Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Nordmørsbilder
09 juni 2020 08:28
Del på Facebook

Skalmen fyrSkalmen fyr utenfor Dyrnes på Smøla, med det åpne storhavet rett utenfor. Dette er ett av stedene i landet hvor man har målt sterkest vind. Under nyttårsorkanen 92 ble det målt en vindstyrke på 46 m/s med vindkast opptil 62 m/s eller 223 km/t. Orkan starter på 32,6 m/s.

Smøla har mange seveerdigheter. Skalmen fyr er ett av dem.  Den erverdige fyrstasjonen som er siste post mot storhavet hvor neste stopp og landkjenning er Island, ble avbemannet i 2002.

Det er bevilget 6 millioner kroner til vedlikehold av Skalmen fyr i revidert  statsbudsjett.  5 millioner i år og  1 million i 2021. Det råder for tiden usikkerhet om fyrstasjonens fremtid, da Kystverket tidligere har uttalt at de ønsker å rive fyrstasjonens bygninger som består av et naust, et generator-hus og selve fyrstasjonen med fyret.  Det spekuleres i om man har tenkt å bruke de budsjetterte midlene til riving av stasjonen.

Flere lokale krefter arbeider for å ta vare på det som betegnes som «katedralen» av enkelte.

Skalmen er tilgjengelig med båt og i hekketiden er det ilandstigningsforbud på grunn av hekkende sjøfugl. Strøm, drag og værforhold gjør det også utfordrende i det hele tatt å komme i land. Selv var jeg med en gruppe med fugleinteresserte på et fantastisk guidet skjærgårdscruise med M/S Skalmen (en hurtiggående Minor 37) på Smøla, eid av Holberg Shipping, hvor Skalmen var ett av mange mål for turen. Henrik Holberg fra Smøla Naturopplevelser var skipper og guide. 

Flere bilder fra Steinar Melby, finner du på Facebookadressen: https://www.facebook.com/steinar.melby.1

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse