Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Kronikk
30 september 2024 12:40
Del på Facebook
Foto: Pixabay / Pexels
Foto: Pixabay / Pexels
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

For mange er utredninger et skjellsord – bortkastet tid og penger. De kan være både altfor mange og unødvendig omfattende i første fase. Viktigst er at de aktuelle alternativene behandles uhildet – dvs. upartisk.

Kloakkrenseanlegg for Sula og Ålesund

Våren 2023 bestemte Sunnmørsposten seg for å grave dypt og lage en omfattende reportasje om kloakkrenseanlegg for Sula og Ålesund. En åtte siders reportasje pluss en glimrende helside skrevet av redaktør Kristin Knudsen ble publisert 27. mai 2023

Annonse
Annonse

Administrasjonen på Sula arrangerte sammen med et konsulentfirma og en ivrig ordfører mange møter om kloakkrenseanlegget på Kvasnes. Jeg var på et av de, og strategien var enveis dialog – og deretter noen få minutt til spørsmålsrunde. Andre har vært på flere av møtene, og er samstemt om enveiskommunikasjonen.

På Blindheim arrangerte ei motstandsgruppe et møte der de 12 største av 14 parti/lister i Ålesund deltok 22. august 2023. Sulaposten og Sunnmørsposten ble invitert, men kun førstnevnte deltok og publiserte. Deltok gjorde også ca. 200 privatpersoner fra nærområdet – trolig fjordårets best besøkte folkemøte i Ålesund.

Først holdt en professor et foredrag om fremtidens løsninger, og hvordan kloakken kan omskapes til en ressurs. Deretter et lokalt firma som anbefalte å oppgradere eksisterende anlegg i et eget bygg like ved, med tretrinns rensing – dvs. mer enn 90 %.

Etter kaffen holdt de 12 politikerne korte innlegg før en omfattende og frisk runde der folket spurte og politikerne svarte. Sunnmørsposten valgte å ikke delta med begrunnelse at ei motstandsgruppe var arrangør. En referent kan tenke slik, men slik skal ikke journalister tenke – og slett ikke redaksjonen.

For «Kvasnes» er en helt unødvendig fjellhall, det ekstreme overføringsnettet og miljøtruslene godt kjent. Likevel er drifts- og vedlikeholdskostnadene det store aberet. Årlige driftskostnader er anslått til drøye 100 million kroner – eller mer 5 mrd ved 50-års perspektiv i dagens pengeverdi. Kostnadene for anlegget vil bli påvirket av nye rensekrav, og ingen kan fastslå anleggskostnadene med sikkerhet.

Prosjektstyring

I en fotballkamp i Eliteserien mellom for eksempel Molde og Kristiansund ville det være utenkelig at de fire dommerene er fra en av byene. Kanskje ville de dømt upartisk, men man gambler ikke – og heldigvis blir den potensielle faren respektert.

I «prosjektenes verden» kan det være mange aktører som trekker i trådene. Ved offentlige prosjekt er det politikerne som beslutter. Da er det viktig for politikerne å unngå en rolle som gissel, at de sørger for å følge forvaltningsloven ved å undersøke alle aktuelle løsninger, samt upartisk behandling av alternativene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Gissel 1

Det er vanlig å danne arbeidsgruppe med politikere og fagfolk i tidlig fase som for «Kvasnes» Det var flest fagfolk, men det burde være motsatt – for politikerne som er de ansvarlige kan bli «gissel» overfor fagfolkene.

Gissel 2

Når fylkeskommunen blir aksjonær i diverse aksjeselskap med «gode formål». Omsider har politikerne innsett dette, og nå selger fylkeskommunen seg ut av mange selskap der verdien er kraftig redusert. Møreaksen er blant selskapene,
og aksjene er nå verdiløse.

Møreaksen

Foruten den tapte aksjekapitalen – omkring kr 7,5 mill, er mange hundre million kroner brukt til dette prosjektet. Møreaksen er ikke inne på sikker plass i Norsk transportplan, og de store resursene Statens vegvesen med flere har brukt i tid og penger har virket som en propp for andre svært viktige samferdselsprosjekt som eksempelvis E136 mellom Ålesund og Dombås.

Uhildet utredning

Både desentraliserte kloakkrenseanlegg og alternativet Romsdalsaksen for kryssing av Romsdalsfjorden burde selvsagt vært uhildet utredet. Førstnevnte var opprinnelig basert på en intensjonsavtale der kostnadene skulle fordeles med 20 % for Sula og 80 % for Ålesund – samt at anlegget skulle plasseres på Sula – og med Sula kommune som regissør.

Sistnevnte ble først «utredet» av konkurrenten, og langt senere en svært tvilsom «utredning» der Statens vegvesen på Molde hadde regien. Den korte versjoner er at Romsdalsaksen ble belastet med konstruerte løsninger og kostnader som ikke er del av de aktuelle alternativene!

Uhildet tilsvarer upartisk, og må være en innlysende forutsetning for at ulike alternativ skal vurderes basert på løsninger, kostnader, tidsbruk, miljø, bærekraft mm. på skikkelig vis – ikke med «juks og fanteri». For samfunnet er uhildede utredninger en forutsetning for at rette løsning blir valgt.

Sunnmørsposten

Sunnmørsposten har sviktet sitt samfunnsansvar ved altfor ensidig å framsnakke Møreaksen i en slik grad at avisen har bidratt til svekket framdrift for andre viktige samferdselsprosjekt i fylket.

Knyttet til «Kvasnes» var avisen aktiv og grundig frem til månedsskiftet mai/juni 2023. En illsint ordfører i Ålesund med flere nærmest slaktet den omtalte 8 siders reportasjen. Ansvarlig redaktør svarte at de ville fortsette å følge saken grundig, men slik ble det ikke – og «gravingen» tok slutt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg ...
@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse