Statistikken over bilregistreringer i 2021 byr på en rekke store tall.
– Først og fremst var 2021 et rekordår. Totaltallet på 176.276 personbiler slo rekorden fra 1986, sa Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV,) da han la fram 2021-tallene via skjerm nylig.
I tillegg var både elbilandel og antallet elbiler langt over noe vi har sett tidligere. 113.715 elbiler ga en andel i personbilmarkedet på 65 prosent. Forrige rekord i elbilandel var i 2020, da elbilene sto for 54 prosent av nybilsalget.
Også når det gjelder eierskifter, var det flere enn noensinne, med 527.799 omregistreringer.
Utslippet synker
Samlet sett sto biler med ledning, altså elbiler og ladehybrider, for 86 prosent av totalen, noe som også ga et snittutslipp av CO2 som er det laveste som er notert, med 27 gram per kilometer. I 2020 var CO2-utslippet på 44 gram per kilometer.
– Norge er noe helt for seg selv. I de fleste andre europeiske land har bilsalget falt, sa Solberg Thorsen.
Han påpekte at mangel på halvledere har skapt leveringsproblemer i mange land, og at mange bilprodusenter har prioritert elbiler for å klare EU-kravene for gjennomsnittsutslipp fra bilene de lager. Dette har gagnet markedet i Norge.
– Norge er det eneste landet i EU der elbilene er billigere enn tilsvarende fossilbiler, sa Solberg Thorsen.
Det største merket i 2021 ble Tesla med 20.379 biler, fulgt av Volkswagen med 16.926 og Toyota med 15.807.
Mest populære modell var Tesla Model 3 som ble registrert i 12.058 eksemplarer. På andreplass finner vi den eneste bilen som også går på fossilt brennstoff av de 18 mest solgte, ladehybriden Toyota RAV4, mens Tesla Model Y knep tredjeplassen.