Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uten ferger hadde det blitt mye roing, og muligens svømming, langs kysten. Fergene er livsnerven for folk og næringsliv fra Agder i sør til Finnmark i nord. Dessverre har det under åtte år med Høyre og Frp blitt svært dyrt å bruke denne livsnerven.

Frp har med rette fått mye kritikk for ett av Stortingets aller mest spektakulære løftebrudd – der partiet – i stedet for å fjerne alle bompenger som de lovte – i stedet satte rekord i bompengeinnkreving. Men utviklinga på fergeprisene økte enda mer mens Frp hadde samferdselsministeren.

Prisene på riksveifergene økte i:

  • 2014 med 3,5 %
  • 2015 med 4,1 %
  • 2016 med 2,9 %
  • 2017 med 7,8 %
  • 2018 med 2,4 %
  • 2019 med 2,7 %
  • 2020 med 3,2 %

Ja, det blir penger av slikt. 

19. august i år møtte jeg og nåværende statsminister Jonas Gahr Støre to lærlinger fra Aukra på Vard Langsten. De to må hver dag betale 253 kroner i fergebilletter for å komme seg på jobb – selv med full rabatt og reduksjonen som kom i revidert nasjonalbudsjett i sommer. Det blir 58190 kroner i året. Og da må lærlingene holde bilen og dieselen i tillegg. Da sier det seg selv at det blir trange kår for en førsteårs lærling.

Men nå er det som kjent vanlige folk sin tur. Ap og Sp går nå inn for at prisen på ferga fra Vestnes skal reduseres med over en tredel fra dagens nivå, mens ferga fra Aukra skal bli gratis. Det kommer til å bety mye både for de to lærlingene på Vard Langsten og hundretusenvis av andre fergereisende langs kysten.

Vi skal halvere fergetakstene fra Frp sine rekordnivåer, og for øysamfunn uten fastlandsforbindelse og samband med færre enn 100.000 reisende årlig vil vi gjøre fergeturen gratis.

Det betyr noe for folk hvem som styrer landet. Og det betyr noe at kyst og distrikter endelig blir prioritert. Det er dette vi mener i Arbeiderpartiet når vi sier: nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrJeg stoler på ditt referat. Eller er det noe viktig du har utelatt? På samme måte har det også vært ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDu har to alternativ: meld deg inn i fb gruppa, eller be SVV om å få ein kopi av ppt.-presentasjonen ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrPå samme måte har det også vært forslag om å flytte fergeleiet bort fra sentrum av Molde. Det blir nok ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøSVV har hatt oppstartsmøte med Vestnes kommune det dei skal oppgradere kaianlegget på Furneset, inkludert trinn 2 der kai nummer ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDu er klar over at du linker til en internettside som krever medlemskap hos Facebook? Altså ikke åpen tilgjengelig for ...
Bjørn Arild Reed Jacobsen 9 timer siden Framtidens teknologi med Møreaksen
@Terje SundsbøTerje Sundsbø, du har en tendens til å komme meg i forkjøpet . Skulle akkurat til å stive det samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse