Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har i flere innlegg på Facebook-gruppen Norsk Sjøfolks Fremtid og i avisinnlegg, tatt opp dette med farledsbevis og utenlandske sjøfolk langs kysten, da spesielt russiske offiserer. Da i sammenheng med at i en krisesituasjon så har vi da nesten ingen norske sjøfolk igjen på båter som skal frakte utstyr og personell i overnevnte situasjon.

Russland er NATO sin største motstander og er et land som de siste 4 ukene og i 2014 viser at de ikke nøler med å bruke militær makt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vi er et NATO-land, vi grenser til Russland og det jeg og mange med meg har satt fingeren på, er at 253 russiske sjøoffiserer spesielt mellom 2015 og 2019 på skip langs kysten, hvor mange skal være tidligere militære. Får farledsbevis og kan gå uhindret langs kysten, noe vi har vært sterkt kritiske til, og har etterlyst politikerne på.

Nå kommer både Frp, KrF og Venstre på banen, noe som er høgst etterlengtet. Og sier klart ifra at det er uakseptabelt det frislippet av farledsbevis, vi de siste årene har sett langs kysten.

Det kommer det fram i artikler fra Bergens Tidende/E24 at sivile russiske kapteiner på et russisk seismikkfartøy får beskjed fra russiske myndigheter om å spionere på et norsk etterretningsskip.

Dette ble oppdaget av en norsk Los ifølge BT.

Selv om det blir avdekket mere og mere at vi har åpnet for russisk etterretning langs kysten. Og kystverket har informert norske myndigheter, om at russiske myndigheter har oppfordret russiske offiserer til å ta farledsbevis. Så har norske myndigheter ikke tatt noen skritt for å stoppe dette og ta fra de farledsbevisene.

Annonse
Annonse

Dette reiser som jeg har sagt før store spørsmål. Og jeg er svært forundret over norske myndigheter sin åpenbare naivitet og at de ingenting har lært av opptakten til april 1940.

Det som skjer i Ukraina viser at verden ikke har gått fremover når det gjelder faren får krig og elendighet.

Og Norge ofrer ikke sikkerheten langs vår sårbare kyst en tanke.

Dette sett i lys av at det vil ta noe tid før NATO i en krisesituasjon vil ta noe tid å komme på plass i Norge og ifølge en av norges fremste militære eksperter, så kan Russland invadere Norge på kort tid.

Mange vil hevde dette er krisemaksimering. Jeg vil hevde det motsatte, når vi ser utviklingen i Europa og vi har et sterkt referansepunkt til tiden 1939–1945.

Norske myndigheter har plikt til å ta sikkerheten til Norge på alvor. Mye tyder på at de ikke gjør det. Og nå må flere norske politikere komme på banen og si ifra.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse