene på å svekke det klart mest populære alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden - den oversjøiske Romsdalsaksen.
Med ferdig oppgradert E136, starter jo kostnadene for Romsdalsaksen (RA) ved Hjelvika, ettersom RA vil bruke den oppgraderte E136 fra Ørskogfjellet til nevnte. Å dikte en kostnad, som Statens Vegvesen region Midt har vurdert til 3 mrd er veldig spesielt.
En eventuell Møreakse vil medføre ekstra kostnader for strekningen Vik - Tresfjordbrua, og den er slik jeg har forstått det vurdert til ca 1 mrd og er en konsekvens av Møreaksen (MA) Burde ikke denne kostnaden da være del av «MA-regnskapet»?
Seilingshøyde for den planlagte brua i RA-traseen er også svært interessant. Hvor høy må den egentlig være, og til hvilke konsekvenser? I beregningene til Statens Vegvesen blir 75 meters seilingshøyde benyttet. Det er ekstremt og unødvendig.
Man må ikke å legge tilrette for at de største båtene skal kunne gå helt fram til alle destinasjoner dersom det medfører store konsekvenser for økonomi og/eller andre forhold. Bruk av utslippsfrie egnede båter for ilandføring kan bringe turistene helt fram til kaia i Åndalsnes. System med flytebruer og sluse som kan åpnes er også et alternativ.
Konsekvensene av 75 meters seilingshøyde vs. omkring 50 meter kan alle forstå - et kostnadssprang. Størrelsen på dette spranget er ukjent for meg - men, brua blir nødvendigvis kortere og billigere ved lavere bru.
Regnet fra syd, skiller de to alternativene RA og MA lag fra første meter på Ørskogfjellet, og holder god avstand til de møtes igjen ved Lønset - alternativt Hjelset. En logisk økonomisk sammenligning må da inneholde de kostnader løsningene medfører mellom målepunktene - dvs både direkte kostnader og følgekostnader. Da først blir sammenligningen rettferdig.
Fikk nettopp kjennskap til nyheten om at fylkesutvalget med 10 mot 3 stemmer krever at departementet og Stortinget ser både MA og RA-utredningene på nytt. En gledelig og spennende utvikling.
Av: Paul Andreas Hofseth