Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
12 august 2019 15:47
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fire uker før valget er «showet» i gang. Mangt er forutsigbart som at partiene vil strø lovnader og lokke med godsaker. Mer spennende er det når Sylvi Listhaug vil skrote Møreaksen (MA). Slikt skaper store overskrifter og forargelse – for noen. Vi som krever at Romsdalsaksen (RA) må utredes er nok mer tilfreds.

Les også: Listhaug vil droppe undersjøisk tunnel på E39 i Møre og Romsdal

Det er 17 parti/lister ved fylkesvalget. Dersom vi definerer de i fylkestinget som per dato er såkalt uavhengig som ei gruppe, er det nå 12 parti/lister i dagens fylkesting. Der kjempes det om 47 plasser, og 13 plasser i fylkesutvalget som tilsvarer formannskapet i en kommune. Ingen kjenner resultatene høstens valg vil gi – men det er forventninger.

Knyttet til aksevalget, har oppslutningen til RA økt blant folket, samt i politiske og andre miljø. Parti/lister som skifter mening gir utslag, og samme for partienes oppslutning. Nordmørslista sin ene representant i fylkestinget kan eksempelvis få følge av flere og bidra til endret resultat ved ulike avstemninger.

Fylkesutvalget er viktig filter som behandler sakene først, og for ca. et års tid siden bestemte utvalget med 8 mot 5 stemmer at utredning av Romsdalsaksen ikke skulle til fylkestinget. Noen kjemper intenst for å hindre utredning – kan man undres hvorfor?

Nestlederen for Transport og Kommunikasjonskomiteen, (ex Samferdselskomiteen) Morten Stordalen, var krystallklar på et stort folkemøte på Vestnes i fjor om 2 forhold 1: at regionen ikke skal straffes for at man undersøker om aksen kan bygges bedre og billigere 2: at pengene ikke forsvinner til andre områder i landet (tilhører regionen).

På samme tid fikk trasevalget fra Digernes sin avklaring, og konsekvensen ble at uenigheten mellom MA og RA bokstavelig talt ble kortere. Sydlig startpunkt ble flyttet fra Digernes til Ørskogfjellet. Slik sett vil all oppgradering på nevnte strekning komme begge alternativ til gode.

Den fornuftige oppgraderingen med trase utenom Sjøholt sentrum, krabbefelt på fjellet og mulig kort tunnel på toppen, gjelder egentlig E136 (Eksportvegen) og bør starte først best. Med Romsdalsaksen sin løsning vil fornuften flyttes helt til Hjelvika, slik at E39 og E136 blir samme veg fra Digernes til Hjelvika.

Treneringen av utredning av Romsdalsaksen opphører forhåpentligvis som følge av ny sammensetning i fylkesutvalg og fylkesting. Blir Senterpartiet jokeren, og følger partiet i fylket sin knappe flertallsbeslutning fra siste årsmøte?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 20 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse