Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
30 mars 2023 14:18
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

245 kr én vei på Møreaksen, i tillegg til bompenger både sør og nord for dette prosjektet, ville betydd tidenes mest svindyre bompengeprosjekt her i fylket.

I KS2-rapporten og pressemeldinga til Statens vegvesen står følgjande sitat:

«Hvis de økte kostnadene skal dekkes av bompenger betyr det økte bompengesatser fra Vik til Molde, fra 146 kroner til 245 kroner. Samtidig er ferjetaksten på strekningen Vestnes–Molde 131 kroner med 10 prosent Autopassrabatt.

Sammenlignet med dagens ferjetakst kan bompengenivået virke veldig høyt, skriver KS2-konsulentene.

Med andre ord har eg ikkje kome med feil tall, eg har fohalde meg til det statens vegvesen sjølv har kome med.

Med bompenger på 490 kr tur retur samt i tillegg bompengane som kjem nord og sør om dette prosjektet, vil dette raskt bli så høgt at det rett og slett er ingen som vil kunne bruke dette sambandet. Bu- og arbeidsmarkandsregion som liksom skulle vere eit argument mellom Ålesund og Molde, er grundig avskilta.

Annonse
Annonse

Så høyrer det med til historia at FrP er imot heile prosjektet, og såleis sjølvsagt også imot all bruk av bompengar. Det er slik at vi ikkje kan fortsette å bygge vegprosjekt her i landet på ein slik måte at vanlige folk ikkje har råda til å reise dit dei ynskjer utan å bli flådd økonomisk med dyre bompengar. Derfor ynskjer FrP også gratis ferjer og meiner det er bra at ferjetakstane blir signalisert kutta framover.

I fyrste omgang ville kutt i ferjetakstane og mulig gratis ferjer over Romsdalsfjorden og inn til Romsdalsaksen blir ferdig planlagt og prosjektert, vere den beste løysinga for absolutt alle i heile fylket.

Derfor blir det håplaust å kunne forstå at skyhøge bompengar på Møreaksen, på nokon som helst måte kan hamle opp mot synkande ferjeprisar. Dette er noko verken vanlige folk eller næringslivet forstår, og ingen kan leve med den ekstreme kostnadsauken det ville kunne blitt med prosjekt Møreaksen. Dei aller fleste forstår at dette ikkje er bærekraftig.

Møreaksen har med sin siste gedigne kostnadsvekst på del 1 på heile 5 milliard kr, bevist at Møreaksen får akkurat same kostnadsveksten som resten av landet sine samferdselsprosjekt. Regjeringa har stoppa det meste av utbygging av større samferdselsprosjekt, og kostnadane på absolutt alle prosjekt fyk kraftig opp, samtidig som pengebruken skal ned.

Dette betyr i klartekst at det ikkje er så gale at det ikkje er godt for noko, Møreaksen er sjanselaus og blir sjølvsagt skubba langt ut i tid og forhåpenligvis skubba godt nedi ei djup skuff.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 11 måneder siden
    Bom og litt til.

    På Åndalsnes ønskes/kreves det nå fartsdumper ifbm. E136

    I Steinkjer fikk man E6 rett gjennom byen. Nå kjempes det der for å få lagt E6 utenom.

    På Hjelset kommer det nå bom som vil splitte bygden i to.

    Dette i tillegg til skisserte bomkostnader ifbm, O. Omveien, som ligger an til å bli +/- 500,- (t/r).

    Med O. Omveien vil også gjennomgangstrafikk/tungtrafikk helt uforståelig og unødvendig bli sluset inn i Tomrefjord, gjennom lange og dype undersjøiske tuneller ut på Otrøya, tilbake over Julsundet og rett gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden.

    I Molde by kommer det riktignok fartsdumpene på rekke og rad, men da i form av enkeltløpstunneler, kryss/lyskryss/rundkjøringer.

    Skal tro hvor lenge det går før O. Omveien kreves omlagt til å gå utenom Molde by?

    Kanskje da med snarveien mellom Hjelvika og Lønset/Hjelset. Dvs. med flytebro alternativet Romsdalsaksen?

    På Vestnes må det også inn to enkeltløp tunneler med O. Omveien. Planene til SVV slik dei nå foreligger, vil medføre at all trafikk mellom E136 og O. Omveien som skal til/fra Åndalsnes, blir sluset inn på eksisterende fv661 mellom Tresfjordbroa og Tomrefjord.

    Hvor lenge vil denne «midlertidige» løsningen belaste privatboliger, byggefelt, skoleelever, ja i det hele tatt beboere langs fv661?

    Dette er rett og slett ikke holdbart.

    I Ålesund koster det i overkant av 40,- i bom (t/r)

    Det skisseres også bommer både i Brusdalen og på Ørskogfjellet.

    Med dagstur mellom f. eks sykehuset i Ålesund og sykehuset på Hjelset vil samlet sum slik det nå skisseres, ende på langt over 500,- Kanskje nærmere tusen lappen, og det kun i bom utgifter.

    Også en tur t/r Bjorli vil merkes med den bom politikken som kjøres i dag.

    Vestnes vil bli omringet på nytt av bommer. Faktisk i større grad enn det var, med bommer rundt Tresfjorden, over Tresfjordbroa, gjennom Vågstrand tunnelen.

    Å dra på forestilling, kino, pub, fotballkamp, i grunn hva som helst mellom Vestnes og Molde vil koste skjorten både for gammel og ung. Spesielt hvis man må ta drosje også.
    Ungdommen på Vestnes vil rett og slett bli distansert fra/miste tilbud som finnes i dag.

    Og milevis med tunneler/undersjøiske tunneler vil sette en effektiv stopper for myke trafikanter. Er dette fremtidsrettet?

    O. Omveien splitter enkelt og greit fylket vårt, og det på flere måter.

    Firefelts O. Omveien fra Tomrefjord, ut på Otrøya og tilbake over Julsundet ble solgt inn på bakgrunn av felles bo- og arb. marked mellom Ålesund og Molde.

    Finnes det i det hele tatt igjen noen som virkelig tror på O. Omvei salgsargumentet, der felles bo- og arbeidsmarked var hovedargumentet deres?

    Kan det være at tiden for gigantomani prosjekt er over? Forbi?

    Kan det være at ny informasjon, ny tid, ett skrikende behov for oppdatering av eksisterende veinett tilsier at luftslottet O. Omveien bør avsluttes, gravlegges, gå over i historie bøkene, der luftslottet beskrives ifbm. en økonomisk hemningsløs tid, der realitetene heldigvis tok igjen dette O. Omvei prosjektet?

    Er det ikke på tide å sette ned foten. Vurdere hvilke partier som ivrer for O. Omveien og se etter andre alternativ?

    For det finnes det flere av.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 11 måneder siden
      @Terje G. Finnøy Så enig med deg. Det finnes mange parti som ikke er så ivrig på dette "drømmeslottet". Jeg vet iaffal hva jeg IKKE skal stemme på av parti. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse