Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Våren 2021 vedtok Stortinget i en sak om halvering av fergeprisene, og videre at en skulle ha et spesielt fokus på de som var helt avhengig av fergetilbudet for å kunne fungere i samfunnet.

Forslaget var: «Stortinget ber regjeringen innføre en årlig nasjonal maksimalpris for pendlere som er avhengige av ferge- og hurtigbåtbilbudet.»

Svaret fra Vegvesenet som fikk i oppdrag å se på takstsystemet var stikk motsatt av Stortingets intensjon. Stortinget var helt tydelig i kommunikasjonen. Pendlere skulle prioriteres, og kystfolket skulle få lavere ferjepriser. Da kan det ikke bli en prisøkning i stedet.

I en pressemelding vises det til at en ferjestrekning som nå koster 74 kroner for en privatbil med abonnement, vil koste 112 kroner med de foreslåtte nye ferjetakstene.

Med de nye forslagene til rabattavtaler, vil rabatten gå fra 50 prosent til 20 prosent totalt, og kostnaden blir dermed 112 kroner. Med andre ord 38 kroner mer enn billetten koster i dag.

Dette vil ramme svært mange pendlere, forslaget må legges vekk og glemmes for godt. Det vil gjøre vondt verre for «vanlige folk», og det var vel ikke meningen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDersom ein les dettre dokumentet frå SVV, "Oppdrag om vurdering av endringer i vegnormalen N100 15.06.2022" , som no har ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Skrot fergene
@Rolf Erik PedersenJeg er fullt klar over at Fergefri E39 Møreaksen er i NTP. Trasévalget ble gjort i 2014, og prosjektet kom ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøDen krystallkula er ikkje eg utrusta med.
Terje Sundsbø 1 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrOg hvordan er Fergefri E39 Møreaksen rangert nå?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøRangert som #9 før beslutning etter ny innspillsrunde, også med nasjonale føringar kunngjort denne veka.
Frode Hoseth 1 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøOK, takk. Som en synser var det artig å være med litt, og jeg tror det er vanskelig nok for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse