Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
19 november 2020 13:30
Del på Facebook
RAFFINERT: Ratatouille-terrinen gjemmer seg under tomatene. Foto: Heiko Junge / NTB
RAFFINERT: Ratatouille-terrinen gjemmer seg under tomatene. Foto: Heiko Junge / NTB

Vil du imponere? Lag en lekker «terrine» av middelhavsgrønnsaker.

Caprese, eller «tomat- og mozarellasalat» på godt norsk, spiser jeg omtrent en gang i uka. Jeg sørger for å alltid ha fersk mozzarella og gode tomater i kjøleskapet, da kan jeg på noen korte minutter få stilt sulten eller «fysen» på prima vis. I slike tilfeller lager jeg den enkleste varianten – med kun ost og tomat, noen dråper med god olivenolje, litt flaksalt og balsamicoeddik. Om jeg føler jeg kan vente 20 sekunder ekstra, finsnitter jeg kanskje litt rødløk og river noen basilikum blader på toppen i tillegg.

Ratatouille er fransk bondekost på sitt aller enkleste. Retten kommer fra regionen Provence ved Middelhavet. Mange av oss forbinder denne regionen med grønnsakene som definerer en ratatouille: tomater, paprika, squash, aubergine, hvitløk og timian. Dette er selve smaken av Middelhavet. Og selv om det primært handler om grønnsaker og urter, kan disse smakene også lokke på kjøtt. Tenk bare på duften av viltvoksende timian! Det holder å tenke på den, så får jeg umiddelbart lyst på lammelår i skiver, grillet over rødglødende kull, penslet med olivenolje, hvitløk og timian, servert med ratatouille og et glass god rødvin.

Ukas rett er inspirert av en klassisk ratatouille, men her tilbereder vi først grønnsakene individuelt, før vi setter dem sammen i en «terrine». Ordet «terrine» betyr i utgangspunktet form eller skål . I mange tradisjonsrike retter legges ingredienser lagvis i en form, og de kan dermed definere dem som terriner.

Norsk hodesylte er et godt eksempel: Kjøtt og flesk legges lagvis i en form. Formen bakes i vannbad i ovnen, deretter avkjøles den, gjerne i press slik at sylten beholder fasongen den har blitt laget i.

Hver gang jeg lager noe som støpes i en form, det være seg kjøtt eller grønnsaker, gir jeg retten navnet «terrine». Dette vakre franske begrepet gir meg gode assosiasjoner til matkultur og godt håndverk.

Ratatouille-terrine med fersk mozzarella

Ingredienser (2 personer)

1 fersk bøffelmozzarella eller burrata
2 store tomater
0,5 aubergine
0,5 squash
1 rødløk
1 hvitløksfedd
1 paprika
1 liten bunt basilikum
1 kvast med timian
2 plater gelatin
5 cherrytomater
2 ss gresskarkjerneolje (olivenolje om du ikke har)
1 ss balsamicoeddik
Salt og pepper

Framgangsmåte

Kjør tomatene til en glatt puré med en stavmikser eller i en blender. Sil og kok inn til cirka halvparten.

Kutt aubergine og squash i centimetertykke skiver på langs. Dryss på litt salt på begge sider, og la skivene stå på et brett og «blø» i romtemperatur i en times tid. Tørk dem så godt med kjøkkenpapir for å fjerne så mye væske som mulig. Pensle et tynt lag med olivenolje på skivene, og bak dem på stekebrett i ovnen på 150 grader i 1,5 time. De skal ikke bli mørke, da må du justere ned temperaturen, de skal bare krympe og bli mer smaksintense, samt få mer «tygg» i teksturen.

Paprikaen bakes i svært varm ovn, 250 grader, til skallet er helt svart. Eventuelt kan du brenne den med en skibrenner. Når skallet er svart, legger du paprikaen i en brødpose i 10 minutter. Slik blir det enklere å fjerne det svarte skallet og frøene. Det røde paprikakjøttet kuttes i strimler.

Legg gelatinplatene i bløt, varm opp tomatsausen som har kokt inn, og smelt de oppbløtte gelatinplatene i sausen. Smak til med salt og pepper. Hold sausen lun mens du forbereder resten.

Kle en egnet form med plastfolie. Lagvis i formen legges grønnsaker og saus med gelatin. Innimellom kan du også drysse på litt basilikum- og timianblader. Kle formen med folie på toppen, og finn fram noe som kan gi den et press. Sett den eventuelt på hodet. La formen stå i kjøleskap over natten.

Kutt fine stykker av terrinen med en skarp kniv. Server med fersk ost og en tomatvinaigrette av småtomater, god olje og eddik.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse