Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
04 november 2022 18:01
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Frank Sve (Frp) sier at mine skriverier medfører at oppslutningen til Frp stiger i meningsmålinger og valg. Er det en innrømmelse av at egen innsats ikke bidrar stort i så måte?

Av dette konkluderer Frank Sve (Frp) at det ikke blir noe av Møreaksen. Jeg må innrømme at logikken bak denne konklusjonen ikke synes overbevisende. Er det fordi Frank Sve (Frp) tror at flertallet på Stortinget vil endre seg, og at de partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen går bort fra sine valgløfter på grunn av mine skriverier?

Frank Sve (Frp) sier at statlige og fylkeskommunale veier finansieres over statsbudsjettet. Men i statsbudsjettet settes ikke alle andre veier i Møre og Romsdal opp mot Møreaksen, slik Frank Sve (Frp) påstår. Veibevilgningene til fylkeskommunen omhandler ikke Møreaksen. Bevilgningene til vårt fylke blir ikke redusert om Møreaksen blir realisert.

Midlene som brukes til planlegging av Møreaksen er allerede bevilget, bl.a. av tidligere samferdselsministre fra Frp, altså langt fra urettvis bruk. Bruken av disse allerede bevilgede midlene påvirker ikke bevilgningene til potten av midler til Nye Veier AS. I den potten er det Nye Veier AS som bestemmer hvor mye som skal prioriteres til E136 Ålesund–Dombås. Ikke Stortinget.

annonse

Potten til Nye Veier AS påvirker ikke bevilgningene til Møreaksen, like lite som bevilgningene til Møreaksen påvirker bevilgningene til Nye Veier AS. Om Frank Sve (Frp) følger sin logikk, så er det like gjerne økningene til forsvarsbudsjettet som reduserer størrelsen på samferdselsbudsjettet og reduserer bevilgningene til veibygging, kanskje også til Nye Veier AS. Det er nemlig den verden Stortinget må forholde seg til. De forholder seg ikke til de enkelte fylkesveiene i Møre og Romsdal.

Med knapphet er det viktig å investere slik at en får mest mulig vei for pengene, slik som Møreaksen. Som næringslivet ber om blir realisert raskt, og som fylkestinget har bedt om. Fylkeskommunen vil få det enda knappere uten Møreaksen, da forsvinner den statlige finansieringen av fastlandsforbindelsene til Aukra og Midsund. Det er den verden fylkespolitikerne må forholde seg til.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 måneder siden
    Frank Sve (Frp) glemmer at han har to hatter – en som stortingspolitiker, og en som fylkespolitiker. Isteden bruker han hele tiden sin egen skyggelue. Den tar bort all innsikt.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 1 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte