Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
10 juli 2019 08:35
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Krevende å finne løsninger som er best på alle områder – nærmest umulig. Tid og penger er to av mange utfordringer i aksekampen. Reisetiden er viktig for stamvegen E39 som i dette tilfellet, og gjelder både nyttetransport , privatbiler og andre kjøretøy. 

I kronikken «Raskere, flatere og rimeligere stamveg E39 gjennom fylket», beskrev Tormod Hegvik og undertegnede hvordan reisetiden mellom Jølster og grensen til Trøndelag kan halveres fra 8 til ca. 4 timer. Mange tiltak kan bidra til redusert reisetid. De største utslagene står fjordkryssingene for – kostnader vs. spart tid. Her er kryssingen over Romsdalsfjorden i fokus. 

Dagens fergedrift utfordres av autonome (førerløse) ferger , Møreaksen og oversjøiske Romsdalsaksen . Meningene spriker, og frykten for ekstreme kostnader har bidratt til økt støtte for fergedrift uten ventetid. Det skal alltid ligge ei autonom ferge ved kai, så det kreves veldig mange ferger over den brede Romsdalsfjorden.

At ferger alltid skal ligge ved kai betyr ikke at den kjører umiddelbart etter ombordkjøring. Tidsstyring eller fyllingsgrad bestemmer avgangstid. Ventetid før avgang, selve overfarten og tømming på den andre siden kan umulig konkurrere tidsmessig med en bil i normal fart.

Nostalgien til fergedriften lever, men de fleste blir sittende i bilene med mobiltelefonene, søkende, lesende eller skrivende. Svelesalget er ikke som før, og fases ut i mange samband. Snart forsvinner vell kokkene, billettørene og flere andre når fergene blir førerløse

Med Romsdalsaksen sin løsning vil strekningen fra Ørskogfjellet til Hjelset bli 51,5 km og tidsbruk ca. 40 minutt, og fra rundkjøringen ved Tresfjordbrua ca. en halvtime. Ikke lett å matche.

Tilhengere av Romsdalsaksen og Møreaksen tviler på hverandres kostnadstall. En grundig og nøytral utredning av Romsdalsaksen behøves for å finne ut om løsningen er like bra som svært mange håper og tror. Prisutviklingen for tradisjonell fergedrift er urovekkende, og det har fylkeskommunen fått merke.

De førerløse fergene kan nok kutte driftskostnader, men mange undres over sikkerhet, ansvarsforhold, reisetid, antall ferger som behøves og mangt annet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse