Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
30 august 2021 19:21
Del på Facebook
– Romsdalsaksen i blått, Møreaksen i rødt, tuneller i svart. Illustrasjon: Romsdalsaksen
– Romsdalsaksen i blått, Møreaksen i rødt, tuneller i svart. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

E136 mellom Ålesund og Dombås («Eksportvegen») er av et klart flertall i fylkestinget «vedtatt» som fylkets viktigste veg, og derved nr 1 i rekkefølgen blant vegprosjektene i fylket. Ved å legge fylkets viktigste vegprosjekt til Nye Veier som selv kan bestemme rekkefølge, oppstår en usikkerhet om fremdriften.

Bygges E136 slik fylkestinget, samt Norges Lastebileier-Forbund, NHO, sunnmørske næringslivsledere og folk flest krever, fjernes forhåpentligvis også forsøkene på å svekke det klart mest populære alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden - den oversjøiske Romsdalsaksen.

Med ferdig oppgradert E136, starter jo kostnadene for Romsdalsaksen (RA) ved Hjelvika, ettersom RA vil bruke den oppgraderte E136 fra Ørskogfjellet til nevnte. Å dikte en kostnad, som Statens Vegvesen region Midt har vurdert til 3 mrd er veldig spesielt.

En eventuell Møreakse vil medføre ekstra kostnader for strekningen Vik - Tresfjordbrua, og den er slik jeg har forstått det vurdert til ca 1 mrd og er en konsekvens av Møreaksen (MA) Burde ikke denne kostnaden da være del av «MA-regnskapet»?

Seilingshøyde for den planlagte brua i RA-traseen er også svært interessant. Hvor høy må den egentlig være, og til hvilke konsekvenser? I beregningene til Statens Vegvesen blir 75 meters seilingshøyde benyttet. Det er ekstremt og unødvendig.

Man må ikke å legge tilrette for at de største båtene skal kunne gå helt fram til alle destinasjoner dersom det medfører store konsekvenser for økonomi og/eller andre forhold. Bruk av utslippsfrie egnede båter for ilandføring kan bringe turistene helt fram til kaia i Åndalsnes. System med flytebruer og sluse som kan åpnes er også et alternativ.

annonse

Konsekvensene av 75 meters seilingshøyde vs. omkring 50 meter kan alle forstå - et kostnadssprang. Størrelsen på dette spranget er ukjent for meg - men, brua blir nødvendigvis kortere og billigere ved lavere bru.

Regnet fra syd, skiller de to alternativene RA og MA lag fra første meter på Ørskogfjellet, og holder god avstand til de møtes igjen ved Lønset - alternativt Hjelset. En logisk økonomisk sammenligning må da inneholde de kostnader løsningene medfører mellom målepunktene - dvs både direkte kostnader og følgekostnader. Da først blir sammenligningen rettferdig.

Fikk nettopp kjennskap til nyheten om at fylkesutvalget med 10 mot 3 stemmer krever at departementet og Stortinget ser både MA og RA-utredningene på nytt. En gledelig og spennende utvikling.

Av: Paul Andreas Hofseth 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte