Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
08 november 2022 15:53
Del på Facebook
Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rette trasevalg er viktig for stamveger, og rette valg kan gi store gevinster for reisetid, miljø og økonomi. Samspill mellom stamveger og lokale veger gir ekstra synergier, og samspill er også stikkordet for illustrasjonen der Eksportvegen E136 samspiller med en alternativ ny E39.

Samlet er dette en kompakt og effektiv løsning som samtidig er god økonomisk, miljømessig og med bieffekter som naturopplevelse, turisme og mulighet for kryssing av Romsdalsfjorden også for myke trafikanter.

Annonse
Annonse

Stranda/Sykkylven med ca. 12.000 innbyggere kan ikke konkurrere med folketallet som den 5 mil lange omvegen via Hafast kan skilte med. Men – det er hverken folketomt eller puslete næringsliv i nevnte kommuner.

Ekornes har hovedanlegg i Sykkylven og et mindre i Hornindal. Norsk Sjømat, Orkla og Slettvoll holder til i Stranda, mens Ole Ringdal har adresse Hellesylt i Stranda. Brunstad, Møre Trafo i Sykkylven, samt Formfin i Hundeidvik må også nevnes.

De fleste kjenner til nevnte bedrifter, og det er snakk om tosifret milliard kroner i samlet omsetning, samt flere tusen ansatte. Det spesielle for bedriftene i Stranda og Sykkylven er at nesten alt som produseres skal fraktes ut fra kommunene, samt at det skjer på hjul.

Annonse
Annonse

Formålet for ny stamveg E39 var og er å binde landsdelene vest for Langfjella tettere sammen ved å redusere reisetiden kraftig – nærmest en halvering. Det kan oppnås ved kortere og bedre veg, og med effektive kryssinger av de 7 fjordene som berøres på den aktuelle strekningen.

De oransje strekene på den andre illustrasjonen kan minne om ryggsekker. Poenget er å illustrere hvordan en stamveg bør bygges med grønn farge, og hvordan de ikke bør bygges symbolisert med fire oransje «ryggsekker».

24356oilkytj

Status er at det ikke blir «ryggsekk» i tidligere Sogn og Fjordane, og det er heller ikke aktuelt på Nordmøre. Dersom argumentene som brukes for Møreaksen og Hafast fikk gjennomslag i de nevnte to andre områdene, ville resultatet blitt omtrent slik illustrasjonen viser.

Hvor mange «ryggsekker» tåler E39 i vårt område? Dersom den ca. 100 mil lange stamvegen mellom Trondheim og Kristiansand skal forlenges ved å «stikke innom» alle byer og tettsted, blir det en underlig stamveg slik gamle bygdeveger gikk innom alle tun for 100 år siden.

Det blir ikke fire omveger med mer enn 15 unødvendige ekstra mil – men faren for ca. 6 ekstra mil med Hafast pluss Møreaksen er jo reell. Håpet er at alle ryggsekkene fjernes – ikke bare to.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
    Så sant det du skrever her.  En stamvei, går raskeste vei fra A til B, Ikke som en overstressa slange, som bukter seg hit og dit!  Den grønne streken viser en STAMVEI! Og fra en stamvei går det forgreninger i alle retninger..  Men en STAMVEI, skal IKKE gå innom alle småbyer og tettsteder her og der..  Det er ikke slik det fungerer! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Utgangspunktet til Hofseth er helt feil. Hovedhensikten med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, ifølge samferdselsminister Kleppa.

      Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:
      Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:
      1. Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
      2. Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.
      3. I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.
      4. Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.

      Det er knapt noen som reiser E39 fra Kristiansand til Trondheim, det ville vært galimatias å bygge en slik vei kun for disse. Veier bygges for de som ferdes der, og flertallet av de reisende er lokaltrafikk, ikke gjennomgangstrafikk.

      Rette linjer fra A til B er meningsløse når ingen skal verken til A eller B. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Møreaksen gir mest vei for pengene.

      Du har kanskje ikke lest denne: 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/114734-fergefri-e39-er-oppgaven-forstatt-20220812.

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Skal gi deg en enkel oppgave jeg. Gå ut og snakk med alle trailersjåfører du møter, gå bort og snakk med de, der er sitter i sine biler, i fergekøa. Spør de om hve de mener er rett, Ferge over Moldefjorden fortsatt, Romsdalsaksen eller Møreaksen.  Noter deg svar fra absolutt ALLE, gjør dette hver dag i en uke, på alle fergeavganger.  Så kan du komme å fortelle meg, hva som er best og ikke...  Ikke før..  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Kan du forklare meg hvorfor jeg bare skal spørre trailersjåfører?

      Har ikke disse sjåførene stemt ved valget?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
      @Terje Sundsbø En gang til, som mange har prøvd å forklare deg før :  Et valg har ingenting med hverdagen å gjøre, man velger ikke "bare" pga  (soria-moriaslottet) MA.  Det er derfor du skal ut i en uke, på hver eneste fergeavgang fra Molde per dag, for å danne deg et ekte, rått, og reelt svar på spørsmålet : Ja til ferge, ja til RA eller ja til MA. Og noterer deg svarene du får. DA først får du et rett svar på hva yrkesfolk vil ha! Og så kan du og i samme slengen selv stille samme spørsmål til alle bilister på ditto fergeavganger i ditto uke!  Prøv det og du vil se hva mannen i gata vil ha! Men jeg tviler på du tør... Svaret skal skuffe deg.. :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Vi har i Norge et representativt demokrati istedenfor folkeavstemminger. Det betyr at politikerne styrer på vegne av folket.

      Motstanderne av Møreaksen har foran hvert valg hevdet at det blir et aksevalg. Frank Sve (Frp) hevder at Rasmussens skriverier om Møreaksen øker oppslutningen om Frp. Det gir en sterk indikasjon på at det faktisk var et aksevalg.

      Kan du forklare meg hvordan de politiske partiene skal vite hva i partiprogrammet den enkelte har stemt på i et valg?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse