Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Sundsbø, Molde
Ytring
Terje Sundsbø, Molde
12 oktober 2022 09:45
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et ankepunkt mot fergefri E39 Møreaksen har vært at enkelte foretrekker en oversjøisk løsning framfor undersjøiske tunneler. Til tross for at risikoen for ulykker er mindre i tunneler enn på sammenlignbar vei i dagen, er det noen som ikke har lyst å kjøre gjennom undersjøiske tunneler.

Når fergene avløses av slike undersjøiske tunneler så viser all erfaring at lokaltrafikken likevel blomstrer kraftig opp, selv om bompengene er store. Skal man eksempelvis fra Kristiansund er det en stor omvei for mange å reise oversjøisk med ferge om Tustna. Likevel er det knapt protester i dag mot Freifjordtunnelen og Atlanterhavstunnelen. Spesielt ikke etter at bompengeperioden er over.

Omveien for å unngå den undersjøiske tunnelen på Møreaksen derimot er knapt merkbar, i hvert fall for strekningen mellom Ålesund og Molde. Fergefri E39 Møreaksen går jo som kjent fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. I Romsdals Budstikke kan man lese at fra august 2023 er det mulig å reise «gratis» Molde–Ålesund ved å benytte fergene Mordalsvågen–Solholmen (gratis) og Dryna–Brattvåg (gratis), fremfor å betale på fergen Molde–Vestnes. Reisetiden er om lag 20 minutter lenger til Moa med denne omveien.

Når Møreaksen er ferdig kan man benytte samme omvei med gratis ferge Dryna–Brattvåg. Men reisetiden mellom Dryna og Molde vil være vesentlig kortere enn i dag. Blant annet er fergen Mordalsvågen–Solholmen da erstattet med bro. Reisetiden på Møreaksen og omvei med gratis ferge Dryna–Brattvåg istedenfor undersjøisk tunnel, tar neppe særlig lenger tid sammenlignet med dagens reisetid Molde–Ålesund med ferge Molde–Vestnes.

Dermed er det ingen grunn for motstand mot Møreaksen på grunn av den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden. Fordi det finnes et «gratis» oversjøisk omkjøringsalternativ som ikke tar særlig lenger tid enn i dag. I tillegg får fergeentusiastene sin etterlengtede fergetur helt gratis (kaffe og svele blir en ekstrakostnad), og de som etterlyser felles hvilepauser får sin ønskede stopp.

Også Møreaksen vil bi gratis når bompengeperioden er over. Siden to av fergestrekningene som avløses blir gratis allerede neste år, og den tredje får redusert pris, så medfører dette større utgifter for staten til fergedrift. Når tre fergestrekninger avløses av Møreaksen sparer staten disse kostnadene, og dette har vært brukt som fergeavløsningsmidler til delvis finansiering av slike prosjekter. Når fergeprisen går ned eller blir gratis, så gir det grunnlag for en større pott fergeavløsningsmidler, som igjen kan bety lavere andel bompengefinansiering. Gratis ferger er derfor også godt nytt for Møreaksen, som vil være kontinuerlig åpen hele året rundt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Ferger, gratis eller ei, er en helserisiko: 

    https://www.nrk.no/mr/kommunelege-sven-walter-atvarar-pasientar-mot-a-bu-pa-ona_-orten-og-sandoya-pa-vinteren-1.16143179.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Ingen har nevnt ordet «krevd». For helsevesenet er fergene en risiko. En kommunelege ber øyboere flytte til fastlandet vinterstid: 
      https://www.nrk.no/mr/kommunelege-sven-walter-atvarar-pasientar-mot-a-bu-pa-ona_-orten-og-sandoya-pa-vinteren-1.16143179.

      På veiene i Nordland ble over 700 fergeavganger innstilt i sommer. Mannskapsmangel har skyld i nesten 500 av disse: 
      https://www.nrk.no/nordland/vegvesenet-trekker-tilskudd-til-torghatten-etter-innstilte-fergeavganger-1.16152507.

      Et annet meget vesentlig moment er at med ferge er veien i prinsippet stengt mesteparten av tiden. Med tunnel eller bro er veien åpen døgnet rundt hele året, og lokaltrafikken blomstrer kraftig opp. Slik som på Atlanterhavstunnelen, selv med høye bompriser. Tunneler har mindre ulykkesrisiko enn andre veier. 
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/66e3aW/mener-moreaksen-vil-fore-til-langt-faerre-ulykker-enn-i-dag.

      For staten er det sterke økonomiske grunner for at de ønsker å kvitte seg med fergene og bygge fergefri E39, slik som Møreaksen. Og dette argumentet blir større jo mindre trafikantene betaler, da må staten betale mer av fergedriften. Det ønsker de ikke.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg tillegger ikke lengen mer enn det han sier – jeg gir link som dokumenterer hva han sa. Det er du som tillegger han mer enn det han selv sier. Du hevder at når han gir råd, så er det å kreve. Jeg skrev «Ferger, gratis eller ei, er en helserisiko: https://www.nrk.no/mr/kommunelege-sven-walter-atvarar-pasientar-mot-a-bu-pa-ona_-orten-og-sandoya-pa-vinteren-1.16143179.» Hva var galt med det?

      Du er enig i at det kan være fornuftig å flytte fra øyene om vinteren. Det skyldes jo at man ikke har vei, men er avhengig av ferge. En tunnel ville vært mye tryggere.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Temaet er fergeavløsningsprosjekter slik som Møreaksen. Poenget er at dette eksemplet viser at det hadde vært bedre med en tunnel framfor ferge. De fleste forstår at ikke alle øyer i Norge vil få fastlandsforbindelse. Men der hvor det er mulig er det en stor fordel.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Den undersjøiske tunnelen på Møreaksen vil få en lengde på 14,5 km, med en dybde 326 m.u.h. Til sammenligning er tunnelen på Ryfast (også en del av fergefri E39) 14,4 km og dybde på 291 m.u.h. Den ble åpnet i 2020. Erfaringene her er gode, trafikantene er fornøyde. 
    Hvorfor skulle Møreaksen, med nærmest identisk lengde og dybde, være annerledes? 
    De som ikke ønsker å kjøre tunnelen på Møreaksen har et gratis omkjøringsalternativ med ferge som ikke tar lenger tid enn kjøreturen i dag. 
    Hvorfor er man da likevel imot en tunnel man kan unngå, og som andre steder blir brukt med stor tilfredshet?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse