Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Almås, Ålesundlista / Sunnmørslista
Ytring
14 desember 2021 09:08
Del på Facebook
Arkivfoto: NTB
Arkivfoto: NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Meldingen var som forventet, men kom litt brått på. Statens veivesen, kaster inn kortene når det gjelder reguleringen av E136/E39 på strekningen Breivika–Ørskogfjellet allerede etter 6 måneder.

Etter å ha fulgt prosjektet Møreaksen, fra det på 1990-tallet var et «kjempeprosjekt», som ville bundet hoveddelene av fylket sammen langs kysten fra Molde via Haram til Ålesund, til det i ettertid har blitt et Molde prosjekt, for alle penga. – Så kom dette ikke som noen overraskelse.

Det HASTER med å få Møreaksen realisert. Spada i jorda, «The point of no return». Koste hva det koste vil. Sør for fjorden i Ålesund kommune, blir det alt for komplisert og kostbart, er argumentet.

Hvorfor? Jo det blir for dyrt med den ønskede tunellen gjennom tettbygd strøk på Valle / Svorta. Kvoten for tunneler på E39, er allerede brukt opp på veiene under og over fjorden mot Molde. At lokalpolitikerne i Nye Ålesund for 4 år siden også forkastet Veivesenets anbefalte trasse K3 alternativ, med en 8 km. tunnel under Svarteløken vannet, gjør ikke utfordringene enklere.

Har du hørt? Er noen plass det behov for tunneler på E39, så er det vel i tettbebygde strøk på Valle / Svorta.

Bo- og arbeidsmarkedet som forsvant over natten

Som det kommer frem av illustrasjonen og som har vært hoved argumentet for E39 mellom Ålesund og Molde. Et felles bo og arbeidsmarked, så er det plutselig forsvunnet. Ja hovedgrunn til å bruke enorme summer på overdimensjonerte bruer og tunneler i Molde kommune var nettopp dette imaginære ikke dokumenterte arbeidsmarkedet.

Det felles bo og arbeidsmarkedet innen 45 minutters kjøring mellom byene er borte for mange år fremover. Det forsvant i løpet av høsten, når Veivesenet kastet inn håndkleet og legger alle eggene i samme korg og satser fullt og heilt på strekningen Ørskogfjellet–Molde. En pakke som også ivaretar det meste av behovene for bypakken i Molde. En strekning få Sunnmøringer og næringslivet på Sunnmøre har svært liten nytte og glede av. Skal sunnmøringene via Molde, så er det for å reise videre nordover.

Fylkesstatistikken sier at det er rundt 200 som pendler mellom byene i dag. Politikernes «våte drøm» om det store markedet, forsvant med omprioriteringene av E39 gjennom fylket.

For næringslivet på Sunnmøre er dette ikke noe stort tap. Men for politikerne på Sunnmøre er det en fadese.

Næringslivet og transportnæringen er ikke de som har forlangt Møreaksen. Næringslivet har i flere 10 år forlangt gode transportlinjer inn/ut av fylket og til de sentrale områdene hvor det fraktes store volumer. Nødvendigvis ikke med 110 km./t. Dette da all godstrafikk i Europa foregår med maks. 90 km./t. Det er ønsket sikre veier med god standard og minst mulig stigninger.

Fergerfri E39

Var Stoltenberg 2 regjerningens forslag. Antatt kostnader den gang ca. 150 milliarder. Så kom Frp. til makten og flesket til med 110 km./t. som krav til E39. Noe som igjen gjør at det blir 5 kilometer mellom hver avkjørsel. Hva skal man da med en høyhastighets vei, hvor de fleste må kjøre omveier på de gamle for å komme inn på den nye?

Dette gir økte kjørekostnader og i tillegg bompenger. Tidsbesparelse blir spist opp og miljøgevinsten forsvinner som dugg for solen.

Den grønne bølgen

Blir stor … Den som ikke følger med, vil sakke akterut også inne samferdselen. Miljøregnskapet vil bli viktigere og viktigere med årene som kommer. Bare dette med å øke hastigheten fra 90 til 110 km./t. vil bli et stort bidrag i negativ retning når det gjelder miljøet. De fleste som har litt teknisk bakgrunn vet at luft/ kjøremotstanden øker eksponentialt med hastigheten, uavhengig av hvilken energibærer som driver kjøretøyet.

Vi er dessverre ikke kommet dit som en av Mørebenkens representanter på Stortinget hevdet i en valgsending. – At EL biler ladder like mye i nedoverbakker som de bruker i oppoverbakker og at energibruken er lik null. Hadde det bare vært så vel!! I så fall er dette oppfinnelsen av «perpetuum mobile» og bør patenteres.

Hemmelige avtaler og bindinger

At man rundt årtusen skiftet, ikke så den Grønne bølgen komme, men bare så oljefondet, eller Sareptas krukke vokse, gjorde sitt til, at de fleste trærne fort vokste inn i himmelen. Veiene likeså.

Her skulle det bli fjordkryssinger og veier til alle og enhver, som mente de var berettiget til dette.

Men det hastet å komme i gang. Avtaler ble gjort. Siden teknologien for Hafast ikke var på plass, var den noen som mente at Møreaksen burde fremsnakkes først, så skulle endelig Møreaksens tilhengerne fremsnakke Hafast i ettertid. Dette var ikke den gjengse politiker i kommunestyrene rundt om i fylket. Nei det var en lite sentral gruppe som ennå ikke har stått frem i navns nevnelse. Slik er det faktisk i demokratiet. – Men er der noe som fortsatt tror på julenissen i januar 2022 ?

Hafast er grovt regnet til 70 milliarder, dersom teknologien for bygging blir tilgjengelig. Når man ser de siste årenes utbygginger av veier og kampen mot kostnadene, så er det mindre og mindre sansyling at byggingen av Hafast kan forsvares av storsamfunnet i fremtiden.

Befolkningsveksten

Befolkningstilveksten i M&R ble 310 personer i fjor. Den fremtidige tilveksten er ikke forventet å stige særlig mer i årene fremover. Når vi ser på disse tallene så er det klart at: Har vi ikke hatt 4 felts «megaveier» tidligere, så trenger vi de ikke nå heller. Når vi så også vet at tilveksten blir i Ålesund og kommunene rundt, så virker det banalt at Sunnmøres sentrale politikere og ordfører ikke makter å arbeide for egne kommuner, men heier på overdimensjonerte fjordkryssinger på grunn av tidligere inngåtte avtaler unntatt offentligheten. Er dette det norske demokratiet verdi?

Forhåpningene

I oppveksten sleit vi med at lærebøkene var foreldet og utviklingen lå langt foran innholdet. Det samme kan vel sies om enkelte partiers bøker. De rekker ikke å følge med utviklingen og oppdatere partibøkene. De store vedtakenes fornuft og realisme, blir der etter.

Det er for dumt å finne opp hjulet på nytt når naboen kjører forbi.

La vi endelig håpe at Stoltenberg 2 regjeringens prosjekt, som kom ut av proporsjoner, grunnet en borgerlig regjerings alt for høye mål, nå blir tatt ned fra himmelen og at vi får prioritert “Sunnmøre på rett vei”, samt bygd “Gode vegar”, som tjener formålene til hovedtyngden av fylkets næringsliv og befolkning mellom fjordkryssingene.

Så får fjordkryssingene komme i etterkant, dersom Sareptas krukke fortsatt renner over.

Huskestuen fortsetter og der vil bli flere kapitler før vi får Sunnmøre på rett vei.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    At Arne Almås, Ålesundlista / Sunnmørslista, må ty til usannheter er dessverre ikke uvanlig for motstanderne av Møreaksen.

    At SVV vil bygge ut strekningen Ørskogfjellet – Molde først skyldes ikke dårlig økonomi. Det skyldes at Ålesund kommune ikke er ferdig med reguleringsplanene for Breivika – Ørskogfjellet. Fakta kan ikke være Almås sin sterke side.

    At Møreaksen bygges etappevis medfører heller ikke at felles bo og arbeidsmarked er borte. Det var aldri intensjonen å bygge hele strekningen samtidig. Det samme gjelder jo Eksportveien E136 fra Ålesund til Dombås. Hvorfor er det ikke et problem at den bygges ut etappevis?

    Næringslivet er for Møreaksen, over 100 bedrifter med mer enn 20 tusen arbeidsplasser og rundt 100 milliarder i omsetning støtter Møreaksen. Les denne en gang til: 
    https://www.tk.no/moreaksen-egeninteresser-og-meningsmalinger/o/5-51-988106

    Det er også løgn når Almås dikter opp historien om at en av Mørebenkens representanter på Stortinget hevdet i en valgsending at EL-biler lader like mye i nedoverbakker som de bruker i oppoverbakker og at energibruken er lik null. I så fall trenger man jo bare lade EL-biler én gang, resten går av seg selv. Med mindre man bare kjører motbakker…

    Det er trist at politikere og Ålesundlista / Sunnmørslista må ty til konspirasjonsteorier om hemmelige avtaler for å fremme sitt mål om å stoppe Møreaksen for å bygge veier på Sunnmøre isteden.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Solbakk · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Av  Fylkets rundt 250 000 innbyggere er da 20 000 for Møreaksen. 
      Derfor bør ikke dette luftslottet bygges. Selv om tidligere ordfører fra Vestnes sa på lokal-TV at el - biler ladder like bra oppover og nedover i tunneler. 
      At du tror dette er løgn kan jeg godt forstå, det er en meeget oppegående uttalelse av en politiker som nå er på tinget. 
      Ha en fredfull Jul !
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Ove Skutvik · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Du fikk med andre ord ikke med deg at vedkommende mente at en elbil ladet like mye i nedoverbakker som den skulle bruke i påfølgende oppoverbakker ? Men fordi du selv ikke er helt oppdatert så er det jo litt på kanten å hevde at andre derfor må fare med løgn….
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Jan Solbakk

      Du bør forholde deg til fakta. Over 62% av de som stemte ved årets Stortingsvalg i M&R stemte på partier som støtter Møreaksen. Det er langt mer enn de 8% du viser til.

      Det er altså et stort demokratisk flertall for Møreaksen på Stortinget. Tilsvarende flertall er det på Fylkestinget. Det er det demokratiske flertallet som bestemmer.

      At en tidligere ordfører fra Vestnes, nå stortingsrepresentant, hevdet på lokal-TV at el-biler lader like bra oppover og nedover har jeg vanskelig å tro på. Men at begge nedoverbakkene i den undersjøiske tunnelen medfører at el-bilene lades er utvilsomt korrekt – en nedoverbakke i hver ende av tunnelen, avhengig av hvilken retning som kjøres.

      Han en ærlig jul!


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Solbakk · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Tall kan brukes på mange måter tydeligvis.  
      At 62% prosent stemte på parti som er for Møreaksen kan være rett, men dei stemte selvfølgelig ikke på partia fordi dei er for Møreaksen. Det finnes andre saker som står i partiprogramma. 
      Antar at 80 % av Sunnmøringer og Nordmøringer er imot Møreaksen, se på alle gruppene som er imot. 
      Vi vil ha gode veier der vi kjører, ikke over til Molde der vi sjelden har noe å gjøre. 


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Jan Solbakk Du har rett i at det finnes flere saker enn Møreaksen i partiprogrammene. Like fullt forventes det at partiene står ved sine valgløfter. Og de partiene som går inn for Møreaksen har altså et stort flertall bak seg.

      At 80% av sunnmøringene og nordmøringene er mot Møreaksen fordi de vil ha gode veier hos seg selv og ikke til Molde, betviles ikke.

      Men Møreaksen bygges for de som faktisk krysser Romsdalsfjorden, og flertallet av de skal altså til Molde.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Så svak folketalsauke er eit argument MOT å investere i infrastrukturen i fylket? Sjølv innbitte Ålesundspatriotar bør innsjå at vi har alt å vinne på ein sterkare region, og ein meir attraktiv arbeidsmarknad. 

    Vararepresentant Almås burde også vere såpass oppdatert at han hadde fått med seg at reguleringane på sørsida av fjorden ikkje er ferdig enno, og at den aller største innsparinga av tid skjer på fjordkryssinga. Byggestart 2023!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Ove Skutvik · 2 år siden
    Meget godt formulert av Arne Almaas. 
    Denne galskapens akse må snarest mulig skrinlegges. 
    «Felles bo og arbeidsmarked» er tidenes største overdrivelse og burde jo strengt tatt vært «avslørt» for lenge siden. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    Veldig god, og velskrevet artikkel av Arne Almås. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse