Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
07 juli 2022 13:39
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Rasmus Rasmussen til Paul Andreas Hofseths innlegg «Knappere midler til samferdsel» publisert 3. juli 2022.

Paul Andreas Hofseth kommer jevnlig med sine utspill mot Møreaksen. Denne gangen er fokus på kostnader, og forventede kutt i dyre samferdselsprosjekter. Som tidligere antyder han at de seneste prisstigninger kun vil ramme Møreaksen, mens Romsdalsaksen er immun. Vi andre skjønner at når spesielt prisen på stål har skutt i været, ifølge Frank Sve, så vil dette i særdeleshet ramme Romsdalsaksen med sine lange flytebroer. Det er altså Romsdalsaksens tilhengere som bør være bekymret for prisøkningene, i langt større grad enn Møreaksen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Og som vanlig stoler Hofseth ikke på de ulike utredningene som har vært gjort av fagfolk om Romsdalsaksen, isteden tror han det finnes bedre løsninger med undersjøisk tunnel enn de som allerede er utredet. Vi andre husker fortsatt «avsløringene» i Tidens Krav like før stortingsvalget, der Statens Vegvesen ikke hadde oppdatert analysene for alternativene med tunneler på Romsdalsaksen. Grunnen var at man trodde undersjøiske tunneler var uønsket på denne traséen, som ble markedsført som det oversjøiske alternativet i forkant av de tvilsomme meningsmålingene. Da de nye analysene var utført var konklusjonene de samme som tidligere, og tilhengerne av Romsdalsaksen ville fortsatt ikke ha undersjøiske tunneler. Dette har Hofseth nå fullstendig glemt.

Hofseth ønsker åpenbart ikke andre målepunkt for fergefri E39 enn Ålesund og Bergsøya, og antyder at målepunktene imellom disse ytterpunktene er forsøk på manipuleringer fra Statens vegvesen. Hofseth vil at en skal se bort fra dataene som avslører at hovedtyngden er lokaltrafikk og at bare 25 prosent av de som krysser Romsdalsfjorden også krysser Gjemnessundbrua. Hvem er det som forsøker å manipulere?

Hofseth har ikke forstått at E39 videre nordover fra endepunktet for Møreaksen på Bolsønes noen få hundre metere fra fergeleiet i Molde vil være den samme som ved fortsatt ferge, og der veien mellom Lønset og Hjelset allerede er under bygging. Han har heller ikke fått med seg at formannskapet i Kristiansund i sin tid gikk mot å støtte prioriteringen av E39 mellom Hjelset og Bergsøya, med begrunnelsen av det ville tydeliggjøre at store deler av Nordmøre får raskere vei til det nye fellessykehuset på Hjelset enn til det gamle sykehuset i sentrum av Kristiansund.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Og som vanlig glemmer Hofseth at Møreaksen gir fastlandsforbindelse til to store øysamfunn ytterst i Romsdal. Sier man nei til Møreaksen er dette en kostnad som Møre og Romsdal fylkeskommune må ta. Det vil garantert gå ut over andre samferdselsprosjekter i vårt fylke i tiår på tiår framover.

Romsdalsaksen er altså ingen besparelse verken med eller uten undersjøisk tunnel. Tvert imot, Møreaksen gir mest vei for pengene, og er også den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Møreaksen er også den traséen som er ønsket av flertallet. Alle berørte kommuner, fylkestinget i Møre og Romsdal, samt tre forskjellige storting og fire ulike regjeringer – alle har anbefalt Møreaksen prioritert og bygget. Over 62 prosent av velgerne i fylket stemte på partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. Et demokrati bygger på at politikerne står bak sine valgløfter.

Hofseth mener at sunnmøringene og nordmøringene står bakerst i køen om samferdselsmidler. Heller ikke her har han fulgt særlig godt med i timen. Både leder i fylkets samferdselsutvalg Kristin Sørheim (Sp) samt ordfører Kjell Neergaard (Ap) i Kristiansund har begge gjort forsøk på fogderivis oppstilling av samferdselsprosjekter. Bakerst står Romsdal. På Nordmøre har det i flere tiår vært store investeringer i samferdsel, slik som eksempelvis Atlanterhavstunnelen. Tilsvarende Nordøyvegen på Sunnmøre. Nå er det Romsdal sin tur til å stå først i køen. Slike fakta liker ikke Hofseth.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 1 år siden
    Skal tro…

    ÅDT Vestnes - Molde ca 2700?

    Er det 5, 10 eller ca 15 % av kjøretøyene ifbm. Vestnes - Molde fergen som skal til/fra vest for Molde sentrum?

    I tilfelle et det snakk om en ÅDT på mellom 135 og 405 kjøretøy.

    Og mange av de finner man nok igjen ifbm. ÅDT på fergen mellom Molde og Otrøy (ÅDT 4-500).

    Altså en samler ÅDT på langt under 1000.

    Er dette virkelig grunnlaget for å kunne hevde behov for en firefelts motorvei i en stor omvei, via/mellom Vik i Tomrefjord, ut på Otrøya , som ender på Julbøen?

    Er dette virkelig grunnlaget for å hevde at en fordyrende omvei for folk flest skal legges via en av verdens dypeste undersjøiske tunneler og over en av verdens lengste hengebroer? Begge dimensjonert for fire felt av sikkerhetsmessige/dimensjonerings behov?

    Er dette grunnlaget for å bruke flere ti-talls milliarder? Kanskje over 50 milliarder, hvis man tar med nødvendige «tilknytningstraseer» mm.

    Er dette grunnlaget for å hevde at omveien er det korteste alternativet for folk flest?

    Er dette grunnlaget for halvfabrikatet og omveien Møreaksen. Ett prosjekt som fremdeles etter flere ti-år fremstår som ett «stykkevis og delt prosjekt»?

    Er det i tilfelle vanskelig å forstå at flere og flere ser alvorlige brister i logikken for å påberope seg ett behov for en for folk flest uforståelig og lite fremtidsrettet firefelts motorvei omvei?

    Og hvorfor neglisjerer omvei lobbyistene undersøkelsen der Norstat intervjuet over 4000 personer i fylket vårt, der det tydelig kom frem at omveien var det minst ønskede alternativet? Fortsatt ferge ble faktisk foretrukket fremfor omveien. Omveien kom rett og slett desidert dårligst ut. Mener omvei lobbyistene at Norstat er useriøs? At Norstat lar seg manipulere?

    Er det ikke på tide å lytte til befolkningen i fylket og ta innover seg den vanvittige galskapen som noen få med spesielle ønsker har satt i sving her?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy Du sitter og fabulerer for deg selv. For alle andre enn de som skal videre øst for Lønseth er Møreaksen raskest. Du tror dette bare gjelder de som skal vest for fergeleiet – det er feil.

      Du har ennå ikke tatt inn over deg at fire felt på fjordkryssingen ikke er på grunn av trafikkmengden, men av hensyn til trafikksikkerheten. Hvorfor ignorerer du dette faktum?

      Den raskeste veien er ikke en omvei.

      Det er ikke sløsing å velge det alternativet som gir mest vei for pengene. Kryssingen av Romsdalsfjorden er dimensjonert for å vare i 100 år. Da må man også ta høyde for trafikkvekst. Man har ikke råd å bygge samme vei om igjen og om igjen.

      Alle store samferdselsprosjekter bygges ut i trinn – ikke alt på en gang. Dette har du ikke forstått.

      Kostnadsrammen for Møreaksen inkluderer E39 fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, og finansierer den mest trafikkerte og viktigste delen av E136 Eksportveien i Ålesund kommune. Har du ennå ikke fått med deg dette faktum?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Du er dyktig på å vri og vende. Den skal du ha.

      Prioriter Eksportveien E136, men dropp å legge en stamvei i en uforståelig omvei ut på Otrøy og videre rett gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden. Utfordringene/ønsket om fastlandsforbindelse for Otrøy er forståelig. Men med en ÅDT på 4-500 må dette betraktes som ett lokalt «problem» som dermed bør løsest lokalt. Ikke velt dette over på gjennomgangstrafikantene. Det samme gjelder for ønsket om en tunnel under/bak Molde sentrum. En stamvei skal bygges som en stamvei. Ikke som en bygdevei via alle «gårdstun». Vi er ikke på 1920 tallet, men faktisk kommet til 2022. Det er kanskje på tide ar du også innser det?

      Kan du ikke heller svare konkret på hvor mange av bilistene ifbm. fergen mellom Vestnes og Molde som skal til/fra vest for Molde sentrum?

      Dette er jo veldig vesentlig opp mot om en ny stamvei gjennom fylket vårt bør legges mot vest eller øst for Molde sentrum.

      Ref.:

      ÅDT Vestnes - Molde ca 2700?

      Er det 5, 10 eller ca 15 % av kjøretøyene ifbm. Vestnes - Molde fergen som skal til/fra vest for Molde sentrum?

      I tilfelle et det snakk om en ÅDT på mellom 135 og 405 kjøretøy.

      Og mange av de finner man nok igjen ifbm. ÅDT på fergen mellom Molde og Otrøy (ÅDT 4-500).

      Altså en samler ÅDT på langt under 1000.

      Er dette virkelig grunnlaget for å kunne hevde behov for en firefelts motorvei i en stor omvei, via/mellom Vik i Tomrefjord, ut på Otrøya , som ender på Julbøen. Dvs. vest for Molde sentrum?

      Er dette virkelig grunnlaget for å hevde at en fordyrende omvei for folk flest skal legges via en av verdens dypeste undersjøiske tunneler og over en av verdens lengste hengebroer? Begge dimensjonert for fire felt av sikkerhetsmessige/dimensjonerings behov?

      Er dette grunnlaget for å bruke flere ti-talls milliarder? Kanskje over 50 milliarder, hvis man tar med nødvendige «tilknytningstraseer» mm.

      Er dette grunnlaget for å hevde at omveien er det korteste alternativet for folk flest?

      Er dette grunnlaget for halvfabrikatet og omveien Møreaksen. Ett prosjekt som fremdeles etter flere ti-år fremstår som ett «stykkevis og delt prosjekt»?

      Er det i tilfelle vanskelig å forstå at flere og flere ser alvorlige brister i logikken for å påberope seg ett behov for en for folk flest uforståelig og lite fremtidsrettet firefelts motorvei omvei?

      Og hvorfor neglisjerer omvei lobbyistene undersøkelsen der Norstat intervjuet over 4000 personer i fylket vårt, der det tydelig kom frem at omveien var det minst ønskede alternativet? Fortsatt ferge ble faktisk foretrukket fremfor omveien. Omveien kom rett og slett desidert dårligst ut. Mener omvei lobbyistene at Norstat er useriøs? At Norstat lar seg manipulere?

      Er det ikke på tide å lytte til befolkningen i fylket og ta innover seg den vanvittige galskapen som noen få med spesielle ønsker har satt i sving her?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy Du svarer på min kommentar med å gjenta din forrige kommentar. Jeg ber deg lese mitt svar en gang til, siden du åpenbart har gått glipp av poengene.

      Når det gjelder å prioritere Eksportveien E136, ber jeg deg lese denne: https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/114082-bloffen-om-eksportveien-20220627

      Og du har heller ikke fått med deg innholdet i denne: https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/114291-kunnskapslose-frank-sve-20220711

      For Møreaksen E39 på fergen over Romsdalsfjorden er ÅDT 2148 for 2021. Fergestrekningen er i utgangspunktet stengt. Den er kun åpen mot betaling noen få minutter 2–3 ganger i timen på det meste, da med svært begrenset kapasitet og i meget redusert hastighet. Det er god grunn for å anta at slikt påvirker trafikkmengden. Ser vi på Eksportveien E136 mellom Horgheim og Bjorli er ÅDT 1945. Dette er en vei som er gratis, og kontinuerlig åpen 24 timer i døgnet hele året.

      Trafikkmengden er altså mindre på den gratis og kontinuerlig åpne Eksportveien enn på den hovedsakelig stengte «bomveien» med ferge over Romsdalsfjorden på Møreaksen. Hvorfor skal da den åpne Eksportveien med minst trafikk prioriteres? Og hvorfor skal man stoppe Møreaksen, som faktisk finansierer utbyggingen av den mest trafikkerte delen av Eksportveien? Her skyter Frank Sve seg i begge føttene samtidig.

      Hvorfor ikke gjøre som både Solberg-regjeringen og Støre-regjeringen foreslår i NTP – bygg begge, både Møreaksen og Eksportveien! Frank Sve (Frp) bør forklare hvorfor han ønsker å stoppe Møreaksen og derved påføre Møre og Romsdal fylkeskommune denne enorme ekstrainvesteringen med fastlandsforbindelser til Otrøya og Gossen. Sve bør begrunne hvorfor han heller vil prioritere E136 Eksportveien, som har minst trafikk og som allerede er kontinuerlig døgnåpen, og hvor det i tillegg også går jernbane fra Åndalsnes. Hvorfor er det viktig at E39 over Romsdalsfjorden fortsatt skal være stengt mesteparten av tiden?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Alf Helge Fevaag · 1 år siden
    Vi kan vel alle være enige i at den alternative "virkelighet" som både hobbyskribenten OG Sundsbø lever i, ikke er den samme som vi andre lever i...!

    Men tusen takk for at dere gir oss humor i hverdagen... :DD
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Alf Helge Fevaag Tusen takk for at du gir oss innblikk i din «virkelighet», med dine alltid like innsiktsfulle kommentarer.

      Bare hyggelig å glede andre.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hofseth ønsker undersjøiske tunneler på Romsdalsaksen. Da kan man ikke lenger vise til meningsmålingene som reklamerte med det oversjøiske alternativet. Det er også mot ønsket til tilhengerne av Romsdalsaksen.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Du verden. Her vrir du på fakta igjen. Denne gangen med en direkte løgn. Tror du snarest må sjekke betydningen av ordet fakta. Å vri og vrenge og å gjenta løgn på løgn er alt annet enn fakta.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Terje G. Finnøy Du bør begynne å lese artikkelen du kommenterer. Hofseth skriver: «Har etaten undersøkt om det finnes muligheter et eller annet sted mellom Hjelvika og Skålahalvøya for en kort og grunn undersjøisk løsning?»

      Hvorfor ber han om flere muligheter for undersjøisk tunnel hvis han ikke ønsker undersjøisk tunnel?

      Siden annonsekampanjene forut for de tvilsomme meningsmålingene presenterte Romsdalsaksen som det oversjøiske alternativet, så kan resultatene fra disse meningsmålingene benyttes om man ønsker undersjøiske tunneler på Romsdalsaksen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hofseth tar feil – det er Romsdal som har stått bakerst i køen. Nå er det Romsdal sin tur til å stå først.

    Det er Romsdalsaksen som bør være mest bekymret for de nye kostnadsøkningene, i langt større grad enn Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Hofstad sier vil ikke at han ønsker undersjøisk tunnel. 
      Han spør om etaten har sett om det fins mulighet for en KORT, GRUNN undersjøisk løsning. Det er ikke det samme at Hofstad ønsker det.
      En kort/grunn løsning,  er del følgelig noe helt annet en milevis med dyp tunnel. 
      SVV i sin såkalte utredning av. RA,  har de lagt inn helt andre forutsetninger, enn det som er nødvendig. 
      Prestisje,  er nok et stikkord her også!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen

      Hvem er det du tror du lurer? Hvorfor skulle man be om utredninger av flere alternativer med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen, hvis man ikke ønsker undersjøisk tunnel?

      Fornektelse er vel et dekkende stikkord også her.

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Hofstad ber ikke om noe.
      Han spør om SVV har sjekket om det finnes en løsning.
      Det er ikke å be om!
      Hva Hofstad legger i dette, tolker jeg at han ønsker sette fokus på at SVV har en agenda: gjøre RA dyrest mulig. 
      Dette er så lett gjennomskuelig, for alle som ønsker å bry seg.
      Vet ikke, men det virker som om De som har promotert MA, tror at folk er i overkant godtroende og dum. 
      Når du nevner fornektelse,  så er det interessant. 
      Det er en stor grad av fornektelse,  når vi bla hører Bernhard Riksfjord og Harald Eskeland beskriver Møreaksen som vedtatt oppstart i 2023. 
      Det er ikke bevilget ei krone!
      Møreaksen er fortsatt en plan!
      Dette er fakta. 
      Men dette fornekter i stor stil 
      Ja, hvem forsøker å lure hvem?


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Kan du forklare hvorfor Hofseth spør SVV om det finnes flere steder for tunnel på Romsdalsaksen, hvis han ikke ønsker tunnel?


      Når det gjelder Møreaksen, så er KS2-analysen for fjordkryssingen nå i gang. Dette er siste trinn før en bevilgning. Om Finansdepartementet godkjenner denne analysen, kan oppstart skje i 2023. Ingen har vel sagt at oppstart allerede er vedtatt?

      Fakta om planen for Møreaksen er at alle berørte kommuner, fylkestinget i Møre og Romsdal, samt tre forskjellige storting og fire ulike regjeringer – alle har anbefalt Møreaksen prioritert og bygget. Over 62 prosent av velgerne i fylket stemte på partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. Et demokrati bygger på at politikerne står bak sine valgløfter.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Harald Eskeland har tatt oppigjennom,  oppstart i 2023, en rekke ganger.
      Har aldri stått noe spørsmålstegn bak dette. Kun et punktum.
      Hvordan tolker folk dette, folk som sluker alt som blir kringkastet på  Møreaksen siden.
      Desinformasjon,  er vel en dekkende beskrivelse.
      Hva Hofseth tenker, må du spørre han om.
      Men for meg, er det spørsmål,  for se om SVV faktisk har gjort grundige analyser.
      Og det har de ikke gjort.
      De har forsøkt å finne de dyreste løsningene, som ikke det er behov for.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse