Meldingen var som forventet, men kom litt brått på. Statens veivesen, kaster inn kortene når det gjelder reguleringen av E136/E39 på strekningen Breivika–Ørskogfjellet allerede etter 6 måneder.
Etter å ha fulgt prosjektet Møreaksen, fra det på 1990-tallet var et «kjempeprosjekt», som ville bundet hoveddelene av fylket sammen langs kysten fra Molde via Haram til Ålesund, til det i ettertid har blitt et Molde prosjekt, for alle penga. – Så kom dette ikke som noen overraskelse.
Det HASTER med å få Møreaksen realisert. Spada i jorda, «The point of no return». Koste hva det koste vil. Sør for fjorden i Ålesund kommune, blir det alt for komplisert og kostbart, er argumentet.
Hvorfor? Jo det blir for dyrt med den ønskede tunellen gjennom tettbygd strøk på Valle / Svorta. Kvoten for tunneler på E39, er allerede brukt opp på veiene under og over fjorden mot Molde. At lokalpolitikerne i Nye Ålesund for 4 år siden også forkastet Veivesenets anbefalte trasse K3 alternativ, med en 8 km. tunnel under Svarteløken vannet, gjør ikke utfordringene enklere.
Har du hørt? Er noen plass det behov for tunneler på E39, så er det vel i tettbebygde strøk på Valle / Svorta.
Bo- og arbeidsmarkedet som forsvant over natten
Som det kommer frem av illustrasjonen og som har vært hoved argumentet for E39 mellom Ålesund og Molde. Et felles bo og arbeidsmarked, så er det plutselig forsvunnet. Ja hovedgrunn til å bruke enorme summer på overdimensjonerte bruer og tunneler i Molde kommune var nettopp dette imaginære ikke dokumenterte arbeidsmarkedet.
Det felles bo og arbeidsmarkedet innen 45 minutters kjøring mellom byene er borte for mange år fremover. Det forsvant i løpet av høsten, når Veivesenet kastet inn håndkleet og legger alle eggene i samme korg og satser fullt og heilt på strekningen Ørskogfjellet–Molde. En pakke som også ivaretar det meste av behovene for bypakken i Molde. En strekning få Sunnmøringer og næringslivet på Sunnmøre har svært liten nytte og glede av. Skal sunnmøringene via Molde, så er det for å reise videre nordover.
Fylkesstatistikken sier at det er rundt 200 som pendler mellom byene i dag. Politikernes «våte drøm» om det store markedet, forsvant med omprioriteringene av E39 gjennom fylket.
For næringslivet på Sunnmøre er dette ikke noe stort tap. Men for politikerne på Sunnmøre er det en fadese.
Næringslivet og transportnæringen er ikke de som har forlangt Møreaksen. Næringslivet har i flere 10 år forlangt gode transportlinjer inn/ut av fylket og til de sentrale områdene hvor det fraktes store volumer. Nødvendigvis ikke med 110 km./t. Dette da all godstrafikk i Europa foregår med maks. 90 km./t. Det er ønsket sikre veier med god standard og minst mulig stigninger.
Fergerfri E39
Var Stoltenberg 2 regjerningens forslag. Antatt kostnader den gang ca. 150 milliarder. Så kom Frp. til makten og flesket til med 110 km./t. som krav til E39. Noe som igjen gjør at det blir 5 kilometer mellom hver avkjørsel. Hva skal man da med en høyhastighets vei, hvor de fleste må kjøre omveier på de gamle for å komme inn på den nye?
Dette gir økte kjørekostnader og i tillegg bompenger. Tidsbesparelse blir spist opp og miljøgevinsten forsvinner som dugg for solen.
Den grønne bølgen
Blir stor … Den som ikke følger med, vil sakke akterut også inne samferdselen. Miljøregnskapet vil bli viktigere og viktigere med årene som kommer. Bare dette med å øke hastigheten fra 90 til 110 km./t. vil bli et stort bidrag i negativ retning når det gjelder miljøet. De fleste som har litt teknisk bakgrunn vet at luft/ kjøremotstanden øker eksponentialt med hastigheten, uavhengig av hvilken energibærer som driver kjøretøyet.
Vi er dessverre ikke kommet dit som en av Mørebenkens representanter på Stortinget hevdet i en valgsending. – At EL biler ladder like mye i nedoverbakker som de bruker i oppoverbakker og at energibruken er lik null. Hadde det bare vært så vel!! I så fall er dette oppfinnelsen av «perpetuum mobile» og bør patenteres.
Hemmelige avtaler og bindinger
At man rundt årtusen skiftet, ikke så den Grønne bølgen komme, men bare så oljefondet, eller Sareptas krukke vokse, gjorde sitt til, at de fleste trærne fort vokste inn i himmelen. Veiene likeså.
Her skulle det bli fjordkryssinger og veier til alle og enhver, som mente de var berettiget til dette.
Men det hastet å komme i gang. Avtaler ble gjort. Siden teknologien for Hafast ikke var på plass, var den noen som mente at Møreaksen burde fremsnakkes først, så skulle endelig Møreaksens tilhengerne fremsnakke Hafast i ettertid. Dette var ikke den gjengse politiker i kommunestyrene rundt om i fylket. Nei det var en lite sentral gruppe som ennå ikke har stått frem i navns nevnelse. Slik er det faktisk i demokratiet. – Men er der noe som fortsatt tror på julenissen i januar 2022 ?
Hafast er grovt regnet til 70 milliarder, dersom teknologien for bygging blir tilgjengelig. Når man ser de siste årenes utbygginger av veier og kampen mot kostnadene, så er det mindre og mindre sansyling at byggingen av Hafast kan forsvares av storsamfunnet i fremtiden.
Befolkningsveksten
Befolkningstilveksten i M&R ble 310 personer i fjor. Den fremtidige tilveksten er ikke forventet å stige særlig mer i årene fremover. Når vi ser på disse tallene så er det klart at: Har vi ikke hatt 4 felts «megaveier» tidligere, så trenger vi de ikke nå heller. Når vi så også vet at tilveksten blir i Ålesund og kommunene rundt, så virker det banalt at Sunnmøres sentrale politikere og ordfører ikke makter å arbeide for egne kommuner, men heier på overdimensjonerte fjordkryssinger på grunn av tidligere inngåtte avtaler unntatt offentligheten. Er dette det norske demokratiet verdi?
Forhåpningene
I oppveksten sleit vi med at lærebøkene var foreldet og utviklingen lå langt foran innholdet. Det samme kan vel sies om enkelte partiers bøker. De rekker ikke å følge med utviklingen og oppdatere partibøkene. De store vedtakenes fornuft og realisme, blir der etter.
Det er for dumt å finne opp hjulet på nytt når naboen kjører forbi.
La vi endelig håpe at Stoltenberg 2 regjeringens prosjekt, som kom ut av proporsjoner, grunnet en borgerlig regjerings alt for høye mål, nå blir tatt ned fra himmelen og at vi får prioritert “Sunnmøre på rett vei”, samt bygd “Gode vegar”, som tjener formålene til hovedtyngden av fylkets næringsliv og befolkning mellom fjordkryssingene.
Så får fjordkryssingene komme i etterkant, dersom Sareptas krukke fortsatt renner over.
Huskestuen fortsetter og der vil bli flere kapitler før vi får Sunnmøre på rett vei.