Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
01 september 2023 11:15
Del på Facebook
SAS-fly tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
SAS-fly tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

De siste dagene har lokalavisene igjen forsøkt å skape en mediestorm rundt Møreaksen. Denne gangen omkring flyplasser og Møreaksen. «Noen» hadde stilt spørsmål om hva styreleder Per Arne Rindarøy i Kjerringsundet AS vil si til de som er redd for at flyplassen på Årø blir lagt ned hvis Møreaksen kommer.

Hvorfor forteller ikke avisene hvem disse «noen» er? Og hvorfor forteller avisene ikke hvorfor disse «noen» mener man i Molde bør være redd for å miste flyplassen der når Møreaksen kommer? Er ikke den begrunnelsen viktig? Er avisene redd for at svarene på disse spørsmålene vil ta bort grunnlaget for denne medieskapte stormen?

Den største tidsbesparelsen med Møreaksen skjer nord for Ørskogfjellet. Det betyr at punktet der det er lik reisetid mellom Molde/Årø og Ålesund/Vigra flyttes lenger sør på Sunnmøre. Dermed vil passasjergrunnlaget til flyplassen på Årø øke som følge av Møreaksen.

Hvem er det som har grunn for å være redd for at Møreaksen øker passasjergrunnlaget på Årø flyplass? Er det bare motstanderne av Møreaksen som enda en gang kun er ute etter å skape støy? Mange husker fortsatt oppstandelsen som avisen Tidens Krav skapte med grunnløse oppslag rett før stortingsvalget i 2021.

Om en av de tre største flyplassene i fylket bør legges ned, så er det den flyplassen med minst passasjergrunnlag og samfunnsnytte som bør legges ned. Og det er ikke flyplassen i Molde. Trolig er samfunnsnytten av å legge ned en av flyplassene negativ. Gevinsten er mindre enn kostnadene når så mange flypassasjerer får mye lenger reisevei til nærmeste flyplass. De fleste har returbillett, så denne ekstra reiselengden og kostnaden dobles. Men med Møreaksen slipper man i det minste å bekymre seg for at returen ikke er synkronisert med fergerutene. Det er ingen god grunn for å legge ned en flyplass.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 7 måneder siden
    Takker hjerteligst til radarparet Rasmussen/Sundsbø for god underholdning, men ikke minst for at dere fortsatt står på stand for Fremskrittspartiet og andre politiske partier som er mot Møreaksen.  Dere er gode ambassadører for MUM, Møre uten Møreaksen, ----måtte bare si det, ferdig snakka, og nok en gang tusen takk!!!!🤓
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 måneder siden
      @Hans-Peter Kaaresen Det er altså Frp som står bak all støyen om Møreaksen ved hvert valg?

      Når Møreaksen åpner blir det frigitt store menger energi fra fergene som forsvinner. Tunnelene på Møreaksen er estimert å bruke ca 11% av strømforbruket til fergene for Molde - Vestnes. I tillegg fjerner MA to fergestrekninger til. Så den opplagte klimaverstingen er mer og mer tydelig fergene. Som også kjører tomme plasser tilsvarende årsforbruket i en enebolig hver dag.

      Fergen Molde-Vestnes har 51 avganger hver vei, hvert døgn. Hver ferge har plass til 120 biler, med andre ord er det plass til 6.120 biler hvert døgn. Per i dag er det 2.342 biler som tar fergen pr døgn. Hver fergetur forbruker 600 kWt med strøm. Totalt blir det 30.600 kWt pr døgn. Det vil si at 18.890 kWt pr døgn brukes på tomme (!) plasser ombord i fergene. 8.270 elbiler kunne ha krysset fjorden via Møreaksen for samme mengde strøm som fergene Molde-Vestnes bruker.

      Fergen Molde-Vestnes har konsesjon til å bruke 845 kWt pr tur. Erfaringstallene hittil viser ca 600 kWt pr tur. En gjennomsnittlig elbil bruker 3,7 kWt på å krysse fjorden via Møreaksen (tall fra Sintef). Det vil si at 162 elbiler kan krysse fjorden via Møreaksen for samme energiforbruk som én tur med elferge, men fergene har maks plass til 120 biler og er sjelden fulle. Ergo kommer Møreaksen best ut.

      Når dette går opp for politikerne vil også fanatikerne våkne opp fra dvalen sin.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 7 måneder siden
    Dette ville ha blitt en steike dyr "gavepakke" fra staten.  Men nå er "gavepakke" heldigvis utsatt i mange år, og kommer nok ikke opp igjen heller.  

    Ferge er det beste, og rimeligste alternativet over fjorden, og i takt med 70-80% av fylkets stemmeberettigede, som ikke ønsker Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 måneder siden
      @Hans-Peter Kaaresen Gratis ferger er i lengden svært dyrt, i hvert fall for den som må betale regningen. Derfor ønsker staten fergeavløsningsprosjekter, de har alle vist seg å være svært lønnsomme. Og Møreaksen er vel blant de med laveste andel bompenger.

      Alle meningsmålinger har vist et flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Av fylkets stemmeberettigede har over 62% stemt på de partiene som går for Møreaksen.

      Noen er redd for at Møreaksen øker passasjergrunnlaget for flyplassen på Årø. Hvorfor er det alltid noen som like før et valg skaper støy omkring Møreaksen?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 7 måneder siden
      @Terje Sundsbø Si meg, i Sverige, som er så og sli like fattig, som Norge er rikt.. Koss har det seg at de har gratis ferger over alt der og INGEN bompengefinasierte veier OG en veistandard so langt overgor den Norske...  Koss an de får det til, når vi i ett av verdens Rikeste land IKKE fikser dette?  Jo , forklaringen er pisse enkel...  Jo mer man har, jo mer vil man ha og jo mindre gir man ut. Man blir gjerring på feil måte!!! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Du har altså ikke sett forskjell på landskapet langs kysten av Norge og landskapet i Sverige? Hvor mange tunneler, broer og ferger er det i Sverige?

      Se eksempelvis på Nordøyvegen på Ålesund, som nettopp har fått enda 160 mill. ekstra for å redusere bompengeperioden. Hvem er det som er gjerrig på feil måte?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Reflekter over dette:

    Hvorfor forteller ikke avisene hvem disse «noen» er?
    Hvem er det som har grunn for å være redd for at Møreaksen øker passasjergrunnlaget på Årø flyplass?
    Er det bare motstanderne av Møreaksen som enda en gang kun er ute etter å skape støy?

    Mange husker fortsatt oppstandelsen som avisen Tidens Krav skapte med grunnløse oppslag rett før stortingsvalget i 2021.

    Hvem er disse «noen», som før hvert valg skaper støy omkring Møreaksen?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    De som ønsker å legge ned flyplasser bør tenke seg godt om. Med Møreaksen vil flere få raskere vei til Årø enn til Vigra i forhold til i dag. Hvorfor skal da disse ikke bruke Årø?

    Selv med Møreaksen vil det fortsatt være raskere mellom Kvernberget og Årø enn mellom Årø og Vigra. Om Årø legges ned så er det fortsatt raskest å reise til Kvernberget. Men den reisen er lik i begge retninger. Og det er større passasjergrunnlag på Årø. Da er det ikke Årø, med best rutetilbud, som bør legges ned.

    Her kan det hende at motstanderne av Møreaksen har skapt mer støy enn de ønsket seg. Velfortjent ris til egen bak.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse