Spør man de som kjører vogntog i lange strekninger om de foretrekker traseer som er flatest, kortest og raskest er å foretrekke, så vil et klart flertall svare: JA. Går spørsmålene til de som eier vogntogene, så blir svaret det samme. Sistnevnte vil sikkert legge til at kostnadene også er svært viktig. To viktige kostnader er energiforbruk og bompenger.
Energimessig er en helt flat veg best og på det viset billigst, mens anleggs- og driftskostnader er viktige nøkkeltall for beregning av bompenger. Stamveger som ny E39 bygges også for et stort flertall av andre kjøretøy. De vil imidlertid svare på samme vis – for de er også opptatt av :flatest, kortest, raskest og billigst.
Ny E39 bestemmes ikke av lokale politikere og nøkkelpersoner, men de har nok en viss påvirkning. Det er også slik at politikere som deltar aktivt i prosessen har både en moralsk og lovpålagt plikt å undersøke om alternative løsninger kan være bedre og/eller billigere.
Å henvise til at det undersjøiske alternativet «Sekk/fast» ble skrotet i 2014 er greit, men alle med interesse for kryssing av Romsdalsfjorden er kjent med at det finnes ei oversjøisk løsning som ble presentert helt på tampen av 2016. Ei grundig uhildet utredning av så store prosjekt målt i kostnader og omfang tar tid – og da undres vi over at en «haste-utredning» ble gjennomført i løpet av få måneder, og at de som hadde regien for utredningen var de samme som har samarbeidet med Møreaksen i flere tiår.
Fylkespolitikerne har i årevis vært krystallklar når det gjelder hvilken veg som skal stå øverst på prioriteringslista : E136 Ålesund- Dombås! Den klare preferansen har imidlertid vært til liten nytte, og prosessen har noe til felles med dukketeater. Vi ser at forestillingene kan beskrive glede, sorg, humor, spenning, tristhet og annet – men vi ser ikke hvem som trekker i trådene. Nøkkelpersonene til Møreaksen er imidlertid ikke fullt så usynlige, men er smarte nok til å la andre personer ta seg av trivielle ting som f.eks. skriving av leserbrev.
Kanskje blir det fast forbindelse over Romsdalsfjorden – kanskje ikke. Møreaksen er låst til en løsning som krever en 15 km lang og dyp undersjøisk tunnel, samt ei gedigen og svært høy bru. Romsdalsaksen sin åpenbare fordel er fleksibiliteten og enkelheten.
Alternativene må gås nærmere i sømmene – men de nærmeste årene får stadig bedre ferger løse oppgaven. Nå må imidlertid fokus rettes mot oppgradering av E136 og veldig mange andre vegstrekninger i fylket.