Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
24 februar 2023 12:00
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve (Frp) har 23.02.2023 enda et greinalaust innlegg, der han viser til at det er 80 millioner reisende årlig med tog i Norge. Dette tallet er fra 2019, før pandemien, i 2020 var tallet under 43 millioner.

Men Sve sammenligner ikke dette tallet – antall reisende på hele jernbanenettet i Norge for et helt år – med antall reisende på hele veinettet i Norge for et helt år. Han sammenligner det med antall kjøretøy, på fergestrekningen Vestnes–Molde. På ett døgn. Som han mener er 2.292. Hvor uredelig går det an å bli?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Denne ene fergestrekningen mener Frank Sve (Frp) utgjør Møreaksen. Han har ikke fått med seg at fjordkryssingen på Møreaksen erstatter ikke ett, men tre ulike fergesamband, og som i 2019 hadde ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT Bjorli vest 1.941 kjøretøy. På de tre fergesambandene som erstattes med Møreaksen er altså trafikkmengden over dobbelt så stor som på Eksportveien gjennom Romsdalen. Når skal dette faktum gå opp for Frank Sve?

Frank Sve (Frp) viser til at den nasjonale debatten nå dreier seg mye om trafikktrygging og bygging av veisystemer tilpasset trafikkmengden. Da er det betryggende å vite at Norconsult har beregnet at antall ulykker vil bli redusert med Møreaksen. Og trafikkmengden er altså større på Møreaksen enn på Eksportveien. Siden tunnelen på fjordkryssingen har en levetid på minst 100 år, bør den dimensjoneres for framtidig trafikk. All erfaring viser at når fergene forsvinner så eksploderer lokaltrafikken.

Frank Sve vil prioritere Eksportveien. Men den delen av Eksportveien som har størst trafikk har felles trasé med Møreaksen, dvs. strekningen Breivika–Vestnes. Om Frank Sve (Frp) vil stoppe Møreaksen, så fjerner han dermed finansieringen av den viktigste delen av Eksportveien. Det er det motsatte av å prioritere Eksportveien.

Annonse
Annonse

Frank Sve viser til at passasjerer reiser gratis på fergen Vestnes–Molde. Det blir ingen bompenger for passasjerer på Møreaksen heller. Busstilbudet til fergen på Furneset i Vestnes er ikke enormt, og heller ikke gratis for de pendlende i dag. Det blir nok heller ikke verre for øyboere å betale bompenger på fjordkryssingen av Møreaksen enn det er å betale bompenger for de på Nordøyvegen i dag.

Frank Sve har ikke særlig tiltro til demokratiske valg. I hvert fall erkjenner han ikke at over 62 prosent av velgerne i vårt fylke stemte på de partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. I et demokrati forventes det at politikerne står bak sine partiprogram og valgløfter. Det gjelder ikke minst stortingspolitikerne på Løvebakken.

Grunnen til at Frank Sve denne gangen er i harnisk er at Møreaksen mellom Ålesund og Molde blir omtalt som fylkets InterCity. Sve synes befolkningsgrunnlaget i vårt fylke ikke kan sammenlignes med østlandsområdet, og hevder betegnelsen er greinalaus.

Det bør påkalle langt større hoderisting når Sve selv forsøker å sidestille en vei som er stengt mesteparten av tiden, der fergebommen er åpen omlag fem minutter og kun tre ganger i timen på det meste – med en vei som er åpen hele tiden, og som i tillegg gir fastlandsforbindelse til to store øysamfunn med langt flere innbyggere enn på Nordøyene. Disse fastlandsforbindelsene sparer dessuten fylkeskommunen for gigantiske beløp, som uten Møreaksen vil ramme andre samferdselsinvesteringer i Møre og Romsdal i tiår på tiår framover.

I de fleste tilfellene er Frank Sve (Frp) ikke i nærheten av å beskrive realitetene omkring Møreaksen. Som vanlig hevder han igjen at Møreaksen er skubbet langt ut i tid. Han leser åpenbart ikke svarene han får fra samferdselsministeren i sine mange spørsmål om dette. Der presiserer ministeren stadig at E39 Ålesund–Molde er prioritert i NTP 2022–2033, og at den eksterne kvalitetssikringen (KS2) av E39 Vik–Molde er under avslutning. Vi ser dermed forhåpentlig snart starten på byggingen av fergefri E39 Ålesund–Molde, Møreaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
    Å lese RR sine innlegg,  gjør meg forundret. 
    Klart oppgradering av E136 er mye mer for hver krone. Ikke blir oppgradering belastene, men blir bærekraftig,  og samfunnsnyttig. 
    RR gjentar til det kjedsommelige,  der han mener Stortingetvalget er en folkeavstemning for eller imot Møreaksen. Vi har allerede hørt og sett utfordringene de på Nordøyene har med bomutgiftene.  Men for RR, er ikke dette noe problem..
    Hvor er logikken i at Ålesund- Ørskogfjellet ikke oppgraderes,  uten st Møreaksen blir realisert? 
    Syns det blir mye vås, og lite, eller ingen forståelse for hvordan samfunnet fungerer.
    Det fins folk med vanlig lønn, som også har behov for å flytte på seg. 
    Er det så vanskelig å forstå. 
    Denne gruppen har faktisk evnen til å lese fergerutene, og klare å lese fergerutene, og forholde seg realitetene. 
    Nå er ikke jeg motstander for å finne nye samferdselsløsninger. Men de må være for alle, ikke bare for noe få.
    Og så lurer jeg på hvordan Møreaksen kan gi færre ulykker,  en dagens løsning?
    Er det noe jeg har gått glipp av?

    Blir litt matt av å lese slike leserinnlegg.

    Klarer ikke å ta slike ting på alvor.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Møreaksen vil gi akkurat samme oppgradering av E136 som Eksportveien, og akkurat like bærekraftig og samfunnsnyttig. Det er nettopp pga. stor samfunnsnytte at Møreaksen er prioritert så høyt i NTP, siden den også gir fastlandssamband til to store øysamfunn.

      Rasmussen mener neppe at stortingsvalg er en folkeavstemming for eller imot Møreaksen (det er i allefallikkedet han skriver). Men han påpeker selvfølgeligheten av at politikere må stå bak sine partiprogram og valgløfter, det er grunnsteinen i et demokrati. Og det er et stort demokratisk flertall for de partiene som støtter Møreaksen.

      Om Møreaksen skrotes, så forsvinner finansieringen av oppgraderingen av Ålesund-Ørskogfjellet. Bevilgningen til Møreaksen blir ikke igjen i fylket, pengene brukes på andre gryteklare prosjekter andre steder i landet.

      Har du hørt Sve argumentere for å bygge nye veier for å øke trafikksikkerheten? Hvorfor tror du på slike påstander fra Sve, men ikke på utredningene fra Norconsult?

      Møreaksen er en løsning for ALLE som ferdes mellom Ålesund og Molde, inklusive ALLE som ferdes til Midsund og Aukra, også ALL gjennomgangstrafikk på E39. Det er altså ikke en veiløsning for de få, slik som Nordøyvegen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Frank Sve (Frp) hevder feilaktig at Møreaksen er skubbet ut i tid. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier Vegvesenet ikke har fått stoppordre for arbeidet med bompengefinansiering av E39 Vik-Molde.

    Statens vegvesen skal levere første innspill til neste runde med Nasjonal transportplan i mars 2023. Regjeringen vil følge opp denne med sitt forslag til NTP våren 2024.

    https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/ingen-stoppordre-for-moreaksen?publisherId=17847490&releaseId=17955776
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Interessant at 2 personer fra SVV, har ulike versjoner om hvor stopp ordren har kommet fra😀 
      Du var også veldig tydelig på at Sve løy, når han sa at Møreaksen kom til å bli satt på vent, eller skrotet. 
      Det RR skriver, er jo utgått på dato.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Om du sjekker datoen, så ser du at pressemeldingen fra SVV er den ferskeste, og altså ikke utgått på dato. Her avkrefter utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik ryktene om at Møreaksen satt på vent.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Noen sier man ikke skal bygge veier for noen få. Trafikken på de 3 fergesambandene som erstattes av Møreaksen er over dobbelt så stor som trafikken på Eksportveien gjennom Romsdalen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Overskriften i innlegget til Rasmussen var opprinnelig: «Er Frank Sve (Frp) en løgner?»

    Men redaksjonen i KSU.NO har valgt å fjerne referansen til (Frp). Er det for å skåne partiet fra å bli assosiert med en bløffmaker og løgner?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Nok en gang takk til Rasmus Rasmussen for sannhetens ord.

    Frp har vel vært imot alle slike veiprosjekter, unntatt de som ligger på Sunnmøre. Frp ville jo i sin tid stoppe Freifjordtunnelen og Atlanterhavstunnelen på Nordmøre, og Fannefjordtunnelen i Romsdal om jeg ikke husker feil.

    Men naive velgere sluker den løgnaktige propagandaen fra Frp, som forsøker å stoppe alle samferdselsprosjekter i fylket hvis de ikke ligger på Sunnmøre.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse