Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
04 november 2022 13:39
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvar gong Rasmus Rasmussen skriver innlegg i media, stiger FrP på målingane og i valg.

Tusen hjertelig takk for bidraget, og folk flest setter verkeleg pris på innlegga til Rasmussen som beviser på ein svært så tydeleg måte at Møreaksen sjølvsagt ikkje blir noko av.

Annonse
Annonse

I dag foreslår SV å kutte 3 milliard kr i løyvingane til Nye Veier AS, samt vidare kutt i riksveginvesteringane.

Sjølvsagt er politikken til SV aldeles på villspor og relativ greinalaus, men viser på ein klar måte at dei ulike vegprosjekt her i fylket skal finansierast av det same statsbudsjettet.

  • Fylkesvegar vert finansiert av statsbudsjettet
  • Rikvegar blir finansiert av statsbudsjettet
  • Nye Veier AS blir finansiert av statsbudsjettet

Dette betyr sjølvsagt at Møreaksen settes opp mot alle andre vegprosjekt her i fylket, uansett om dette er fylkes, riks eller Nye Veier AS som har ansvaret for.

Derfor er det slik at skal E136 kunne bli ein realitet, må løyvingane gå til Nye Veier AS i statsbudsjettet, og kvar ei kr som blir utettvis brukt på Møreaksen til planlegging, svekkar sjansen for realisering av E136.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Slik er det berre, og er den verden vi må forholde oss til på Stortinget.

Akkurat no er fokuset på E136 frå Ålesund–Bjorli som pri 1. Mest truleg klarer Sp, Ap og SV å klure til dette også, noko som er rimeleg trist for Møre og Romsdal.

At Møreaksen glir sakte men sikkert ut av horisonten er IKKJE trist.

Dette er rett og slett nødvendig for å ikkje sløse med pengane, men bruke pengane til andre viktige vegprosjekt som vanlige folk og næringslivet verkeleg trenger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse