Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter åtte år med sentralisering, vil Arbeiderpartiet ta Norge i en ny retning. Fergetakstene er et godt sted å begynne.

Politikk måles på resultater. I åtte år har Høyre og Frp styrt samferdselspolitikken i Norge. I samme periode har fergetakstene økt og økt. Aller mest har prisene steget på riksveisambandene, der Frp hadde direkte ansvar med samferdselsministeren i seks av åtte år.

Etter hvert nådde prisene slike nivåer at de truet hverdagen til vanlige arbeidsfolk rundt om i hele kyst-Norge. Medier har dokumentert at helt vanlige familier har vært nødt til å betale over 50.000 kroner i året i fergebilletter. Og da måtte de holde både bilen og dieselen i tillegg. Noe måtte skje.

Arbeiderpartiet sørget for at noe skjedde. I februar gikk en samla programkomité ut med støtte til kravet om halverte fergetakster. I april vedtok slo Arbeiderpartiets landsmøte enstemmig fast kravet om halverte fergetakster. Flere partier kastet seg på. Til slutt måtte til og med Frp ta avstand fra egen politikk.

Nå blir kravet norsk politikk. Arbeiderpartiet og Senterpartiet er blitt enige om å gjennomføre halveringa på alle samband. I tillegg blir fergene gratis på de minste fergesambandene og for øysamfunn uten fastlandsforbindelse.

Det betyr noe for folk hvem som styrer. Med Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil folk og næringsliv spare mange hundre millioner kroner på fergebilletten. Hvert år.

For nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse