Den 26. januar ble organisasjonen SUNNMØRE PÅ RETT VEI, stiftet i Ålesund. En organisasjon bestående av erfarne folk inne næringslivet på Sunnmøre, godt ispedd med tidligere og nåværende politikere. Alle med samme ønske og formål. FÅ SUNNMØRE PÅ RETT VEI.
Bakgrunnen for etableringen er like enkel som innlysende. Sunnmøre med over halvparten av fylkets befolkning er blitt avspist med «knapper og glansbilder», når det gjelder kommende bevilgninger i Nasjonal transportplan.
Stoltenberg 2 regjeringens flaggskip innen samferdsel, «fergefri E39» er blitt en elefant, som stadig vokser seg større og spiser mer og mer av fellesskapet midler. Spesielt etter at en borgerlig regjering i 8 år har «flesket på» med det ene svadaprosjektet etter det andre godt hjulpet av Veivesenet. - Dette uten å tenke på at de eksisterende veiene, også trenger omsorg og kjærlighet. - Ikke minste midler til vedlikehold.
Farsen E39
Planleggingen og byggingen av E39 gjennom fylket er blitt en farse, av stort format og en tragedie for det meste av fylket. Mens hovedpulsåren gjennom Sunnmøre, som er strekningen Vegsund- Breivika med en døgntrafikk på rundt 30 tusen, er skjøvet ut på «de evige jaktmarker», jobber Veivesenet i region midt på Molde febrilsk med å overbevise Sunnmøringene at de trenger 4 felts vei fra Ørskogfjellet til Molde. Det saliggjørende «Point of no return», århundrets satsing på samferdsel, må forkynnes til hele fylket. Spada må i jorda fortere enn fy.
For det er på Molde det skal skje i fremtid. På fylkeshuset i Molde er ikke fylkesstatistikken fullt så positiv. Den sier at den fremtidige befolkningsveksten, i all hovedsak skal skje i Ålesundregionen. Hva er da logikken i å bygge 4 felts veier fra Ørskogfjellet mot Molde?
Tragedien E136
Dersom planleggingen og prioriteringene for E39 er blitt en farse. Så er Eksportveien E136 blitt en tragedie. Navnet eksportveien kom vel en gang på 1900 tallet. Men veiens opprinnelse går tilbake til rundt 1869, hvor fiskehandlerne i Ålesund ønsket en vei over land for å kunne bringe fersk fisk til Østlandet. I løpet av de siste 150 årene har dette blitt etablert som hovedåren for trafikk inn og ut av fylket. Den starter i sentrum av Ålesund og møter E6 på Dombås.
Huskestuen
De siste 2–3 årene har planleggingen og prioriteringene av Europaveiene i fylket vært ei sann «Huskestue». Så ille at flere sentrale politikere har blitt forsøk gransket grunnet sin nærhet til sentrale beslutningsprosesser. Faktisk en trussel mot demokratiet. La det være sin sak. Verden er blitt tøffer og verre kommer det til å bli. Ingen er blitt straffet eller dømt.
Men det er blitt innført nye normer for hva som er god politikk og samarbeidsånd. Ordet «influenser» var tidligere et begrep blant unge ny-voksne. Nå er det blitt et begrep blant politikere i alle aldrer. Noe også vår gruppe kommer til å bruke som middel.
Gruppens formål
Er å bidra som influensere på en ærlig, redelig og faktabasert måte, med å opplyse landets stortingsrepresentanter, Statens veivesen, fylkestingsmedlemmer og velgerne for øvrig om at;
Utbedringer og bygging av veier inn/ut av fylket og mellom fjordkryssingene, må prioriteres nå og lenge før fjordkryssingene. Så får fremtidens ungdom og nye generasjoner selv avgjøre om de ønsker å belaste kloden, deres økonomi, statsbudsjettet med kostbare fjordkryssinger.