Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
13 oktober 2021 13:41
Del på Facebook
Lars Valderhaug. Foto: Privat
Lars Valderhaug. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tapet er stort, og trist er det for alle vi som kjemper mot den håpløse Møreaksen at en av vår aller fremste forkjempere døde så brått og uventet. Selvsagt var tapet størst for familien og nære venner til Lars Svein Valderhaug. Men, vi med større distanse føler også et tap - et reelt tap. Lars var prinsippfast og aksepterte ikke fusk og fanteri. På en direkte og litt dristig måte kritiserte Lars mange tvilsomme prosesser knyttet til prosjektet Møreaksen.

Han hadde sine mistanker, og var sikker i sin sak om samrøre, tvilsomme kostnadstall og urettferdige sammenligninger. Noe positivt i det vonde er at Lars fikk oppleve bekreftelse på mange av sine mistanker ved journalist Arild Myhre (Tidens Krav) sine avsløringer via innsyn i omkring 500 e poster knyttet til Møreaksen.

Det er allerede brukt mer enn 300 million kroner til prosjektet Møreaksen, og det virker som det kjempes for å nå «point of no return».  Forhåpentligvis vil tilgangen til «frie midler» bli vanskeligere etter regjeringsskiftet, for det er helt andre veger som må prioriteres.  E136 - «eksportvegen» fra Ålesund til Dombås regnes av tunge aktører og folk flest som fylkets viktigste veg, og fylkesvegene er i skremmende dårlig forfatning.

Den ca 100 mil lange «nye E39» mellom Trondheim og Kristiansand er et svært ambisiøst og krevende prosjekt som må ses i et 100 års perspektiv. Da må man være helt sikker på at rette traseer blir valgt. Det overordnede formålet for prosjektet er reduksjon i reiselengde og viktigst - nærmest halvering av reisetiden.

Lars og jeg var ikke alltid enig, men vi var 100% enig om at fast forbindelse som erstatning for fergedrift over de 7 fjordene som må krysses i E39 prosjektet er det klart viktigste punktet for reduksjon i reisetid.

Dernest kommer reduksjon i reiselengde. På det punktet kan kombinasjonen Møreaksen og Hafast erstattes av et 5 mil kortere alternativ som er minst 30 mrd billigere. Det oppnås ved traseer via Stranda/Sykkylven og Romsdalsaksen.

Solberg-regjeringen bevilger penger til Lerstad - Breivika i Ålesund og Lønset - Hjelset i Molde i 2022, men ikke ei krone til Møreaksen. Den nye regjeringen vil garantert gjøre endringer i budsjettet, men målt i kroner blir de små. Behovet for å markere en ny kurs tilsier imidlertid at penger flyttes og fanesaker får fortrinn.

Lars - rapporten du la ut på FB 05.09.21 er obligatorisk lesning for alle ansvarlige personer - vi plikter å gjøre den kjent. Din reise er slutt, Lars - takk for innsatsen!

Av: Paul Andreas Hofseth

IMG 2023

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    En flott omtale, om en flott man, og vårt felles gode E39 prosjekt, takk for innsatsen     Lars Valderhaug.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse