Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
24 november 2023 08:51
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Spør man de som kjører vogntog i lange strekninger om de foretrekker traseer som er flatest, kortest og raskest er å foretrekke, så vil et klart flertall svare: JA. Går spørsmålene til de som eier vogntogene, så blir svaret det samme. Sistnevnte vil sikkert legge til at kostnadene også er svært viktig. To viktige kostnader er energiforbruk og bompenger.

Energimessig er en helt flat veg best og på det viset billigst, mens anleggs- og driftskostnader er viktige nøkkeltall for beregning av bompenger. Stamveger som ny E39 bygges også for et stort flertall av andre kjøretøy. De vil imidlertid svare på samme vis – for de er også opptatt av :flatest, kortest, raskest og billigst.

Annonse
Annonse

Ny E39 bestemmes ikke av lokale politikere og nøkkelpersoner, men de har nok en viss påvirkning. Det er også slik at politikere som deltar aktivt i prosessen har både en moralsk og lovpålagt plikt å undersøke om alternative løsninger kan være bedre og/eller billigere.

Å henvise til at det undersjøiske alternativet «Sekk/fast» ble skrotet i 2014 er greit, men alle med interesse for kryssing av Romsdalsfjorden er kjent med at det finnes ei oversjøisk løsning som ble presentert helt på tampen av 2016. Ei grundig uhildet utredning av så store prosjekt målt i kostnader og omfang tar tid – og da undres vi over at en «haste-utredning» ble gjennomført i løpet av få måneder, og at de som hadde regien for utredningen var de samme som har samarbeidet med Møreaksen i flere tiår.

Annonse
Annonse

Fylkespolitikerne har i årevis vært krystallklar når det gjelder hvilken veg som skal stå øverst på prioriteringslista : E136 Ålesund- Dombås! Den klare preferansen har imidlertid vært til liten nytte, og prosessen har noe til felles med dukketeater. Vi ser at forestillingene kan beskrive glede, sorg, humor, spenning, tristhet og annet – men vi ser ikke hvem som trekker i trådene. Nøkkelpersonene til Møreaksen er imidlertid ikke fullt så usynlige, men er smarte nok til å la andre personer ta seg av trivielle ting som f.eks. skriving av leserbrev.

Kanskje blir det fast forbindelse over Romsdalsfjorden – kanskje ikke. Møreaksen er låst til en løsning som krever en 15 km lang og dyp undersjøisk tunnel, samt ei gedigen og svært høy bru. Romsdalsaksen sin åpenbare fordel er fleksibiliteten og enkelheten.

Alternativene må gås nærmere i sømmene – men de nærmeste årene får stadig bedre ferger løse oppgaven. Nå må imidlertid fokus rettes mot oppgradering av E136 og veldig mange andre vegstrekninger i fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse