Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Bjørn Gjelsten
Ytring
01 september 2023 13:39
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

En av «blåskjorteopprørerne» på Trohaugen som Geir Stokkeland skrev om tidligere i et innlegg er blitt ny daglig leder i Møreaksen. Dette har på nytt frisket opp debatten om «aksevalg» slik at vi ved kommende lokalvalg nok en gang kan få et resultat prega av denne saken, og det kan være bra.

Ser videre at noen velger å se på MA som en «gavepakke fra staten». Det kan så være for de som får betalt «egenandelen» av arbeidsgiver, oppdragsgiver eller andre. Men for de aller fleste som må betale dette av egen lomme, uten å få noen annen fordel enn å reise akkurat når en selv vil, ser trolig ikke like positivt på saken. Og, i mange tilfeller vil kunne reise gratis når en ikke har behov for bil på andre siden.

Annonse
Annonse

Det handler selvsagt om bompenger. Selv om vi ikke kjenner nøyaktig hva disse blir, så vet vi hva de er stipulert til i «Faglig grunnlag for lokalpolitisk behandling» 21. april 2022 Statens vegvesen, Transport midt, og gjelder bare for «Trinn 1 Vik–Molde».

Det første som legges merke til er at det er den lokale og den regionale trafikken som utgjør mesteparten av trafikken. Det betyr at det er de som må betale mest bompenger.

Tallmaterialet som benyttes til «elendighetsbeskrivelse» av dagens situasjon er innhenta før vi fikk 20 min. avganger på Molde–Vestnes og er dermed lite relevante i dag.

De 162 registrerte trafikkulykkene på strekningen E39 Ålesund–Molde som det vises til, gjelder i svært liten grad «Trinn 1», om noen. Tvert imot: «E39 Ålesund–Molde, trinn 1 Vik–Molde er beregnet å gi en økning i antall drepte og hardt skadde på om lag 0,1 per år med og uten bompenger. Økningen kommer av overføring av trafikk fra ferje til veg».

Annonse
Annonse

Gitt en 20 års bompengeperiode, må det kreves inn i bompenger på «om lag 7 620 mill. 2022-kr, der 4 320 mill. 2022-kr dekker deler av investeringskostnaden, 2 950 mill. 2022-kr dekker finansierings kostnader og 350 mill. 2022-kr dekker investering i innkrevingsutstyr og kostnader til drift av bompengeselskapet.» Altså 7,62 mrd. er det som må betales i bompenger i løpet av en 20 års periode. Dette er et beløp som langt oversiger noe annet bompengeprosjekt i Møre og Romsdal, en helt annen «divisjon». Det er også lagt til grunn en årlig prisvekst på 2%, og takstene kan justeres med 20% etter ett år, dersom det «knaker på»

En optimistisk betraktning gir en bompengeperiode på 17 år, en pessimistisk betraktning 25 år.

Sitatene og opplysninger er henta fra «Faglig grunnlag for lokalpolitisk behandling» 21. april 2022 Statens vegvesen, Transport midt, og gjelder bare for «Trinn 1 Vik -Molde».

Tenk om strekninga Breivika–Ørskogfjellet hadde blitt prioritert først. Langt lavere kostnad og kunne ha bidratt til reduksjon i antall ulykker med drepte og hardt skadde!

Vestnes kommune har, som eneste kommune, avvist forslaget til bompenger.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden

    Og alle meningsmålingene viser flertall for de fergefrie alternativene for kryssing av Romsdalsfjorden.

    Hvor stor % utgjør bompengene av totalkostnaden? Er den større for Møreaksen enn på noe annet prosjekt her i fylket vårt?

    Noen fotgjengere fra Vestnes reiser gratis med fergen i dag. Alle reiser gratis på Møreaksen når bompengeperioden er over.

    Hverken ferger eller Møreaksen er gratis – staten sitter igjen med regningen. Og staten har funnet det lønnsomt med fergeavløsningsprosjekter.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 7 måneder siden
      @Terje Sundsbø Koss skal de fotgjenerne og syklistene som bruker fergen i dag, komme seg til Molde, OM ferga fra Vestnes slutter å gå? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Når fergeleiet i Molde flyttes og fotgjengerne fra fergen må spasere i 30-40 minutter inn til sentrum, da blir det ikke mange fotgjengere med fergen.

      Det er vel ikke flere syklister med fergen enn det er syklister over Ørskogfjellet. Vinterstid er det ikke mange syklister over fjellet, ikke stort flere på fergen heller. Syklistene kan ta fergen Brattvåg-Dryna, hvis de ikke vil gjøre som på alle andre undersjøiske tunneler, dvs. ta buss.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse