Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Norge har vi store og gunstige havområder. Vi har arbeidsfolk med verdensledende kompetanse innen offshore-teknologi. Og ikke minst har vi et godt samarbeid mellom stat og næringsliv, og erfaring med å sikre god sameksistens mellom fiskeri og andre næringer til havs. Derfor har vi alle forutsetninger for å lykkes med å gjøre Norge til en verdensledende havvindnasjon.

Allerede fire måneder etter vi overtok regjeringsmakten, lanserte Arbeiderpartiet og Senterpartiet tildeling av de første store områdene for utbygging av havvind. Vi varslet samtidig at vi ville gå i gang med å kartlegge flere egnede arealer. Nå har vi presentert neste milepæl: fram mot 2040 skal vi bygge ut 30 000 MW gjennom havvind i Norge. Dette er nesten like mye kraft som vi i dag produserer på land i Norge. Regjeringen foreslår også å bevilge 10 millioner til Havforskningsinstituttet for å sikre økt kunnskap om effekter på miljø og økosystemer og for å legge til rette for sameksistens med andre næringer.

Målet med utbyggingen er at vi skal sikre folk og bedrifter rikelig med rimelig kraft i årene som kommer. Skal vi få til det, er vi nødt til å satse i stor skala. Selv om 18 år kan virke som lenge, har vi hastverk. For etter åtte år med høyrestyre hadde vi høsten 2021 kun bygget ut to vindmøller i Norge! Arealet vi nå ønsker å tildele, tilsvarer kraft fra om lag 1500 vindmøller. Slik legger vi grunnlaget for arbeid og oppdrag for leverandørindustri langs hele kysten. Og vi gjør vi det vi har lovet: vi bygger en ny næring på skulderen av den vi har i dag.

Arbeiderpartiet har en lang historie med å forvalte våre felles ressurser til beste for fellesskapet og sikre arbeidsfolk og deres rettigheter. Det vil vi også gjøre når vi nå bygger ut et nytt norsk industrieventyr. Derfor gir vi allerede nå beskjed om at vi skal utrede grunnrente på havvind og at vi vil vektlegge norske lønns- og arbeidsvilkår når dette skal bygges ut. Og fellesskapet skal ha en sterk hånd på rattet.

Med vår nye ambisiøse havvindplan skal vi legge vi til rette for en storstilt utbygging av havvind i Norge. Slik vil vi sikre betydelig mer ren og rimelig kraft til folk og bedrifter i framtiden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse