Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Paul Andreas Hofseth
Ytring
08 november 2022 15:53
Del på Facebook
Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Rette trasevalg er viktig for stamveger, og rette valg kan gi store gevinster for reisetid, miljø og økonomi. Samspill mellom stamveger og lokale veger gir ekstra synergier, og samspill er også stikkordet for illustrasjonen der Eksportvegen E136 samspiller med en alternativ ny E39.

Samlet er dette en kompakt og effektiv løsning som samtidig er god økonomisk, miljømessig og med bieffekter som naturopplevelse, turisme og mulighet for kryssing av Romsdalsfjorden også for myke trafikanter.

Stranda/Sykkylven med ca. 12.000 innbyggere kan ikke konkurrere med folketallet som den 5 mil lange omvegen via Hafast kan skilte med. Men – det er hverken folketomt eller puslete næringsliv i nevnte kommuner.

Ekornes har hovedanlegg i Sykkylven og et mindre i Hornindal. Norsk Sjømat, Orkla og Slettvoll holder til i Stranda, mens Ole Ringdal har adresse Hellesylt i Stranda. Brunstad, Møre Trafo i Sykkylven, samt Formfin i Hundeidvik må også nevnes.

De fleste kjenner til nevnte bedrifter, og det er snakk om tosifret milliard kroner i samlet omsetning, samt flere tusen ansatte. Det spesielle for bedriftene i Stranda og Sykkylven er at nesten alt som produseres skal fraktes ut fra kommunene, samt at det skjer på hjul.

Formålet for ny stamveg E39 var og er å binde landsdelene vest for Langfjella tettere sammen ved å redusere reisetiden kraftig – nærmest en halvering. Det kan oppnås ved kortere og bedre veg, og med effektive kryssinger av de 7 fjordene som berøres på den aktuelle strekningen.

annonse

De oransje strekene på den andre illustrasjonen kan minne om ryggsekker. Poenget er å illustrere hvordan en stamveg bør bygges med grønn farge, og hvordan de ikke bør bygges symbolisert med fire oransje «ryggsekker».

24356oilkytj

Status er at det ikke blir «ryggsekk» i tidligere Sogn og Fjordane, og det er heller ikke aktuelt på Nordmøre. Dersom argumentene som brukes for Møreaksen og Hafast fikk gjennomslag i de nevnte to andre områdene, ville resultatet blitt omtrent slik illustrasjonen viser.

Hvor mange «ryggsekker» tåler E39 i vårt område? Dersom den ca. 100 mil lange stamvegen mellom Trondheim og Kristiansand skal forlenges ved å «stikke innom» alle byer og tettsted, blir det en underlig stamveg slik gamle bygdeveger gikk innom alle tun for 100 år siden.

Det blir ikke fire omveger med mer enn 15 unødvendige ekstra mil – men faren for ca. 6 ekstra mil med Hafast pluss Møreaksen er jo reell. Håpet er at alle ryggsekkene fjernes – ikke bare to.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 22 dager siden
    Så sant det du skrever her.  En stamvei, går raskeste vei fra A til B, Ikke som en overstressa slange, som bukter seg hit og dit!  Den grønne streken viser en STAMVEI! Og fra en stamvei går det forgreninger i alle retninger..  Men en STAMVEI, skal IKKE gå innom alle småbyer og tettsteder her og der..  Det er ikke slik det fungerer! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 22 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Utgangspunktet til Hofseth er helt feil. Hovedhensikten med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, ifølge samferdselsminister Kleppa.

      Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:
      Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:
      1. Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
      2. Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.
      3. I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.
      4. Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.

      Det er knapt noen som reiser E39 fra Kristiansand til Trondheim, det ville vært galimatias å bygge en slik vei kun for disse. Veier bygges for de som ferdes der, og flertallet av de reisende er lokaltrafikk, ikke gjennomgangstrafikk.

      Rette linjer fra A til B er meningsløse når ingen skal verken til A eller B. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Møreaksen gir mest vei for pengene.

      Du har kanskje ikke lest denne: 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/114734-fergefri-e39-er-oppgaven-forstatt-20220812.

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 21 dager siden
      @Terje Sundsbø Skal gi deg en enkel oppgave jeg. Gå ut og snakk med alle trailersjåfører du møter, gå bort og snakk med de, der er sitter i sine biler, i fergekøa. Spør de om hve de mener er rett, Ferge over Moldefjorden fortsatt, Romsdalsaksen eller Møreaksen.  Noter deg svar fra absolutt ALLE, gjør dette hver dag i en uke, på alle fergeavganger.  Så kan du komme å fortelle meg, hva som er best og ikke...  Ikke før..  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 21 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Kan du forklare meg hvorfor jeg bare skal spørre trailersjåfører?

      Har ikke disse sjåførene stemt ved valget?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 21 dager siden
      @Terje Sundsbø En gang til, som mange har prøvd å forklare deg før :  Et valg har ingenting med hverdagen å gjøre, man velger ikke "bare" pga  (soria-moriaslottet) MA.  Det er derfor du skal ut i en uke, på hver eneste fergeavgang fra Molde per dag, for å danne deg et ekte, rått, og reelt svar på spørsmålet : Ja til ferge, ja til RA eller ja til MA. Og noterer deg svarene du får. DA først får du et rett svar på hva yrkesfolk vil ha! Og så kan du og i samme slengen selv stille samme spørsmål til alle bilister på ditto fergeavganger i ditto uke!  Prøv det og du vil se hva mannen i gata vil ha! Men jeg tviler på du tør... Svaret skal skuffe deg.. :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 21 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Vi har i Norge et representativt demokrati istedenfor folkeavstemminger. Det betyr at politikerne styrer på vegne av folket.

      Motstanderne av Møreaksen har foran hvert valg hevdet at det blir et aksevalg. Frank Sve (Frp) hevder at Rasmussens skriverier om Møreaksen øker oppslutningen om Frp. Det gir en sterk indikasjon på at det faktisk var et aksevalg.

      Kan du forklare meg hvordan de politiske partiene skal vite hva i partiprogrammet den enkelte har stemt på i et valg?
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnJeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøOm du stresser av gårde i frykt for å møte en stengt fergebom,bør du lære deg å starte avreise tidliger. ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte