Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Tyldum
Ytring
29 januar 2022 13:28
Del på Facebook
Aslak Øverås, informasjonssjef i Energi Norge (t.v). Foto: Lise Åserud / NTBFoto: Lise Åserud / NTB
Aslak Øverås, informasjonssjef i Energi Norge (t.v). Foto: Lise Åserud / NTBFoto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I diskusjonen om hvordan komme ut av situasjonen med ekstreme priser på strøm er dette svaret fra Energi Norge: 

«Midlertidige kriser må løses med midlertidige tiltak, uten at vi ødelegger det kraftmarkedet som normalt fungerer godt og har gitt oss høy forsyningssikkerhet og Europas laveste strømpriser gjennom flere tiår».

Dette uttalte altså informasjonssjef Aslak Øverås i Energi Norge til Dagsavisen i går.

Som vanlig borger tillater jeg meg da å stille følgende spørsmål:

Midlertidig? Ser han her for seg at dette er et engangstilfelle i vinter, eller kan dette skje hver vinter i overskuelig framtid. For ikke å snakke om hele året i 10 til 20 år?

Kanskje er det vel så sannsynlig at dette er det egentlige scenarioet, når en ser at sentrale land i Europa fortsetter å bygge ned alt av stabil kraft, samtidig som vi har overføringskapasitet til disse dysfunksjonelle kraftmarkedene som langt overstiger det vi normalt burde begrense eksporten til. Spesielt når en vet at vi gjennom avtaler og forpliktelser ikke har muligheter til å holde igjen på eksporten.

Jeg bare spør!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 2 år siden
    Problemet kommer bare til å bli mye verre. Tyskland har tenkt å stenge ned sine siste tre kjernekraftverk i år, så etter det blir problemene store. Norge eksporterer en liten del av sin produksjon, men problemet er at strømkundene må betale den prisen som Europa er villige til å betale. Norge er et mørkt og kaldt land og får mye vann i hodet, derfor fortjener vi lave priser.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse