Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter åtte år med sentralisering, vil Arbeiderpartiet ta Norge i en ny retning. Fergetakstene er et godt sted å begynne.

Politikk måles på resultater. I åtte år har Høyre og Frp styrt samferdselspolitikken i Norge. I samme periode har fergetakstene økt og økt. Aller mest har prisene steget på riksveisambandene, der Frp hadde direkte ansvar med samferdselsministeren i seks av åtte år.

Etter hvert nådde prisene slike nivåer at de truet hverdagen til vanlige arbeidsfolk rundt om i hele kyst-Norge. Medier har dokumentert at helt vanlige familier har vært nødt til å betale over 50.000 kroner i året i fergebilletter. Og da måtte de holde både bilen og dieselen i tillegg. Noe måtte skje.

Arbeiderpartiet sørget for at noe skjedde. I februar gikk en samla programkomité ut med støtte til kravet om halverte fergetakster. I april vedtok slo Arbeiderpartiets landsmøte enstemmig fast kravet om halverte fergetakster. Flere partier kastet seg på. Til slutt måtte til og med Frp ta avstand fra egen politikk.

Nå blir kravet norsk politikk. Arbeiderpartiet og Senterpartiet er blitt enige om å gjennomføre halveringa på alle samband. I tillegg blir fergene gratis på de minste fergesambandene og for øysamfunn uten fastlandsforbindelse.

Det betyr noe for folk hvem som styrer. Med Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil folk og næringsliv spare mange hundre millioner kroner på fergebilletten. Hvert år.

For nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse