Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jan Nilsen, Grunnlegger av Fb-gruppen Norske Sjøfolks Fremtid
Ytring
Jan Nilsen, Grunnlegger av Fb-gruppen Norske Sjøfolks Fremtid
24 mars 2022 13:11
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har i flere innlegg på Facebook-gruppen Norsk Sjøfolks Fremtid og i avisinnlegg, tatt opp dette med farledsbevis og utenlandske sjøfolk langs kysten, da spesielt russiske offiserer. Da i sammenheng med at i en krisesituasjon så har vi da nesten ingen norske sjøfolk igjen på båter som skal frakte utstyr og personell i overnevnte situasjon.

Russland er NATO sin største motstander og er et land som de siste 4 ukene og i 2014 viser at de ikke nøler med å bruke militær makt.

Annonse
Annonse

Vi er et NATO-land, vi grenser til Russland og det jeg og mange med meg har satt fingeren på, er at 253 russiske sjøoffiserer spesielt mellom 2015 og 2019 på skip langs kysten, hvor mange skal være tidligere militære. Får farledsbevis og kan gå uhindret langs kysten, noe vi har vært sterkt kritiske til, og har etterlyst politikerne på.

Nå kommer både Frp, KrF og Venstre på banen, noe som er høgst etterlengtet. Og sier klart ifra at det er uakseptabelt det frislippet av farledsbevis, vi de siste årene har sett langs kysten.

Det kommer det fram i artikler fra Bergens Tidende/E24 at sivile russiske kapteiner på et russisk seismikkfartøy får beskjed fra russiske myndigheter om å spionere på et norsk etterretningsskip.

Dette ble oppdaget av en norsk Los ifølge BT.

Selv om det blir avdekket mere og mere at vi har åpnet for russisk etterretning langs kysten. Og kystverket har informert norske myndigheter, om at russiske myndigheter har oppfordret russiske offiserer til å ta farledsbevis. Så har norske myndigheter ikke tatt noen skritt for å stoppe dette og ta fra de farledsbevisene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dette reiser som jeg har sagt før store spørsmål. Og jeg er svært forundret over norske myndigheter sin åpenbare naivitet og at de ingenting har lært av opptakten til april 1940.

Det som skjer i Ukraina viser at verden ikke har gått fremover når det gjelder faren får krig og elendighet.

Og Norge ofrer ikke sikkerheten langs vår sårbare kyst en tanke.

Dette sett i lys av at det vil ta noe tid før NATO i en krisesituasjon vil ta noe tid å komme på plass i Norge og ifølge en av norges fremste militære eksperter, så kan Russland invadere Norge på kort tid.

Mange vil hevde dette er krisemaksimering. Jeg vil hevde det motsatte, når vi ser utviklingen i Europa og vi har et sterkt referansepunkt til tiden 1939–1945.

Norske myndigheter har plikt til å ta sikkerheten til Norge på alvor. Mye tyder på at de ikke gjør det. Og nå må flere norske politikere komme på banen og si ifra.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse