Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Våren 2021 vedtok Stortinget i en sak om halvering av fergeprisene, og videre at en skulle ha et spesielt fokus på de som var helt avhengig av fergetilbudet for å kunne fungere i samfunnet.

Forslaget var: «Stortinget ber regjeringen innføre en årlig nasjonal maksimalpris for pendlere som er avhengige av ferge- og hurtigbåtbilbudet.»

Svaret fra Vegvesenet som fikk i oppdrag å se på takstsystemet var stikk motsatt av Stortingets intensjon. Stortinget var helt tydelig i kommunikasjonen. Pendlere skulle prioriteres, og kystfolket skulle få lavere ferjepriser. Da kan det ikke bli en prisøkning i stedet.

I en pressemelding vises det til at en ferjestrekning som nå koster 74 kroner for en privatbil med abonnement, vil koste 112 kroner med de foreslåtte nye ferjetakstene.

Med de nye forslagene til rabattavtaler, vil rabatten gå fra 50 prosent til 20 prosent totalt, og kostnaden blir dermed 112 kroner. Med andre ord 38 kroner mer enn billetten koster i dag.

Dette vil ramme svært mange pendlere, forslaget må legges vekk og glemmes for godt. Det vil gjøre vondt verre for «vanlige folk», og det var vel ikke meningen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse