fbpx
Annonse
Annonse
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Etter åtte år med sentralisering, vil Arbeiderpartiet ta Norge i en ny retning. Fergetakstene er et godt sted å begynne.

Politikk måles på resultater. I åtte år har Høyre og Frp styrt samferdselspolitikken i Norge. I samme periode har fergetakstene økt og økt. Aller mest har prisene steget på riksveisambandene, der Frp hadde direkte ansvar med samferdselsministeren i seks av åtte år.

Etter hvert nådde prisene slike nivåer at de truet hverdagen til vanlige arbeidsfolk rundt om i hele kyst-Norge. Medier har dokumentert at helt vanlige familier har vært nødt til å betale over 50.000 kroner i året i fergebilletter. Og da måtte de holde både bilen og dieselen i tillegg. Noe måtte skje.

Arbeiderpartiet sørget for at noe skjedde. I februar gikk en samla programkomité ut med støtte til kravet om halverte fergetakster. I april vedtok slo Arbeiderpartiets landsmøte enstemmig fast kravet om halverte fergetakster. Flere partier kastet seg på. Til slutt måtte til og med Frp ta avstand fra egen politikk.

Nå blir kravet norsk politikk. Arbeiderpartiet og Senterpartiet er blitt enige om å gjennomføre halveringa på alle samband. I tillegg blir fergene gratis på de minste fergesambandene og for øysamfunn uten fastlandsforbindelse.

Det betyr noe for folk hvem som styrer. Med Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil folk og næringsliv spare mange hundre millioner kroner på fergebilletten. Hvert år.

For nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Marius Ibs Øien-Hansen 5 timer siden «Gisle» ved Kvalvåg våren 1949
Otto Øien var kaptein på Gisle.
Hydrogen er enormt energikrevende å produsere så det er stort sett for å forsvare mer vindkraftutbygging det ivres for Hydrogenproduksjon.
Terje Sundsbø 1 dager siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har Sve glemt det? Dagens regjering Ap og Sp, samt Krf, V og ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har du glemt det? Les https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/110408-paradokset-romsdalsaksen-20211021
Svært uventa kraftpris
Den nye Regjeringa sviktar fundamentalt med uforsvarleg og uventa  HØGE kraftprisar! Vanskeleg for oss vanlege veljarar å forstå  og godta ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte