Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
01 august 2020 19:30
Del på Facebook
ESTETIKK: Jaguar har alltid hatt en sportsbil i sortimentet. Fram til og med E-Type var det stilige tosetere. Fra syttitallet og fram til F-type var Jaguarer med to dører litt større GT-biler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ESTETIKK: Jaguar har alltid hatt en sportsbil i sortimentet. Fram til og med E-Type var det stilige tosetere. Fra syttitallet og fram til F-type var Jaguarer med to dører litt større GT-biler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Etter en ansiktsløftning er Jaguar F-Type fortsatt lekker og attraktiv.

I dag er elbilen I-Pace det de fleste nordmenn forbinder med nybil fra det klassiske britiske bilmerket Jaguar. I-Pace er en god bil, men ikke akkurat et en estetisk perle. Derfor er det ekstra kult at Jaguar fortsatt lager F-Type, som trekker linjene bakover til E-Type.

F-type er en vakker sportsbil som har vært med oss siden 2013, og nå har den fått en oppdatering. Mest synlig er en ny front, der frontlyktene ikke lenger er strukket bakover, men ligner dem man finner på nettopp I-Pace. En vellykket modernisering, den gir bilen et mer aggressivt uttrykk, mens resten er som før. Det betyr et ganske langt panser, seter som ligger omtrent over bakakslingen, og en brei og tøff hekk.

Da F-type ble lansert var det seks- og åttesylindrede motorer som var alternativene, mens det i 2017 kom en ny innstegsmotor – en toliters, firesylindret sak med turbo, som yter 300 hestekrefter. Utvalget i Norge i dag inkluderer en åttesylindret motor med kompressor og 450 eller 575 hester, i tillegg til den med fire sylindre.

Lettere

Testbilen har den minste motoren, det har sine fordeler. Den koster flere hundre tusen mindre, og selve motoren er lettere enn i de grovere versjonene. Det betyr mindre vekt over forhjulene, hvilket er gunstig hvis man skal ut og kose seg på svingete vei. Og det er vel det man vil med en slik bil, ikke minst i godvær med taket av.

F-Type er nemlig tilgjengelig både som klassisk coupé og kabriolet. For 75.000 kroner ekstra får man versjonen med stofftak som kan foldes ned, elektrisk, bak setene. Vektmessig er de to variantene så å si like, men det er grunn til å tro at bilen med fast tak er litt stivere i strukturen.

Samtidig er det ikke noe man umiddelbart tenker på mens sola steker i issen og den hissige motorlyden treffer ørene uten å måtte trenge seg gjennom metall eller glass. I tidligere utgaver av F-Type har vi opplevd at bilen er vel stramt satt opp, uten at det har virket nødvendig. For dette er en bil som i utgangspunktet synes å ha veldig fin balanse og i så måte ikke trenger racingdempere for å oppføre seg som en sportsbil.

Skikkelig fin

I den nye versjonen er bilen fortsatt stram, men på en mer behagelig måte. Det er ingen justeringsmuligheter på dette oppsettet i testbilen, noe som betyr at jaguar har truffet godt med blandingen av komfort og sportslighet.

F-Type er rett og slett en skikkelig fin sportsbil. Styringen er superdirekte og fint vektet, og bilen svarer på den minste rattbevegelse uten å framstå som nervøs. Den mister aldri fatningen av morken asfalt.

Motoren passer veldig godt til bilen. Her er det bra med pønsj fra lave turtall, og motoren våkner skikkelig til liv når man nærmer seg 4000 omdreininger. Effekten avtar ganske kjapt etter 5500 omdreininger, så resepten for mest mulig moro er å justere giringen etter dette turtallsområdet.

Utgaven med den minste motoren er kun tilgjengelig med bakhjulstrekk, noe som bare er gøy på fin sommervei. Det gjør også at man får en klassisk roadsterfølelse der man sitter langt bak, omtrent over drivhjulene, med en styring som er fristilt fra motoren.

Personlighet

Det Jaguar klarer med F-Type, er å gi bilen personlighet. Den firesylindrede motoren er langt mer sjarmerende enn den Porsche har puttet i 718-modellene. Samtidig ser F-Type veldig bra ut, noe som bør være et poeng når man bruker så mye penger på en bil som er såpass upraktisk.

Det knøttlille bagasjerommet, for eksempel, er en vits. Utformingen er ikke tilpasset noen bager eller kofferter vi har sett. Skal du på langtur med denne bilen, er det bare å håpe på bikinivær, for en tjukk genser vil ta det meste av plassen.

Prisen er heller ikke helt gunstig. Bilen er langt dyrere enn en tilsvarende Porsche 718 Boxster, og om motoren i Jaguaren har mer personlighet, så er det ikke til å komme ifra at Porschen er en bedre sportsbil. I tillegg har BMW Z4-modellen, som også ligger langt under i pris og slett ikke gjør seg bort i dette selskapet.

Det Jaguar må lene seg på, er estetikk og følelser, og det har F-Type i bra monn. Bilen har også et slektstre med en grein som går direkte til E-Type, noe det er vanskelig å toppe.

Tekniske data

Jaguar F-Type 2,0 I4 kabriolet
Pris: 1.298.000.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1997 ccm 300 hk v. 550 o/min. 400 Nm v. 1200 o/min
Aks: 5,3 sekunder
Toppfart: 260 km/t
Forbruk: 9,5 l/mil
Utslipp: 221 g/km CO2. 23 mg/km NOx
Bagasjerom: 196 liter
LxBxH: 4482/1923/1308 mm
Egenvekt: 1540 kilo

Pluss og minus

+

Lekker
Morsom på veien
Gøyal motor

Fullstendig upraktisk
Prisen

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse