Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
30 august 2021 19:21
Del på Facebook
– Romsdalsaksen i blått, Møreaksen i rødt, tuneller i svart. Illustrasjon: Romsdalsaksen
– Romsdalsaksen i blått, Møreaksen i rødt, tuneller i svart. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

E136 mellom Ålesund og Dombås («Eksportvegen») er av et klart flertall i fylkestinget «vedtatt» som fylkets viktigste veg, og derved nr 1 i rekkefølgen blant vegprosjektene i fylket. Ved å legge fylkets viktigste vegprosjekt til Nye Veier som selv kan bestemme rekkefølge, oppstår en usikkerhet om fremdriften.

Bygges E136 slik fylkestinget, samt Norges Lastebileier-Forbund, NHO, sunnmørske næringslivsledere og folk flest krever, fjernes forhåpentligvis også forsøkene på å svekke det klart mest populære alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden - den oversjøiske Romsdalsaksen.

Med ferdig oppgradert E136, starter jo kostnadene for Romsdalsaksen (RA) ved Hjelvika, ettersom RA vil bruke den oppgraderte E136 fra Ørskogfjellet til nevnte. Å dikte en kostnad, som Statens Vegvesen region Midt har vurdert til 3 mrd er veldig spesielt.

En eventuell Møreakse vil medføre ekstra kostnader for strekningen Vik - Tresfjordbrua, og den er slik jeg har forstått det vurdert til ca 1 mrd og er en konsekvens av Møreaksen (MA) Burde ikke denne kostnaden da være del av «MA-regnskapet»?

Seilingshøyde for den planlagte brua i RA-traseen er også svært interessant. Hvor høy må den egentlig være, og til hvilke konsekvenser? I beregningene til Statens Vegvesen blir 75 meters seilingshøyde benyttet. Det er ekstremt og unødvendig.

Man må ikke å legge tilrette for at de største båtene skal kunne gå helt fram til alle destinasjoner dersom det medfører store konsekvenser for økonomi og/eller andre forhold. Bruk av utslippsfrie egnede båter for ilandføring kan bringe turistene helt fram til kaia i Åndalsnes. System med flytebruer og sluse som kan åpnes er også et alternativ.

Konsekvensene av 75 meters seilingshøyde vs. omkring 50 meter kan alle forstå - et kostnadssprang. Størrelsen på dette spranget er ukjent for meg - men, brua blir nødvendigvis kortere og billigere ved lavere bru.

Regnet fra syd, skiller de to alternativene RA og MA lag fra første meter på Ørskogfjellet, og holder god avstand til de møtes igjen ved Lønset - alternativt Hjelset. En logisk økonomisk sammenligning må da inneholde de kostnader løsningene medfører mellom målepunktene - dvs både direkte kostnader og følgekostnader. Da først blir sammenligningen rettferdig.

Fikk nettopp kjennskap til nyheten om at fylkesutvalget med 10 mot 3 stemmer krever at departementet og Stortinget ser både MA og RA-utredningene på nytt. En gledelig og spennende utvikling.

Av: Paul Andreas Hofseth 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse