Annonse
Steinar Tyldum, styremedlem Motvind SørVest
Ytring
Steinar Tyldum, styremedlem Motvind SørVest
11 desember 2021 10:12
Del på Facebook
– Det største og grelleste eksemplet på selskaper som velger å «være med» på leken er Equinor, skriver Steinar Tyldum i dette innlegget. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
– Det største og grelleste eksemplet på selskaper som velger å «være med» på leken er Equinor, skriver Steinar Tyldum i dette innlegget. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klimasaken og Paris-avtalen er uomtvistelig veldig sentrale i så og si all politikk i dag, og i sfæren omkring disse to sakene er det uendelig mange vidt forskjellige interesser og store konfliktmuligheter. De mektige partene i dette bildet er utvilsomt politikken og de sterke økonomiske interessene. Politikken har satt det hele i gang, og de økonomiske interessene svermer hvileløst rundt de store fortjenestemulighetene. 

Mange mener at farene som i dag fører til tidenes samfunnsomveltning for å berge jordas klima er sterkt overdrevet, men ettersom denne politikken er bestemt gjennomført er dette noe vi alle må forholde oss til. 

Når det gjelder spørsmålet om ærlige hensikter, er dette en diskusjon som absolutt hører hjemme i enhver diskusjon om politikk, men i en kort kronikk som denne, velger jeg å hoppe over dette elementet her. Jeg ser heller på et par av de andre interessene. Interesser som faktisk må velge mellom å «være med» på dansen, eller stille seg helt utenfor. En kan lett se for seg at de fleste velger det første alternativet.

Det største og grelleste eksemplet på selskaper som velger å «være med» på leken er Equinor. De hevdet i mange år at det å elektrifisere offshore-industrien ikke var aktuelt. Det ville være for dyrt og ikke hensiktsmessig. Ettersom kravet og det politiske presset ble større, og Equinor også skjønte at det ikke var noen veg utenom, var de plutselig for elektrifisering. Skattesystemet, som gjør at mesteparten av disse store investeringene blir veltet over på deg og meg, var da selvsagt en gunstig og medvirkende faktor for beslutningen. Ærlige hensikter eller vikarierende motiver?

Andre som har blitt utsatt for dette valget er de små og store selskaper, organisasjoner og samfunnsinstitusjoner. Alt og alle har faktisk kjent på dette presset, og valget står da raskt mellom det å være med, eller det å være mot.

I en kynisk verden der enkeltindivider ser fortjenestemuligheter i enhver situasjon,  har en også sett at personer lett går på akkord med ideelle forestillinger, når fortjenestemulighetene blir store. De mest tvilsomme er de som gjennom ideelt arbeid gir seg ut for å jobbe for den gode sak, samtidig som de utnytter enhver fortjenestemulighet i den nye utviklingen. Spørsmålet blir da igjen - ærlige hensikter eller vikarierende motiver? 

I denne vår tids utvikling tør jeg påstå at de eneste som virkelig kan stå oppreist og være totalt fri for mistanker om vikarierende motiver er de som prøver å stå imot denne utviklingen. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø Nylig Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse