Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Aursjøen i Møre og Romsdal. Foto: Kjell Herskedal / NTB
Aursjøen i Møre og Romsdal. Foto: Kjell Herskedal / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen ønsker å ta inn 11,2 milliarder ekstra fra selskaper som produserer strøm av vannkraft. Forslag om økt grunnrenteskatt er ødeleggende for kraftselskapenes effektivisering av strømproduksjonen, og vil ramme eierkommunene hardt på pengepungen!

Om lag halvparten av produksjonskapasiteten ved vannkraftverkene i landet er over 50 år og nærmer seg teknisk levealder. En oppgradering av eksisterende vannkraftverk vil gi en betydelig økt energiproduksjon, uten nye naturinngrep. Staten burde stimulere til slik oppgradering gjennom skattesystemet, ved å senke grunnrenteskatten. AP/SP regjeringen vil heller gjøre det stikk motsatte.

Dermed er det ikke lønnsomt for kraftselskapene å gjøre dette. Tafjord Kraft vil legge sine planer om oppgradering på 100 millioner kroner på is. Sør om oss vil Lyse Energi droppe utbygginger til svimlende 4 milliarder kroner.

Hadde grunnrenteskatten blitt redusert med 8 prosent, istedenfor å økes, hadde det vært et fremtidsrettet fornuftig tiltak. Dette fordi vannkraft er en fleksibel og stabil energikilde. Vannet kan lagres i magasiner i perioder med overskudd til perioder hvor naturlig tilgang til kraft er lav og forbruket høyt, og gi elektrisitet når behovet er til stede. Vannkraftverk kan starte og stoppe produksjonen på kort varsel.

Kommunene får svi

90 prosent av vannkraftverkene er eid av det offentlige, stat, fylkeskommuner og kommuner. Utbytte fra selskapene har i alle år vært kjærkomne inntekter til kommunene. Fra 1998 til 2015 utbetalte Tafjord Kraft 70 prosent av overskuddet til eierkommunene. Toppåret var 2008 med 76 millioner kroner bare til Ålesund kommune. Fra 2015 ble utbytteprosenten redusert til det halve. Likevel ble utbytter for 2021 nærmere 37 millioner kroner til Ålesund kommune. Dette er noe en må se langt etter vist dette destruktive forslaget blir vedtatt.

Kraftselskapa er bygd og betalt av folket i mere enn100 år. Det er vårt arvesølv, 90 prosent av kraftselskapene er eid av de offentlige, og det offentlige er vi, folket. Derfor må overskuddet tilfalle eierkommunene, og ikke en velfylt statskasse.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse