Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
28 januar 2020 14:07
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med et smil om munnen har ledelsen i Romsdalsaksen AS startet en quiz. Folkeopplysning på en engasjerende og samtidig morsom måte på FB-siden RA/Sekkfast.  Hittil er kun et spørsmål stilt, men det blir flere. Svar strømmer inn, og for å gi omverden et inntrykk, gjengis spørsmål nr. 1 her:

Hvilken strekning er egentlig Møreaksen?

Utfordringen er å velge rett svar blant 6 alternativ.   A: Ålesund–Molde.  B: Breivika–Bolsønes  C: Ørskogfjellet–Molde.  D: Fremstedal–Bolsønes  E: Vik–Julbøen D: Fremstedal–Bolsønes.

På nevnte FB-side har i skrivende stund (28.1) drøye 80 % rett svar, men treffsikkerheten ville neppe vært på samme nivå om spørsmålet ble stilt blant folk utenfor FB-siden. Til ettertanke om kjennskapen er liten til en sak med såpass ekstrem økonomisk størrelse. Mange spørsmål skal stilles, og det blir spennende å se i hvilken grad svarene spriker.  Det vil vise seg.

Mange er skråsikre, andre mer tvilende, og en god del totalt uinteresserte knyttet til løsningen som til sist blir valgt som stamveg E39 og derved kryssing av Romsdalsfjorden. En quiz kan være nyttig som folkeopplysning - en morsom måte å gjøre seg kjent med ulike samfunnsspørsmål.     På plussiden kommer også at kostnadene er ganske moderate for tiltak som dette, mens

omfattende galluper kommer i den andre enden når det gjelder kostnader.

Fylkets KrF-leder er blant flere som ønsker Knut Arild Hareide snarest til fylket for å legge ballen død når det gjelder Møreaksen versus Romsdalsaksen. Det er noe panisk i oppslag som det i Sunnmørsposten 28. januar og i lokalradioen samme dag når Frisvoll. Ulstein, Gangstad med flere vil hanke inn Hareide og forklare han hvordan jobben skal gjøres. Et «vennskap» uten betingelser?

Frisvoll støttet ikke Hareide ved partiets berømte veivalg, og han har jo ikke blitt hyllet generelt i særlig grad i ettertid.  Nå er det nye toner, og han er blitt en venn som kjenner området godt og kanskje vet hva han skal gjøre.  For - det er ikke helt sikkert. Det kan jo være at Hareide også vil sjekke alternative løsninger. Undres han over det folkelige engasjementet for Romsdalsaksen? 

Dersom representanter for Romsdalsaksen også får treffe vår nye samferdselsminister, vil nok hans nysgjerrighet øke for det oversjøiske alternativet. Miljøhensyn kan bli tungen på vektskålen.

Folkeopplysning er viktig nok for folk flest, og politikere på alle nivå er ingen unntak. Slett ikke.

Sannheten har mange ansikt, men ingen har eiendomsrett til den. Ikke politikere med særinteresser og ei heller partiske aviser.

Ditt folkelige engasjement kan du vise ved å delta på quizen, eller signere KRAV OM UTREDNING AV ROMSDALSAKSEN på romsdalsaksen.no

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse