Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Susanne Kirk Lossius
Ytring
19 november 2019 19:48
Del på Facebook
Sundbåten Angvik på havna i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Sundbåten Angvik på havna i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjennom prosjektet «Byen som regional motor» har byen fått en mulighet til å teste ut gratis rutebåt på havna i seks måneder, mandag–fredag, (lørdag har vært gratis siden 2017). Etter to måneder med prosjektet ser vi en formidabel passasjerøkning. I oktober måned økte antall reisende fra 6302 i 2018 til 12 948 i 2019 – over en dobling i antallet reisende over sundet.

Gratis rutebåt handler om mye mer enn å styrke sundbåten. Det handler om miljø, byutvikling og folkehelse. Det treffer et publikum i alle aldre og mange lag av befolkningen. For omdømmet av byen er dette utvilsomt en god sak.

Brukerundersøkelsen vi har gjennomført viser at folk svarer positivt på at de bruker byen mer etter at det ble gratis. I tillegg til jobbpendling benyttes sundbåten til/fra handel, opplevelser, offentlige kontorer og for å benytte helsetilbud.

Fredrikstad gjorde sin kommunale byferge gratis i 2013. Dette har vært en enorm suksess. Fra rundt 300 000 reisende i 2013 til i dag 1,2 millioner. Byferga har spilt en sentral rolle i byutviklingen og gratis var et viktig grep for å styrke bruken og oppslutningen om byen. I 2017 fikk byen Statens pris for Attraktiv by!

Med Fredrikstad sitt eksempel og våre egne erfaringer med gratistilbud på lørdager i 2 år som har gitt en økning på godt over 80 % og de erfaringer vi høster nå, så bør veien være kort til gratis kollektivtilbud på havna. Dagens kommunale tilskudd som går direkte til sundbåtdriften på kroner 3 321 000 må da økes med ca. 2 mill. Da kan vi tilby gratis rutebåt og kveldsrute. (den kommunale overføringen var i 2019 på 3 521 000 kroner, som inkluderer 200 000 som selskapet overfører til drift av Gripruta).

Gratis sundbåt er et rimelig verktøy i miljø, byutvikling og folkehelse!

Miljøet

Vi vet at det er bra for miljøet å reise kollektivt, men hvordan får vi flere til å velge det her i Kristiansund? Et gratis kollektivtilbud på havna bidrar til å endre folk sine vaner. Nylig gjennomført brukerundersøkelse om bord viser at 36 % av våre nye brukere har satt fra seg bilen og 30 % svarer at de «generelt er blitt mer bevist på kollektivtilbud» etter at de begynte å bruke gratistilbudet på sundbåten.

Det er mange eksempler på at når et produkt blir billigere eller gratis så øker bruken. Et eksempel er elbilen. Norge er det landet med høyest el-bil andel per innbygger fordi produktet er gjort rimelig i bruk.

Selvfølgelig får vi ikke all trafikk over på havna, men det vil føre til færre biler på veiene som er bra for miljøet, det vil redusere vedlikehold på veinettet og bedre forholdene for de som må ferdes bilveien.

Byutvikling

Kristiansund har mange gode produkter «byprodukter». Kirkelandet/Innlandet og Løkkemyra-området. Byen lever både på dag og kveldstid. Gratis sundbåt «syr sammen byen og styrker byutviklingen».

1) Kirkelandet og Innlandet
Kulturhus; bibliotek, museum, kulturskole og Operaen.
Vågen; Kulturfabrikken, Kranaskjæret og skateanlegget og Patrick Volckmar, Ja, vi ønsker oss et anløp innerst i Vågen med Atlantenområdet som potensielle brukere.
Kino
Campus og næringsutvikling på Devoldholmen.

Gamlebyen Innlandet
Dette er en bydel som er «underkommunisert». Her er det mange arbeidsplasser, hotell, restaurant og kulturopplevelser.

Restauranter og uteliv
Kristiansund har mange gode og varierete spisetilbud.

Aktiviteter innen trim og helse
Treningssenter, parker, stier, «park-treningsapparater», Vanndamman, Folkeparken, Atlanterhavsbadet.

2) Løkkemyra
Løkkemyra-området er egentlig ikke så langt unna dagens anløp på Nordlandet med litt tilpassing av sykkel og gangstier, skyttelbuss fra kaia på Nordlandet til Løkkemyra så kan Sundbåten binde sammen sentrum Kirkelandet/Innlandet med handelssentra på Løkkemyra.

Byopplevelser vil få økt betydning i fremtiden og gratis kollektivtilbud på havna kan gjøre disse mer tilgjengelig. I vår nylige gjennomførte passasjerundersøkelse etterlyser 98 % utvidet rutetilbud om kvelden. Trafikk skaper trafikk. Skal Sundbåten være en attraktiv byutvikler for de nevnte aktører vil det være riktig å ha rutetilbudet til kl. 21/22 på kvelden.

Folkehelse

Vi ser at stadig flere forstår at den daglige spaserturen er smart for helsen, rimelig og lett oppnåelig trening. Når Sundbåten er gratis ser vi økt «vilje» til å legge inn noen ekstra skritt til nærmeste sundbåtkai, det er tross alt både helse og rimeligere enn å starte bilen. Den daglig trimmen «gjøres unna» på til/fra turen til et anløp og slik tankesett tror vi det blir mer av i fremtiden. Passasjerundersøkelsen viser også at mange bruker båten enda mer når det er gratis og at de fleste av våre brukere går til/fra et anløp.

Andre gevinster med gratis sundbåt.

Barnehager og skoler

Gratis rutetilbud fører til at langt flere barnehager og skoler får muligheten til å benytte byen mer aktivt. For de fleste er gratis den eneste muligheten de har for å komme rundt i byen. Barn og unge lærers opp til å benytte kollektivtilbud og det er selvfølgelig viktig!

Sitat fra klasse 3A ved Nordlandet barneskole.

«Takk for at Sundbåten gir oss mulighet til å bli bedre kjent med byen vår. Uten dette gratis tilbudet hadde ikke dette latt seg gjennomføre. Vi har et prosjekt knyttet opp mot byen vår og de fire «landene». Sist var vi på Innlandet og Bautan, nå i dag var det Kirkelandet som sto for tur. Fra kaia og opp til Vanndamman var vi innom flere severdigheter, Byfossen, Festiviteten, parkene med flere skulpturer, kirka og Vanndamman. På skolen samtaler og skriver vi om turen og opplevelsene vi har hatt».

Aktivum for byen, omdømme

Sundbåten er allerede det i dag et aktivum for byen og gratis vil styrker dette ytterligere. Omdømme og attraksjonsverdi er vanskelig å måle i kroner og øre. Selskapets kommersielle produkt, havnesightseeing, vil styrke seg ytterligere.

Avslutningsvis

Det er mye som står på vår ønskeliste. Nye anløp, utvidet rutetilbud og ny båt. Hvis vi begynner med Fredrikstad-modellen, bruker båten som et rimelig verktøy i byutviklingen, vil dette legge grunnlaget for fremtiden med flere båter, nye anløp og døgn-sundbåt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse