Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Våren 2021 vedtok Stortinget i en sak om halvering av fergeprisene, og videre at en skulle ha et spesielt fokus på de som var helt avhengig av fergetilbudet for å kunne fungere i samfunnet.

Forslaget var: «Stortinget ber regjeringen innføre en årlig nasjonal maksimalpris for pendlere som er avhengige av ferge- og hurtigbåtbilbudet.»

Svaret fra Vegvesenet som fikk i oppdrag å se på takstsystemet var stikk motsatt av Stortingets intensjon. Stortinget var helt tydelig i kommunikasjonen. Pendlere skulle prioriteres, og kystfolket skulle få lavere ferjepriser. Da kan det ikke bli en prisøkning i stedet.

I en pressemelding vises det til at en ferjestrekning som nå koster 74 kroner for en privatbil med abonnement, vil koste 112 kroner med de foreslåtte nye ferjetakstene.

Med de nye forslagene til rabattavtaler, vil rabatten gå fra 50 prosent til 20 prosent totalt, og kostnaden blir dermed 112 kroner. Med andre ord 38 kroner mer enn billetten koster i dag.

Dette vil ramme svært mange pendlere, forslaget må legges vekk og glemmes for godt. Det vil gjøre vondt verre for «vanlige folk», og det var vel ikke meningen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik stoda er så opnar ikkje NTP for dette prosjektet I si noverande form,  ref krav om forenkling. Der er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnAlle meningsmålinger viser et stort flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Folket ønsker ikke ferge. Det er ikke mer behov ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer du misliker mine referanser til likebehandling og synes det minner om fogderistrid.Fjordkryssingen av Møreaksen med en undersjøisk tunnel ...
Bjørn Nøstvold 1 dager siden Interimsstyre i Vestland INP
Politikken er det aller viktigste, og den skal INP jobbe for.Da må alle tillitsvalgte ha det i tankene. Dette er jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik du framfører kravet minner om fogderistrid.Det er legitimt å stå opp for slike ønsker.Så må der gjerast balansering av ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBetyr det at du anser utsagn om likebehandling som fogderistrid?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse