Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Romsdalsaksen AS
Ytring
08 mars 2018 16:27
Del på Facebook
Kostnader for RA vs MA er basert på SVV sine estimat for Nordøyvegen.
Kostnader for RA vs MA er basert på SVV sine estimat for Nordøyvegen.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare å bygge nye veier som er kostbart - de koster å drifte også. Spesielt undersjøiske tunneler og store bruer er de største kostnadsdriverne på lang sikt.

Det er vanskelig å finne noen gode tall for drift, vedlikehold og rehabilitering – og tallene spriker veldig. Men i forbindelse med behandlingen av Nordøyvegen fikk fylkespolitikerene seg forelagt et hederlig forsøk på å beregne dette. Dette vart utført av Statens Vegvesen Region Midt (SVVRM) i 2014 - og oppjustert en del i 2016.

Med å bruke tallene som ble fremlagt i sakspapirene for Nordøyvegen til Fylkestinget, har vi brukt disse offentlige tallene som grunnlag for å sammenligne Romsdalsaksen og Møreaksen for strekningen Dragsundet–Molde.

Om en legger denne informasjonen til grunn, vil Møreaksen med K3-alternativet kreve nesten 200 mill. pr. år i drift, vedlikeholds- og rehabiliteringskostnader. Tallmaterialet er fra 2016, kravet til standard på E39 er en del høyere enn til Nordøyvegen, og erfaringstall på store bruer er henta fra bruer med 2 felt + g/s. Tautratunnelen og Julsundbrua har som kjent 4 felt.

På grunn av at E39 får en høyere vegstandard enn Nordøyvegen, vil kostnadene for drift, vedlikehold og rehabilitering bli vesentlig høyere. Vi har valgt å legge denne på 20% i regnestykket, men tror at forskjellen vil bli høyere.

Med kostnader for Nordøyvegen + 20% for høyere standard vil man med Møreaksen få en årlig kostnad på ca 232 mill. Det betyr at det tar litt over 4 år før 1 mrd. passeres.

Om en anvender samme metode på Romsdalsaksen, blir resultatet nesten 40 mill pr. år. Brutypene er
derimot 2 felt + g/s veg.

Med kostnader for Nordøyvegen + 20% vil man med Romsdalsaksen få en årlig kostnad på ca 47 mill. Det betyr at det tar ca. 21 år før 1 mrd. passeres.

Differansen mellom RA/MA utgjør hele kr. 506.000,- pr dag. Se forøvrig tabell nedenfor og mer info på www.romsdalsaksen.no.

Romsdalsaksen AS, 06. mars 2018

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse