Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
04 september 2024 12:43
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen gjør Otrøya fergefri, Gossen blir fergefri med Kjerringsundet. Staten finansierer Møreaksen, men Frp ønsker over alt at den ikke skal gjøre Otrøya og Gossen fergefri.

Frp vil derimot at staten betaler bro på fylkesveien over Langfjorden, som har døgnåpen omkjøringsmulighet. Ønsker Frp Åndalsnes-Molde omklassifisert til riksvei, men ikke Molde-Nyhamna, en samfunnskritisk infrastruktur uten omkjøringsmulighet?

Annonse
Annonse

Frp er imidlertid ikke imot at disse øyene blir fergefrie. I juli sa fungerende fylkesordfører Anne-Marie Fiksdal (Frp) at om Aukra og Molde kommune vil, må de jobbe videre med fastlandsforbindelse, uten Møreaksen. Frp sier ja til at Kjerringsundet kan bygges, samt bru over Julsundet.

Uten Møreaksen er det fylkeskommunens oppgave. Med dagens trange økonomi skjer det først om mange år, øverst på prioriteringslisten for veiprosjekter står Todalsfjordskryssingen. Flere fergeavløsningsprosjekter finnes både på Sunnmøre og Nordmøre, ingen i Romsdal.

Det er totalt ubegripelig at Frp ønsker denne gigantiske kostnaden overført fra stat til fylkeskommune. Møreaksen frigjør enorme beløp som fylkeskommunen sårt trenger til både skole og samferdsel. Det vil ikke Frp. Greinalaust!

Annonse
Annonse

Meningsløsheten blir total når en innser at med bro over Julsundet og Otrøya fergefri, er den korteste fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden en undersjøisk tunnel til Vik. Ingen andre fergefrie fjordkryssinger kan da konkurrere mot den traséen -- raskest, billigst og størst trafikkgrunnlag.

Alternativet er fortsatt ferge. Fergeleiet må i så fall flyttes fra Molde sentrum, en kostnad spart om Møreaksen kommer tidsnok. Flyttingen vil øke reisetiden for noen. Enkelte ser kun på reisetidene når fergen går. Vel så viktig er reisetidene når fergen ikke går.

Det hjelper lite å vite fergerutene når bilene foran ikke bryr seg. Knapt noen arrangementer starter eller slutter synkront med fergeavgangene. Med fergebom stengt 85% av tiden kan reisetiden med ferge aldri konkurrere med døgnåpne Møreaksen.

Kansellerte avganger grunnet dårlig vær, tekniske problemer eller mannskapsmangel skjer stadig. Med mangel på kvalifisert mannskap er flere avganger utopi, som fylkeskommunen heller ikke har økonomi til. Fergedrift er en evigvarende og stor kostnad, både for stat og kommune. En evig kostnad som øker jo mindre billettprisen blir. Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Store mengder strøm blir frigitt når fergene avløses av Møreaksen.

Alle meningsmålinger viser at folket ønsker Romsdalsfjorden fergefri. Også næringslivet. Mer enn 100 virksomheter i Møre og Romsdal, med rundt 23.000 ansatte og 100 milliarder kroner i årlig omsetning støtter Møreaksen, og ønsker fortgang. En bærekraftig framtid for fylket er avhengig av et levedyktig næringsliv.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 måneder siden
    https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg har linket til : "Videre selger fylkeskommunen seg ut av Møreaksen AS, Rovdefjordsambandet AS, Langfjordforbindelsen AS, Hareid Fastlandssamband AS, Todalsfjordprosjektet AS og Halsafjordsambandet AS." Kan det passe med snipp, snapp, snute? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Er det snipp snapp snute for Langfjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet? Er ikke dette Frp sine hjertebarn?

      I dagens RB kan en lese at det foreslås kraftige kutt i fergetilbudet - all erfaring viser at i økonomiske nedgangstider er det fergene som rammes først.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Siden su stiller spørsmål med det som står der, så må jeg svare JA, siden du tydeligvis ikke skjønnte det.  :)  Og ja såg det med kutt i fergetilbud, og nå også i kollektiv trafikk som buss og hurtigbåt. Og vg skoler vil få svi. Merkelig at det aldri kan kuttes  i stillinger i fylket, eller lønnsstopp for ledelse m. det er alltid lønninger til ansattte som er det største utgiftsposten i alle instanser. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Du har ikke fulgt særlig godt med - Fylkeskommunen er i gang med nedbemanning. Politikerne har vedtatt at 50 stillinger i administrasjonen i fylkeskommunen skal bort.
       
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/pPG9Ro/flere-faar-oppsigelse-i-fylkeskommunen
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    Noen lever i fornektelse og vegrer å ta inn over seg at Møreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At Otrøya dermed blir fergefri er ikke annet enn en svært gledelig ekstrabonus. Som i tillegg sparer fylkeskommunen for gigantiske beløp. Som kan brukes på andre samferdselsprosjekter og skoler.

    Løgnaktige motstandere av Møreaksen forsøker å presentere det som at hensikten med denne traséen er å gjøre Otrøya fergefri, at Møreaksen er en vei kun for en liten gruppe mennesker. De tar grundig feil. Møreaksen er også den traséen som har størst trafikkgrunnlag. Og mister ikke store deler av sitt trafikkgrunnlag når broen over Langfjorden kommer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Der er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med nøkkelfaktorane som ein finn i KS2 analysen og det politiske vedtaket i Fylkeskommunen. Med utgangspunkt i 20 prosent bompengeandel og 20 års nedbetaling av lånet med renter er variablene det interessante,  rentefot og ÅDT.  Trafikkmiks dersom ein skal ha ulike takstklasser. Etter 20 år skal lånet stå i null. For Aukra kommune er det interessant kva fergeavløysingsmidlane blir og korleis gratis ferge (ei ferge) slår ut i høve til beløpet brukt i KS2.  

      Når det gjeld Fylkeskommunen vil spørsmålet bli totalkostnaden for bygging, les vedtaket referert til i KSU artikkelen, og Fylkeskommunen sitt økonomiske handlingsrom til å garantere for nedbetaling av bompengelånet, og Aukra kommune sit framtidige evne til å betjene låneopptaket,  ref KS2 sin kommentar til framtidig evne. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Kortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på Nordøyvegen, som er dyrere og har mindre trafikkgrunnlag.

      Du har heller ikke svart på spørsmålet: Mener du at traséen for Møreaksen er valgt kun for at en liten gruppe mennesker skal få fergefri fastlandsforbindelse?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø For å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for storbil basert på ÅDT frå ferga henta frå fergedatabasen. Dette burde kompanjongdin med Excel kunnskap på CV-en. Så spørs det når denne kunnskapen kjem ut til brukarane. Målt opp mot gratis ferge med PBE på 120. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr

      Du legger til grunn historiske ÅDT på ferge for Kjerringsundet. På Nordøyvegen har det vist seg at ÅDT øker kraftig når fergen forsvinner, selv med bompenger. Gratis ferge koster stat og fylke dyrt – til evig tid. Bompengene forsvinner når bompengeperioden er over.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 1 måneder siden
    Det som "ekteparet" Sundsbø / Rasmussen skriver blir bare verre og verre.  Men god underholdningsverdi er det, det skal de ha, --  jeg ler så jeg hikster hver gang jeg leser eventyrene deres.🤣🤣🤣🤣🤣

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse