Som en av initiativtakerne og arrangør for Samferdselskonferansen Eksportveien E136 i september 2022 i Ålesund, må vi si oss klart enig i det som kom frem der, også med Alf Reistad og hans kompanjonger sine betraktninger om Eksportveien.
E136 Korridor 6D i vårt nasjonale riksveisystem, er og blir Møre og Romsdal fylke sin navlestreng, hovedpulsåre inn/ut av fylket. Den har 1. prioritet hos alle kommuner i fylket, inklusive vedtak i Fylkestinget.
Førsteprioritet for denne korridoren har det vært i langt over 100 år. Men der skiller våre veier seg. Oppgraderingene og vedlikeholdet av denne veistrekningen har lidd på bekostning av langt mindre og viktigere veier.
Riksveikorridor 6D strekker seg fra Dombås, via Ålesund havn, til Ålesund Lufthavn, Vigra. Den er en av 3 tilsvarende korridorer på Nord-Vestlandet.
I Breivika kobles all varetransport fra Søre Sunnmøre inn på Riksveikorridor 6D, via Sunnmørsaksen, (strekningen Solevågseidet–Breivika), Sunnmøres viktigste vei.
Dette er hovedpulsåren til hele veinettet i og rundt Ålesund, samt godstrafikken til Ålesund havn. Det er viktig nok en gang, å poengtere at dette veinettet skal ivareta trafikken til og fra fylkets største internasjonale flyplass.
Dette veisystemet bindes sammen med trafikk via fergesambandene fra regionene i Ørsta/Volda, Sykkylven/Stranda og Hareid/Ulstein.
Knutepunktet Sjøholt kobler all varetransport fra indre fjordstrøk i Storfjorden inn på E136. Amdam har en ÅDT på hele 3000 kjøretøy, der hele 15 prosent utgjør store kjøretøy med pizza og laks som kommer fra Stranda, i tillegg til turbusser i turistsesongen. Siden veiene i Norge nå skal verdsettes i forhold til verdi av transporterte varer, er det viktig å være oppmerksom på at E136 over Ørskogfjellet er på andreplass i landet, med en total vareverdi på 140 milliarder norske kroner årlig.
Tabellen : Utarbeidet av Statens Veivesen. Vist på RV 15 konferansen i Stryn i 2022
Via fergesambandet over Romsdalsfjorden går der godstrafikk fra Trondheim på E39 som skal til/fra heile fylket. Eksempler på dette er Posten, og de som kjører for Coop og andre større kjeder. Videre er der en del godstrafikk mellom Ågotnes til/fra Kristiansund med offshorekjemikalier og spesialutstyr.
Varetransporten på E39 som går over Fursetfjellet har en vareverdi på rundt 55 milliarder.
Via Isfjorden og Langfjordsambandet transporteres en del gods, til / fra Åndalsnes, derifra videre til Dombås og E6. Noe av dette fra Nordmøre, men også en del fra / til Molde regionen.
De største eksportverdiene ligger ikke i aksen E39 langs kysten. De ligger i aksene fra kysten inn mot E6 og videre mot Oslo. Da er vi tilbake på E136, som har vært, er, og blir den viktigste veistrekningen, og nettopp derfor har 1. prioritet.
Mener Alf Reistad, og de han representerer, at det er viktigere å prioritere veistrekningen mellom Molde og Ørskogfjellet, med nye veitraseer, broer og milevis med tunneler til en påstått kostnad på i overkant av 20 milliarder, fremfor å prioritere oppgraderingen av den eksisterende transportåren E136 på fastlandet og ut til markedene i verden? – En kjent trase som ikke har blitt oppgradert i forhold til utviklingen av næringslivet, over mange tiår.
På Skiri i Romsdalen feier jernbaneundergangen 100 års jubileum i 2024. Et objekt som bør bevares som et monument over manglende forståelse og prioriteringer fra Møre og Romsdal de siste 100 årene.
I forrige innspill til NTP fikk ROR ansvaret for å skrive innspillet på vegne av Sunnmøre Regionråd og NHO. Nordmøre regionråd deltok ikke. Også i det innspillet ble E136 vedtatt å ha fylkets 1. prioritet innen veisatsingen.
Det ble videre påpekt at fylket er et av landets største eksportfylker innen olje, gass, fiskeri og aquakultur. Siden alle eksport av olje og gass foregår i et rørledningsnett, eid og opererte av GASSCO, er det vel utelukket at dette skal flyttes over til veitransport.
Da gjenstår utfordringen med den fremtidige eksporten av næringsmidler ut av fylket, og videre til distribusjons-huber som f.eks. Gardermoen, når det gjelder flyfrakt. Men også Ålesund havn, når det gjelder sjøtransport.
- Hva er viktigst for at fylket skal kunne eksistere i årene fremover?
- Er det 300 pendlere mellom Molde–Ålesund daglig?
- Eller 500–600 trailere lastet med en vareverdi på over 140 milliarder over Ørskogfjellet?
Det er lov å spørre uten å måtte ta standpunkt til fjordkryssingene og avløsing av fergestrekninger.
Fylkets fremtidige skjebne ligger mye i Alf Reistad og hans partnere sine svar på ovenfor nevnte spørsmål, også den videre evnen til å kunne arbeide på tvers av fjorder og fogderier.
Beslutningene ligger heldigvis et annet sted, vi har stor tillit til at de gjøres ved en objektivt og grundig prosess.
(Viser til Alf Reistad sitt innlegg i RBs papirutgave 24.02.2023)