Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
13 oktober 2021 13:41
Del på Facebook
Lars Valderhaug. Foto: Privat
Lars Valderhaug. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tapet er stort, og trist er det for alle vi som kjemper mot den håpløse Møreaksen at en av vår aller fremste forkjempere døde så brått og uventet. Selvsagt var tapet størst for familien og nære venner til Lars Svein Valderhaug. Men, vi med større distanse føler også et tap - et reelt tap. Lars var prinsippfast og aksepterte ikke fusk og fanteri. På en direkte og litt dristig måte kritiserte Lars mange tvilsomme prosesser knyttet til prosjektet Møreaksen.

Han hadde sine mistanker, og var sikker i sin sak om samrøre, tvilsomme kostnadstall og urettferdige sammenligninger. Noe positivt i det vonde er at Lars fikk oppleve bekreftelse på mange av sine mistanker ved journalist Arild Myhre (Tidens Krav) sine avsløringer via innsyn i omkring 500 e poster knyttet til Møreaksen.

Det er allerede brukt mer enn 300 million kroner til prosjektet Møreaksen, og det virker som det kjempes for å nå «point of no return».  Forhåpentligvis vil tilgangen til «frie midler» bli vanskeligere etter regjeringsskiftet, for det er helt andre veger som må prioriteres.  E136 - «eksportvegen» fra Ålesund til Dombås regnes av tunge aktører og folk flest som fylkets viktigste veg, og fylkesvegene er i skremmende dårlig forfatning.

Den ca 100 mil lange «nye E39» mellom Trondheim og Kristiansand er et svært ambisiøst og krevende prosjekt som må ses i et 100 års perspektiv. Da må man være helt sikker på at rette traseer blir valgt. Det overordnede formålet for prosjektet er reduksjon i reiselengde og viktigst - nærmest halvering av reisetiden.

Lars og jeg var ikke alltid enig, men vi var 100% enig om at fast forbindelse som erstatning for fergedrift over de 7 fjordene som må krysses i E39 prosjektet er det klart viktigste punktet for reduksjon i reisetid.

Dernest kommer reduksjon i reiselengde. På det punktet kan kombinasjonen Møreaksen og Hafast erstattes av et 5 mil kortere alternativ som er minst 30 mrd billigere. Det oppnås ved traseer via Stranda/Sykkylven og Romsdalsaksen.

Solberg-regjeringen bevilger penger til Lerstad - Breivika i Ålesund og Lønset - Hjelset i Molde i 2022, men ikke ei krone til Møreaksen. Den nye regjeringen vil garantert gjøre endringer i budsjettet, men målt i kroner blir de små. Behovet for å markere en ny kurs tilsier imidlertid at penger flyttes og fanesaker får fortrinn.

Lars - rapporten du la ut på FB 05.09.21 er obligatorisk lesning for alle ansvarlige personer - vi plikter å gjøre den kjent. Din reise er slutt, Lars - takk for innsatsen!

Av: Paul Andreas Hofseth

IMG 2023

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    En flott omtale, om en flott man, og vårt felles gode E39 prosjekt, takk for innsatsen     Lars Valderhaug.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse