Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
12 august 2019 15:47
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fire uker før valget er «showet» i gang. Mangt er forutsigbart som at partiene vil strø lovnader og lokke med godsaker. Mer spennende er det når Sylvi Listhaug vil skrote Møreaksen (MA). Slikt skaper store overskrifter og forargelse – for noen. Vi som krever at Romsdalsaksen (RA) må utredes er nok mer tilfreds.

Les også: Listhaug vil droppe undersjøisk tunnel på E39 i Møre og Romsdal

Det er 17 parti/lister ved fylkesvalget. Dersom vi definerer de i fylkestinget som per dato er såkalt uavhengig som ei gruppe, er det nå 12 parti/lister i dagens fylkesting. Der kjempes det om 47 plasser, og 13 plasser i fylkesutvalget som tilsvarer formannskapet i en kommune. Ingen kjenner resultatene høstens valg vil gi – men det er forventninger.

Knyttet til aksevalget, har oppslutningen til RA økt blant folket, samt i politiske og andre miljø. Parti/lister som skifter mening gir utslag, og samme for partienes oppslutning. Nordmørslista sin ene representant i fylkestinget kan eksempelvis få følge av flere og bidra til endret resultat ved ulike avstemninger.

Fylkesutvalget er viktig filter som behandler sakene først, og for ca. et års tid siden bestemte utvalget med 8 mot 5 stemmer at utredning av Romsdalsaksen ikke skulle til fylkestinget. Noen kjemper intenst for å hindre utredning – kan man undres hvorfor?

Nestlederen for Transport og Kommunikasjonskomiteen, (ex Samferdselskomiteen) Morten Stordalen, var krystallklar på et stort folkemøte på Vestnes i fjor om 2 forhold 1: at regionen ikke skal straffes for at man undersøker om aksen kan bygges bedre og billigere 2: at pengene ikke forsvinner til andre områder i landet (tilhører regionen).

På samme tid fikk trasevalget fra Digernes sin avklaring, og konsekvensen ble at uenigheten mellom MA og RA bokstavelig talt ble kortere. Sydlig startpunkt ble flyttet fra Digernes til Ørskogfjellet. Slik sett vil all oppgradering på nevnte strekning komme begge alternativ til gode.

Den fornuftige oppgraderingen med trase utenom Sjøholt sentrum, krabbefelt på fjellet og mulig kort tunnel på toppen, gjelder egentlig E136 (Eksportvegen) og bør starte først best. Med Romsdalsaksen sin løsning vil fornuften flyttes helt til Hjelvika, slik at E39 og E136 blir samme veg fra Digernes til Hjelvika.

Treneringen av utredning av Romsdalsaksen opphører forhåpentligvis som følge av ny sammensetning i fylkesutvalg og fylkesting. Blir Senterpartiet jokeren, og følger partiet i fylket sin knappe flertallsbeslutning fra siste årsmøte?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse