De siste dagene har lokalavisene igjen forsøkt å skape en mediestorm rundt Møreaksen. Denne gangen omkring flyplasser og Møreaksen. «Noen» hadde stilt spørsmål om hva styreleder Per Arne Rindarøy i Kjerringsundet AS vil si til de som er redd for at flyplassen på Årø blir lagt ned hvis Møreaksen kommer.
Hvorfor forteller ikke avisene hvem disse «noen» er? Og hvorfor forteller avisene ikke hvorfor disse «noen» mener man i Molde bør være redd for å miste flyplassen der når Møreaksen kommer? Er ikke den begrunnelsen viktig? Er avisene redd for at svarene på disse spørsmålene vil ta bort grunnlaget for denne medieskapte stormen?
Den største tidsbesparelsen med Møreaksen skjer nord for Ørskogfjellet. Det betyr at punktet der det er lik reisetid mellom Molde/Årø og Ålesund/Vigra flyttes lenger sør på Sunnmøre. Dermed vil passasjergrunnlaget til flyplassen på Årø øke som følge av Møreaksen.
Hvem er det som har grunn for å være redd for at Møreaksen øker passasjergrunnlaget på Årø flyplass? Er det bare motstanderne av Møreaksen som enda en gang kun er ute etter å skape støy? Mange husker fortsatt oppstandelsen som avisen Tidens Krav skapte med grunnløse oppslag rett før stortingsvalget i 2021.
Om en av de tre største flyplassene i fylket bør legges ned, så er det den flyplassen med minst passasjergrunnlag og samfunnsnytte som bør legges ned. Og det er ikke flyplassen i Molde. Trolig er samfunnsnytten av å legge ned en av flyplassene negativ. Gevinsten er mindre enn kostnadene når så mange flypassasjerer får mye lenger reisevei til nærmeste flyplass. De fleste har returbillett, så denne ekstra reiselengden og kostnaden dobles. Men med Møreaksen slipper man i det minste å bekymre seg for at returen ikke er synkronisert med fergerutene. Det er ingen god grunn for å legge ned en flyplass.