Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
31 oktober 2020 19:30
Del på Facebook
LADER: Nær 80 prosent av bilene Mercedes-Benz selger i Norge, er ladbare. Den store majoriteten utgjøres av EQC, den eneste elbilen fra merket. Andelen ladehybrider kan fort øke med A250e. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LADER: Nær 80 prosent av bilene Mercedes-Benz selger i Norge, er ladbare. Den store majoriteten utgjøres av EQC, den eneste elbilen fra merket. Andelen ladehybrider kan fort øke med A250e. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Skal du ha en kompaktbil med bedre elektrisk rekkevidde enn Mercedes-Benz' nye ladehybrid, må du velge en elbil.

Mercedes-Benz’ kompaktbil, A-klassen, er segmentets mest sofistikerte. Bilen ser stilig ut utvendig, og på innsiden er den i en klasse for seg. Nå er produsenten klar med en utgave som i utgangspunktet er genial i det norske markedet, en ladehybrid.

Dette er biler der den elektriske enheten kommer seg helskinnet gjennom det norske avgiftssystemet. I tillegg er de oppgitte utslippene så lave at de drar totalprisen ned, noe som selvsagt gjør at ladehybridene framstår som gode kjøp. Mercedes-Benz A250e har en startpris som ligger 60.000 kroner under den rene bensinbilen A250. Nå skal det riktignok sies at sistnevnte har flere hestekrefter, seks stykker for å være nøyaktig.

A250e er en riktig sprek sak. Null til hundre på 6,6 sekunder er kvikke greier. I tillegg får man følelsen av ekstra mye kraft, fordi den elektriske enheten er så umiddelbar helt i starten.

Godt organisert

Et evig problem med det å ha to motorer i en bil er plass. Mange av de større Mercedes-ladehybridene har en svær kasse som stikker opp i bagasjerommet, noe som både ser merkelig ut og er ganske upraktisk.

Sånn er det heldigvis ikke i A250e. Faktisk er selve rommet ganske så intakt, og det er bare mangelen på muligheter til å legge noe under gulvet i bagasjerommet som gjør at den tar 60 liter mindre enn broren med én motor. Med 310 liter er bagasjerommet større enn i en Volkswagen Golf GTE, en bil som for øvrig ikke er tilgjengelig på det norske markedet akkurat nå. Der venter vi på en ny utgave i den nye Golf 8.

Det betyr at A250e akkurat nå knapt har konkurrenter, i og med at også Audi A3 e-tron er i midt mellom to generasjoner. Av andre ladehybrider i samme størrelse har vi Toyota Prius, men det er litt vrient å forestille seg at det finnes kjøpere som dras mellom en A250e eller Prius.

Stort batteri

Mercedes har puttet et skikkelig batteri bilen, på 15,6 kWh, så å si det samme som den helelektriske Mitsubishi i-MiEV hadde da den kom på markedet for ti år siden. Det gir Mercedesen en oppgitt elektrisk rekkevidde på 68 kilometer, betydelig lengre enn det man er vant til i kompaktklassen.

Det betyr også at den ikke vil bli mer noen tusenlapper dyrere hvis regjeringen får gjennomslag for sitt forslag om å heve rekkeviddekravet på ladehybrider til 75 kilometer for å få fullt vektfradrag. Og rekkevidden virker realistisk.

A250e har i tillegg noen knep den deler med flere andre nye ladehybrider og elbiler, som gjør at den tilpasser seg omgivelsene under kjøring: Hvis man går av gasspedalen, vil bilen ta hensyn til farten på bilen foran, altså slik at den bremser litt ned hvis bilen foran gjør det. Den slakker også av inn mot et kryss, noe som gir energi til batteriet. A250e prøver med andre ord å finne litt energi der det er mulig.

Det høres kanskje litt irriterende ut, men fungerer faktisk fint når man har opplevd det noen ganger, og det er også lett å tilpasse kjørestilen etter det. Disse triksene, pluss en effektiv regenerering generelt, gjør at bilen klarer å skvise ut mer enn den oppgitte rekkevidden på lengre turer. Da vi parkerte etter 19 mil, opplyste bilen at 9,2 av dem var gjort rent elektrisk. Det er fullt mulig å gjennomføre en langtur med en snittforbruk som ligger lavt, men da må man være lett på foten.

Etter de nevnte 19 milene, med ganske variert kjøring og partier der vi ønsket å kjenne på bilens sportslige egenskaper, landet vi på 0,5 liter på mila. Greit nok for en bil som det faktisk er artig å kjøre der veiene er fine og trafikken liten.

Elbil kommer

Under de rette omstendighetene gjør rekkevidden at dette kan være en fin pendlerbil. Men med det stadig økende utvalget elbiler med solide batteripakker, virker det en tanke unødvendig å ha en bil med to motorer.

Og neste år er Mercedes-Benz klar med den kompakte elbilen Mercedes-Benz EQA.

Tekniske data

Mercedes-Benz A250e
Pris: 437.900.-
Pris testbil: 586.000.-
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1332 ccm. 218 hk. 450 Nm.
Batteri: 15,6 kWt
Elektrisk rekkevidde: 68 kilometer
Aks: 6,6 sekunder
Toppfart: 235 km/t
Forbruk: 0,11 l/mil
Utslipp: 25 g/km CO2. 12 mg/km NOx
Bagasjerom: 310/1125 liter
LxBxH: 4419/1796/1440 mm
Egenvekt: 1680 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Interiøret
God å kjøre

Prisen
To motorer

Galleri

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse