Et ankepunkt mot fergefri E39 Møreaksen har vært at enkelte foretrekker en oversjøisk løsning framfor undersjøiske tunneler. Til tross for at risikoen for ulykker er mindre i tunneler enn på sammenlignbar vei i dagen, er det noen som ikke har lyst å kjøre gjennom undersjøiske tunneler.
Når fergene avløses av slike undersjøiske tunneler så viser all erfaring at lokaltrafikken likevel blomstrer kraftig opp, selv om bompengene er store. Skal man eksempelvis fra Kristiansund er det en stor omvei for mange å reise oversjøisk med ferge om Tustna. Likevel er det knapt protester i dag mot Freifjordtunnelen og Atlanterhavstunnelen. Spesielt ikke etter at bompengeperioden er over.
Omveien for å unngå den undersjøiske tunnelen på Møreaksen derimot er knapt merkbar, i hvert fall for strekningen mellom Ålesund og Molde. Fergefri E39 Møreaksen går jo som kjent fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. I Romsdals Budstikke kan man lese at fra august 2023 er det mulig å reise «gratis» Molde–Ålesund ved å benytte fergene Mordalsvågen–Solholmen (gratis) og Dryna–Brattvåg (gratis), fremfor å betale på fergen Molde–Vestnes. Reisetiden er om lag 20 minutter lenger til Moa med denne omveien.
Når Møreaksen er ferdig kan man benytte samme omvei med gratis ferge Dryna–Brattvåg. Men reisetiden mellom Dryna og Molde vil være vesentlig kortere enn i dag. Blant annet er fergen Mordalsvågen–Solholmen da erstattet med bro. Reisetiden på Møreaksen og omvei med gratis ferge Dryna–Brattvåg istedenfor undersjøisk tunnel, tar neppe særlig lenger tid sammenlignet med dagens reisetid Molde–Ålesund med ferge Molde–Vestnes.
Dermed er det ingen grunn for motstand mot Møreaksen på grunn av den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden. Fordi det finnes et «gratis» oversjøisk omkjøringsalternativ som ikke tar særlig lenger tid enn i dag. I tillegg får fergeentusiastene sin etterlengtede fergetur helt gratis (kaffe og svele blir en ekstrakostnad), og de som etterlyser felles hvilepauser får sin ønskede stopp.
Også Møreaksen vil bi gratis når bompengeperioden er over. Siden to av fergestrekningene som avløses blir gratis allerede neste år, og den tredje får redusert pris, så medfører dette større utgifter for staten til fergedrift. Når tre fergestrekninger avløses av Møreaksen sparer staten disse kostnadene, og dette har vært brukt som fergeavløsningsmidler til delvis finansiering av slike prosjekter. Når fergeprisen går ned eller blir gratis, så gir det grunnlag for en større pott fergeavløsningsmidler, som igjen kan bety lavere andel bompengefinansiering. Gratis ferger er derfor også godt nytt for Møreaksen, som vil være kontinuerlig åpen hele året rundt.