Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 februar 2023 13:16
Del på Facebook
Illustrasjon: KSU.NO
Illustrasjon: KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Christoffer Lervåg skrev nylig i et leserbrev at prosjekt som Hafast og Møreaksen ikke må hindre snarlige utbedringer på «dødsvegen» – den farlige strekningen mellom Sulesund og Blindheim. Lervåg har helt rett.

I et annet leserbrev skriver Hans-Peter Kaaresen om Borgundfjordtunnelen. Positive krefter gir bud om ny og grundig gjennomgang av tallrike kreative innsigelser (motsegner) fra Statens vegvesen. God støtte fra kommunene Sula og Ålesund, samt næringsliv og vi andre kan sikre dette samfunnsnyttige prosjektet.

Annonse
Annonse

Det ikke sikkert at alle de 7 «E39-fjordene» får faste samband. Sognefjorden er bred, krevende, og trafikken er liten. Storfjorden er også bred mellom Hareid og området ved Sulesund. Økonomiske utfordringer kan stoppe prosjektene.

Hafast gjør E39 ca. 40 km lengre en korteste løsning, og øker derved reisetiden. Kostnadene blir ekstreme for kryssingen, og samme gjelder for følgekostnader som nye veisystem, nytt Eiksundsamband, ny eller utvidet bru over Vegsundet og tilsvarende for Blindheimstunnelen og Moatunnelen. Hafast er derfor ikke realistisk som ny E39.

Dagens løsning med kun Vegsundbrua som fast forbindelse mellom Sula og Ålesund har mange svakheter. Trafikken gjennom Sula – og spesielt fra Vegsund til Breivika er for stor i forhold til vegsystemet, samt at kryssene på Sula har vist seg å være livsfarlige.

Annonse
Annonse

Borgundfjordtunnelen vil avlaste trafikken i stor grad. Dersom E39 legges øst for Brusdalsvatnet i tillegg, kan dagens løsning med bru og tunneler være som de er. Men, noen tilpasninger behøves – som nye sikre vegkryss uten kryssende trafikk ved Eikrem, Mauseidvåg, Eidsnes, Veibust og Vegsund.

Krysset ved Eikrem kan bli sydlig punkt for prosjektet Borgundfjordtunnelen som består av tunnel mellom Eikrem og Vedde, og tunnel mellom Vedde ved Langevåg og Gåseidvika i Ålesund. Tunnelen reduserer reiselengde og reisetid i stor grad.

Husker godt tidsbesparelsen Blindheimstunnelen ga når den kom – fra 30–40 til 6–7 minutt til jobb for min egen del. Pendling rushtiden fra/til Langevåg/NTNU gir minst like stor gevinst dersom Borgundfjordtunnelen bygges – fra en time til ca. 10 minutt!

Foruten langt bedre spredning av trafikken, gir 2 veger mellom Sula og Ålesund økt sikkerhet ved stengt veg grunnet ulykker eller annet. For bo- og arbeidsmarkedet vil tunnelen gi åpenbare fordeler. De korte reisene er en miljøgevinst, og løsningen skaper helt nye muligheter for kollektive løsninger.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 1 år siden
    Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.

    Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er det nå pusset støv av i begge kommunene, og arbeidet med å fullføre reguleringsplanen er tatt opp igjen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse