Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når Hurdalsplattformen la fram den maritime meldingen i fjor høst trakk mange et lettelsen sukk.

Årevis kamp for norske lønns- og arbeidsvilkår skulle nå komme på plass og tilskuddsordningen (Nettolønnsordningen) skulle bli bedre.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hvor lenge var Adam i paradis når regjeringen i november la fram statsbudsjettet for 2022 så var taket på ordningen som ble fjernet for deler av næringen i 2016 lagt på igjen. Dermed så var kystfarten som begynte å ta norske sjøfolk og lærlinger tilbake igjen der var før 2016, med det resultat at 6000 norske sjøfolk risikerer å bli satt på land. Og norske kystfraktrederi kan forsvinne eller flagges ut.

Siden før jul har det vert mange møter med regjeringen, uten at den har blitt hørt. 12. mai la regjeringen fram revidert statsbudsjett som viste at næringen ikke har blitt hørt.

Det har blitt sagt fra flere at dette er arven etter forrige regjering, men det argumentet faller på stengrunn når de velger å ikke høre på næringen i revidert statsbudsjett.

I tillegg så avvikler regjeringen kondemneringsordningen for skip i nærskipsfarten fordi den ikke blir benyttet. I følge næringen selv så er grunnen at den ikke er realistisk gjennomførbar slik den er lagt opp.

Konsekvensen er at vi vil fortsatt sitte igjen, med en gammel kystflåte i årene fremover.

Konsekvensen for Rekruteringen av norske sjøfolk langs kysten er stor i følge næringen.

Undertegnede har i 6 år brukt mye tid på å få fram budskapet om norske lønns- og arbeidsvilkår og har i de forgående regjeringene ikke nådd fram. Frp klarte i regjering å få fjernet taket for utenriks ferge og kystfart. Høyre, Venstre og KrF foreslo den fjernet i 2022 budsjettet noe som dessverre sittende regjering hoppet på.

I de diskusjonene vi ser nå rundt dette, så er mange snare å si hva var det vi sa. Dagens regjering er ikke til til å stole på. Ja i denne saken har de ikke vært det. Men de to foregående regjeringene har heller ikke vært det.

Det eneste de borgerlige klarte å gjøre var å styrke nettolønnsordningen og fjerne taket som nevnt overfor.

Annonse
Annonse

Men de nektet og trenerte alle forsøk i å få på plass norske lønns- og arbeidsvilkår. Frp klarte å få på plass en utredning, men den sittende regjering brukte mye tid på å trenere den.

Og de satt side om side med norsk olje og gass og Rederiforbundet og stemte ned forslaget til de rødgrønne for to år siden i Stortinget.

Men når Hurdalsplattformen ble lagt fram så sto den der, men som jeg har sagt hele tiden vi må se hva det endelige resultatet inneholder. Når det foreligger til høsten.

Men fasiten slik jeg ser det, så er det pr. i dag ingen som skal slå seg på brøstet og si de kjemper for norske sjøfolk og Norge som sjøfartsnasjon. Det kunne ikke de forrige regjeringene og det kan Ap og Sp-regjeringen. Den forrige regjeringen valgte en halvgod nettolønnsordning og nektet å innføre norske lønns og arbeidsvilkår. Den sittende regjeringen har valgt å svekke næringen langs kysten og gjøre fremtiden til 6000 norske sjøfolk usikker og med det bakteppet, så er jeg usikker på resultatet som foreligger til høsten, når det gjelder norske- lønns og arbeidsvilkår, men jeg avventer og ser.

Dagens regjering får nå kostnadene etter covid og krigen i Ukraina og jeg registrerer at Norsk Sjømannsforbund trekker fram det som forklaring på at regjeringen ikke holder lovnadene i Hurdalsplattformen når det gjelder tilskuddsordningen, jeg er enig i at det kan være utfordrende for økonomien, men jeg tror ikke at det er grunn god nok.

Tilskuddsordningen har vært omstridt på tvers av politiske skillelinjer og innad i partiene, da ordningen oppfattes av mange som for dyr i alle år. Det mener jeg at Norge har råd til.

Alternativet blir dyrere for landets økonomi, miljøet langs kysten og på sektoren. Og det maritime Norge som helhet.

Skal vi framstå som en sjøfartsnasjon i framtiden, så må vi tenke helhet og sikre alle sider ved skipsfarten og ikke sette de opp mot hverandre slik vi ser regjeringen gjøre det i dag.

Ofrer vi kystfarten og de andre segmentene som er avhengig av en god tilskuddsordning / nettolønns ordning og innfører norske lønns- og arbeidsvilkår så får det store konsekvenser. Vi må ha begge deler.

Alternativet vil jeg ikke tenke på.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse