Annonse
Henning Van Duffel, leder Liberalistene M&R
Ytring
Henning Van Duffel, leder Liberalistene M&R
06 mars 2018 10:23
Del på Facebook
Illustrasjon: Google Earth / Liberalistene
Illustrasjon: Google Earth / Liberalistene
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Liberalistene tar oppgjør mot Romsdalsaksen-aktivister og aksjeselskaper innen Samferdsel:

– Nok penger har blitt sløst bort til kontorarbeid og konsulenter

E39 Romsdalsfjorden er ferdig planlagt, og politisk arbeid gjenstår for å få på plass snar byggestart. En fergefri forbindelse gir absolutt best samfunnsnytte for næringsliv og individer som rett og slett ønsker å komme seg fram raskere mellom mørebyene. Selv om utfallet ikke er helt det vi liker, spesielt når skyhøye bompenger sikrer en jevn strøm av penger til ytterlig byråkrati og når vi ser at private kommer inn i bildet for å være (med)eier for et mer kvalitativt vedlikehold, synes vi at vi nå har nådd et punkt der det er ingen vei tilbake.

Det er på tide at vi setter spaden i jorda, lar demokratiske beslutninger seire og ikke lar et fåtals interessegrupper stikke kjepper i hjulene. Derfor har jeg veldig lite til overs for små spleiselag som hevder at utredelse av Romsdalsaksen ville være bedre for arbeidsregionen. De kan være veldig overbevisende og de er flinke å markedsføre og fremme ideene. Likevel er dette skalkeskjul for deres egentlige, viktigste hensikt, og det er simpelthen å få unngjort prosedyrene for å få på plass Møreaksen. Den hovedsaklige motivasjonen til aktivistene som til tider driver dem å hakke inn på diverse personer og institutter, er frykten av veibygging i deres nærområde. Internasjonalt betegnes dette gjerne som NIMBY-effekten, der folk ikke vil ha byggeprosjekter like ved hjemmene deres. Jeg mener aktivistene misbruker Romsdalsaksen til å få naive konstruktive romsdaliger med på laget.

Selvsagt er det greit å være mot prosjekter som muligens kan skade din og dines velvære, eiendom eller frihet, men når dette på ingen måte kan påbevises og når du ikke tyr til rettslige midler, må du nøye deg med et utfall som gjenspeiler “muligens” – mener dette rent hypotetisk og ikke i denne sammenheng – ensidige bedømmelser. En annen mulighet er den politiske veien for å kunne påvirke valg av trasé. Men da er det jo en ting jeg ikke forstår: de aller fleste som fremmer Romsdalsaksen var allerede voksne før jeg engang ble født og en ferjefri forbindelse over Romsdalsfjorden har vært omdisktutert i en del tiår (her tar jeg ikke i betraktning Bolsøyløsningen og de påtenkte fastlandsplanene for øya Gossen). Hvor var de når E39 Romsdalsfjorden var i første prosjektfase?

Dersom det var opp til Liberalistene overlates veiplanlegging og veiforvaltning til private som arbeider langt dyktigere og mer effektive for å få blivende kvalitetssikring på plass. Det handler neppe om å “selge” landet vårt, men å kvitte oss med den innbakte ukulturen av nestenpensjonerte gubber og arbeidsløse kommunepolitikere som sitter i styreorganer til statlige aksjeselskap som koster skattebetalerne haugevis av penger. Det kjedelige av alt er vel at disse i veldig liten og usynlig grad bidrar til verdiskapning (viser til bl.a. Møreaksen AS, Samspleis AS...). Uheldigvis må vi forsone oss med at de eksisterer. Også de dyre konsulentene som gjennom en del år har sagt sitt om prosjektet. Så hvis vi resolutt skal kaste bort alt arbeid og regnskap til fordel for planer som ikke har kommet lengre enn et par kladdeark, så lurer jeg hva i alle dager vi egentlig holder på med.

Henning Van Duffel
Leder, Liberalistene Møre og Romsdal

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 39 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse