Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uten ferger hadde det blitt mye roing, og muligens svømming, langs kysten. Fergene er livsnerven for folk og næringsliv fra Agder i sør til Finnmark i nord. Dessverre har det under åtte år med Høyre og Frp blitt svært dyrt å bruke denne livsnerven.

Frp har med rette fått mye kritikk for ett av Stortingets aller mest spektakulære løftebrudd – der partiet – i stedet for å fjerne alle bompenger som de lovte – i stedet satte rekord i bompengeinnkreving. Men utviklinga på fergeprisene økte enda mer mens Frp hadde samferdselsministeren.

Prisene på riksveifergene økte i:

  • 2014 med 3,5 %
  • 2015 med 4,1 %
  • 2016 med 2,9 %
  • 2017 med 7,8 %
  • 2018 med 2,4 %
  • 2019 med 2,7 %
  • 2020 med 3,2 %

Ja, det blir penger av slikt. 

19. august i år møtte jeg og nåværende statsminister Jonas Gahr Støre to lærlinger fra Aukra på Vard Langsten. De to må hver dag betale 253 kroner i fergebilletter for å komme seg på jobb – selv med full rabatt og reduksjonen som kom i revidert nasjonalbudsjett i sommer. Det blir 58190 kroner i året. Og da må lærlingene holde bilen og dieselen i tillegg. Da sier det seg selv at det blir trange kår for en førsteårs lærling.

Men nå er det som kjent vanlige folk sin tur. Ap og Sp går nå inn for at prisen på ferga fra Vestnes skal reduseres med over en tredel fra dagens nivå, mens ferga fra Aukra skal bli gratis. Det kommer til å bety mye både for de to lærlingene på Vard Langsten og hundretusenvis av andre fergereisende langs kysten.

Vi skal halvere fergetakstene fra Frp sine rekordnivåer, og for øysamfunn uten fastlandsforbindelse og samband med færre enn 100.000 reisende årlig vil vi gjøre fergeturen gratis.

Det betyr noe for folk hvem som styrer landet. Og det betyr noe at kyst og distrikter endelig blir prioritert. Det er dette vi mener i Arbeiderpartiet når vi sier: nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse