Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Jeg har lest (litt for mange) utredninger og sakspapir fra helseforetakene. Beredskap finnes ikke lengre. Nå er det «overforbruk av personell» og «sesongvariasjoner» som benyttes. Overforbruk - dvs at personell går ledige må unngås og variasjoner skal dekkes ved vikarbruk.

Som vi har sett og hørt i pandemien - «beredskapen» består i å ta ned annen aktivitet. Dette går kanskje i en kortvarig krisesituasjon. Ikke i en pandemi som har vart i snart to år.

Men på disse to årene lærte hverken forrige regjering eller helseforetakene nok kan det virke som - sykehusene er organisert på samme måte og mangler fortsatt kritisk personell.

Når man planlegger beredskap planlegger man også for hvordan personell kan rulleres og forsterkes for å kunne stå i situasjonen over tid.

Forrige regjering styrket ikke beredskapen i sykehusene. Helseforetakene jublet over overskuddene de fikk som følge av «koronakompensjonen» og helseansatte fikk applaus. Lønnsøkningen er det helsetoppene som stikker avgårde med.

Som «kronen på verket» erklærte forrige regjering pandemien som over! Det ble til og med opplyst at nå er det greit med tilfeldig sex igjen! Nasjonen gikk i en frigjøringsrus.

Alt ble satset på ett kort - nå har vi vaksine! Litt sunn skepsis for å se om den hadde ønsket effekt hadde de ikke tid til. De skulle jo vinne et valg! Tenk å være det partiet som loset oss trygt igjennom en pandemi!

Drømmen brast og ny regjering har arvet bakrusen fra den gamle. I tillegg har vi nå fått en mutant - Omikron - som virker å smitte raskere. Håpet er at den ikke gir like alvorlig sykdom. Men det får vi først svar på om noen uker. Og gjør den det vil det da være for sent å stenge ned.

Ny regjering tar nå viktige grep for å redusere smitte. Om det er nok gjenstår å se. Det gjenstår også å se om denne regjeringen tar beredskapen tilbake til sykehusene og styrker grunnbemanningen og øker sengetallet. Kanskje innser de også at en desentralisert sykehusstruktur er gull verdt når situasjonen krever redusert mobilitet. Og at større i enkelte situasjoner er værre og bør unngås.

 

Av: Ingrid Uthaug, Høgskolelektor ved Høgskolen i Molde avd. Kristiansund

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse