Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
27 januar 2021 13:00
Del på Facebook
RIMELIG: Marie Olaussen fikk kjøpt det gamle fattighuset i Holmestrand for 1 krone. Mange ville beskrevet det som ei rønne. Foto: Privat
RIMELIG: Marie Olaussen fikk kjøpt det gamle fattighuset i Holmestrand for 1 krone. Mange ville beskrevet det som ei rønne. Foto: Privat

Boligen Marie Olaussen kjøpte for 1 krone, solgte hun igjen for 5,5 millioner. Her er hennes beste tips for å spare penger på oppussing.

– Det er mye å spare på å gjøre ting selv, sier Marie Olaussen. Hun har nylig flyttet inn i en eldre enebolig i Holmestrand, med en salig blanding av interiør fra 60-, 70- og 80-tallet, og mer enn nok å ta tak i.

Olaussen er ikke alene om å pusse opp for egen hånd.

– Gjør-det-selv-andelen har økt kraftig som en konsekvens av koronapandemien, påpeker partner i Prognosesenteret, Bjørn-Erik Øye.

Ifølge tall fra Prognosesenteret økte andelen som utførte innvendige arbeider selv, fra 48 prosent i 2019 til 55 prosent i 2020.

– En del oppussingsoppgaver krever selvfølgelig at man hyrer inn fagfolk, sier Olaussen.

– Men det er mye de aller fleste kan klare selv, som å rive. Og å rydde. Håndverkere er timebetalt, så det er unødvendig at de skal fakturere timer for å rydde etter seg, påpeker hun.

Rik på et år

Olaussen har etter hvert blitt et kjent ansikt for mange som er opptatt av privatøkonomi, blant annet gjennom hennes Instagram-konto @hvordan_bli_rik.

Inntil for to år siden hadde hun lite kontroll på økonomien, og pengene forsvant ut uten at hun helt hadde oversikt over hva de gikk til. Men etter å ha levert bilen på EU-kontroll uten å ha penger på konto til å betale regningen, bestemte hun seg for å ta grep. Nylig kom hun med boka «Hvordan bli rik på et år», der hun forteller om sine erfaringer med å endre dårlige økonomiske vaner.

Mindre kjent er det at Olaussen også har mye erfaring med renovering og oppussing. Sin første bolig kjøpte hun for 1 krone for 15 år siden.

– Jeg fikk vite at det gamle fattighuset i Holmestrand var til salgs. Det var blitt fredet, noe som innebærer mange restriksjoner på hva som kan gjøres. Og det var fullt av råte, så kommunen så seg best tjent med å bli kvitt det. «1 krone har jeg jo», tenkte jeg optimistisk, forteller hun.

Lønn for strevet

Huskjøpet ble starten på mange år med til sammen over tusen timer med egeninnsats fra henne og hennes daværende samboer, i tillegg til all jobben som ble gjort av fagfolk. Huset var på nesten 400 kvadratmeter, og fikk foruten familiens egen bolig to utleieleiligheter. Det ga en god ekstrainntekt.

Da Olaussen og samboeren gikk fra hverandre, ble huset for mye å holde styr på for én.

– Vi brukte rundt 4 millioner på å pusse det opp, og solgte for 5,5 millioner. Så jeg satt jo igjen med en god slump egenkapital. Og masse oppussingserfaring, forteller hun.

Etter en periode som leieboer kjøpte hun egen leilighet. Den skulle romme både henne og hennes to barn.

– Jeg trengte tre soverom, og fant en rimelig og smart løsning ved å lage et ekstra soverom i stua. Stua var formet som en L, så jeg delte av enden ved å sette opp en lettvegg med skyvedørsløsning. Jeg fikk en dør gratis på Finn.no, og kjøpte et billig skyvedørsoppheng, forteller hun.

Billig baderom

På badet ønsket hun seg marokkanske fliser, men hadde verken penger eller lyst til å rive et fullt brukbart bad.

– Å male flisene er en enkel måte å gjøre et gammeldags bad mer moderne på. For å lage marokkanske fliser fant jeg en løsning der jeg malte mønster på flisene ved hjelp av sjablonger. Det ble faktisk veldig fint, forteller hun.

For å få malingen til å sitte malte hun med murmaling på veggene og betongmaling på gulvet.

Jeg malte først to strøk med grunnfargen, før jeg brukte sjablongen til å male mønsteret. Til slutt la jeg tre strøk med gulvlakk, forteller hun.

Kjøkkenet ble også pusset opp, og Olaussen prøvde seg på flislegging for første gang.

– Det meste kan læres via instruksjonsvideoer på YouTube. I den forrige leiligheten flisla jeg sprutsonen mellom kjøkkenbenk og skap. I det nye huset har jeg nå flislagt hele kjøkkenet selv, forteller hun.

Alle overflater ble malt eller tapetsert på nytt.

– Det er lett å trylle med maling og tapet, bare pass på at du velger fra en prisklasse som passer din økonomi, råder hun.

Et lite grep hun gjorde var å spraylakkere billige lamper fra Ikea i samme farge som tapetet.

– Plutselig så de ut som skikkelige designlamper, sier hun.

I leiligheten byttet hun også ut en bratt og lite brukervennlig trapp.

Ga prisøkning

Alle grepene hun tok, bidro til at leiligheten fikk en god prisøkning i løpet av de fire årene hun bodde der. Det gjorde det mulig for henne å kjøpe en enebolig med gode solforhold og stor hage i fjor høst.

– Jeg hadde ikke budsjett til noe som både var fiks ferdig og hadde tre soverom. Derfor valgte jeg å kjøpe et oppussingsobjekt og gjøre det om til 2021-standard etter hvert.

Det nye huset ble tatt over 1. oktober, og Olaussen har siden da pusset opp to stuer og en gang, og er snart ferdig med kjøkkenet.

– Badet har jeg ikke råd til å pusse opp enda. Det er skikkelig gammeldags, men jeg lever greit med det inntil videre, sier hun, og anbefaler å sette opp en plan for oppussingen så man vet hva man har råd til.

– Det er også lurt å bo seg litt inn, og se an hva man ønsker å endre på og hvilke løsninger man kan beholde som de er, sier hun.

Hun anbefaler uansett å ta ett rom av gangen.

– Både av hensyn til økonomien, parforholdet og psyken, sier hun.

Sparer først

Selv om hun stort sett alltid har svingt malerkosten selv, har hun denne gangen kostet på seg en maler.

– Jeg hyret en maler for å male gangen. Det er skikkelig luksus! Det er mye å spare på å gjøre ting selv, men har du råd til det, er det ingenting i veien for å leie inn hjelp, sier hun.

Som en del av den økonomiske snuoperasjonen sparer hun nå opp penger til oppussing i forkant.

– Det er blitt viktig for meg å ikke bruke penger jeg ikke har. Før ville jeg kanskje trukket kredittkortet hvis det ikke var dekning på kontoen.

For å få oversikt over kostnadene ved et oppussingsprosjekt, anbefaler hun å sette opp budsjett.

Det trenger ikke være så detaljert, men gjør et overslag over om du har råd til prosjektet, råder hun.

Olaussen er ingen supersparer som advarer mot å pusse opp såfremt du ikke må.

– Bruk penger på det som gjør deg glad. For meg er oppussing en investering i bolyst. Jeg får ikke helt ro i sjelen før jeg har det fint rundt meg, sier hun.

Flere pusser opp selv

Koronaåret 2020 var spesielt på mange måter. Også med tanke på hvor mange nordmenn som egenhendig gikk i gang med fornyelse av hjemmet.

En undersøkelse gjort av InFact for Privatmegleren, viste at mer enn hver sjette voksne nordmann pusset opp som følge av koronakrisen.

Samtidig økte andelen som pusset opp selv. Ifølge tall fra Prognosesenteret økte andelen som utførte innvendige arbeider selv, fra 48 prosent i 2019 til 55 prosent i 2020. Andelen som satte bort all jobben til håndverkere, sank fra 33 prosent i 2019 til 26 prosent i 2020.

– Folk pusset opp mer enn noensinne i 2020, men gjorde det altså i større grad selv, forteller partner i Prognosesenteret, Bjørn-Erik Øye.

Øye forteller at mesteparten av arbeidene handlet om overflatebehandling som maling og tapetsering. Stua var det rommet flest tok tak i.

Selv om nordmenn bruker mye penger på fornyelse av hjemmet, er vi ikke lenger europamestere i oppussing.

– Vi faller nedover lista. I fjor pusset vi opp for 15.699 kroner per innbygger, noe som gir oss en 4. plass, med Tyskland på topp. Mye skyldes at andre land har bedre støtteordninger for å gjøre boligene mer energieffektive, forklarer han.

Hvordan kan man redusere prisen?

Byggstart.no har disse tipsene for hvordan du kan redusere oppussingskostnadene:

  • Hent inn flere tilbud: Det kan være store forskjeller i pris mellom ulike aktører, så det er ofte anbefalt å hente inn tre pristilbud før man tar en beslutning.
  • Materialer: Let etter gode priser på materialene du kjøper inn selv. Her kan man begynne å planlegge tidlig og følge med på tilbud og rabatter.
  • Egeninnsats: Om du vil spare penger, kan du vurdere om du ønsker å gjøre noe selv. De vanligste oppgavene som boligeier tar på seg er riving, håndtering av avfall, maling og gulvlegging.
  • Oversikt: Sett opp et budsjett i forkant og hold deg til dette.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse