Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Hanne-Berit Brekken, ordfører i Aure
Ytring
05 november 2022 17:50
Del på Facebook
Mulig fergekailøsning for Kjørsvikbugen i Aure. Illustrasjon: Holbø Consulting
Mulig fergekailøsning for Kjørsvikbugen i Aure. Illustrasjon: Holbø Consulting
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som kjent for mange har vi jobba med dette prosjektet lenge, og intensivert jobben de siste par årene. Vi har jobbet fram nye konsepter for fergekai, utredet mulighet for el-ferger, kartlagt reisemønster og fått fylkespolitikere med på prosjektet. Som også kjent for mange, administrasjonene på begge sider av fylkesgrensa har vært mer krevende å overbevise.

Kombinert med en mildt sagt krevende økonomisk situasjon, har det ført til at administrasjonene både i Møre og Romsdal og i Trøndelag har tatt ut investeringene til nye fergekaier i budsjettet for 2023. Dette er administrasjonens innstilling, så nå er det opp til politikerne å ta dette inn i sine budsjetter. Og, det er politikerne som bestemmer til syvende og sist!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Slaget er ikke tapt

Altså, slaget er ikke tapt for 2023 selv om administrasjonene er negative.

Sammen med kollega Ole Laurits Haugen på Hitra, Karin Torset i TBU Tjeldbergodden Utvikling og Jan Olav Bjerkestrand i KNH Kristiansund og Nordmøre Havn hadde vi møte med samferdselspolitikere fra begge fylker i fredag den 4. november 2022. Økonomien er krevende, men det er så mange argumenter for å kjøre dette prosjektet akkurat nå.

Vi ser en gallopperende økning i priser på investeringer og vedlikehold på de faste fergekaiene i hele landet. Dette prosjektet bør sees på som en pilot med bruk av flytende konstruksjoner til en langt billigere penge!

Tidligere uklare elementer er godkjent

I økonomiplanen for fylkeskommunen står det at det er mye arbeid som gjenstår, men det stemmer ikke, og det har vi dokumentasjon på gjennom jobben vi har gjort det siste året.

Annonse
Annonse

Alle statlige myndigheter har godkjent de elementene som har vært uklare:

  • Godkjenning fra sjøfartsdirektoratet på flytende fergekaier
  • Statens vegvesen melder at dette prosjektet er gjennomførbart

En lang kamp - ingen hindringer gjenstår

Det har vært en lang kamp med å få disse godkjenningene, men nå er det ingen hindringer som gjenstår. Vi er klare!

PTS i Polen, de som har bygd flytende konstruksjonene i Kristiansund, på Brekstad og i Namsos, har sett på prosjektet og antyder en pris på omtrent 50 millioner kroner per kai, langt rimeligere enn det fylkeskommunene hadde sett for seg med faste konstruksjoner.

Aure og Hitra har gått inn med omtrent seks millioner kroner hver for å dekke adkomstveg og oppstillingsplass.

Vi har også jobbet med å skaffe bidrag fra nabokommuner og næringsliv. Bidragene viser at vi er mange som ønsker dette sambandet!

Opp til fylkespolitikerne

Nå er det opp til våre fylkespolitikere å ville satse på dette! Vi har tre representanter fra Aure i fylkestinget, håper dere jobber aktivt med å få inn dette i budsjettet for 2023

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse