Cupra Born er nær i slekt med Volkswagen ID. 3, men ser kulere ut og er i tillegg billigere. Dessverre har den også noen av slektningens problemer.
Cupra Born er den funky fetteren til Volkswagen ID.3. Bilene er bygget på samme plattform, med lik teknikk og teknologi. Karosseriet er også ganske likt, men Cupra Borns front har et noe mer hissig utseende, det samme gjelder hekken. Likheten mellom bilene er et resultat av stordriftsfordeler, der en plattform brukes på kryss og tvers av Volkswagen-konsernets mange merker og biler.
Det er nok meningen at Born skal appellere til de en yngre og hippere del av befolkningen enn ID. 3, og den ser så definitivt kulere ut. Også innvending er det i utgangspunktet fellestrekk, men i Born er skjermen i midten litt større, rattet mer sportslig og midtkonsollen noe høyere. Totalopplevelsen av interiøret er hakket mer raffinert i Born enn i ID.3.
I tillegg er det en annen viktig forskjell: Born har et sportsunderstell, slik at den skal være morsommere å kjøre.
Og det er den.
Born er litt strammere, noe som gir bilen bedre egenskaper i svinger. Man kjenner at oppsettet er ganske stivt når underlaget er ujevnt, men uten at det blir for drøyt.
Fordelen
Born har en stor fordel sammenlignet med slektningen. Da ID. 3 ble lansert høsten 2020, ble det kjapt klart at den hadde en rekke barnesykdommer. Mange av disse er nå kurert, noe som bør bety at Born er vaksinert mot dem.
Ved introduksjonen kommer Born med en batteripakke på 58 kWt, som skal gi en rekkevidde på 42 mil. Da vi hadde bilen, var det noen minusgrader, og kapasiteten var rundt snaut ti mil kortere enn oppgitt. Det er helt greit. Men vi erfarte at den dro mye strøm i motorveihastigheter, så en kald langtur byr på en del lading. Ladefarten er opptil 120 kilowatt, som også er helt ok. Bilen er slik sett sammenlignbar med de andre kompaktelbilene på markedet.
Senere skal den både få større og mindre batterialternativer.
Trivelig
På veien er Born en trivelig kompis. Den er ikke av de kvikkeste, men har en solid akselerasjon ut av startblokkene. Innvendig er det fredelig, bilen er godt støyisolert, og den har innstillinger for kjøredynamikk hvis man føler for en mer sportslig tur.
Styringen er fin og presis, dog uten den helt store kommunikasjonen med underlaget. Er man i trangt farvann, kan man glede seg over at bilen har magisk liten svingradius. Med bakhjulstrekk er nemlig svingvinkelen på forhjulene som en gaffeltruck. Det gir en smidig opplevelse.
Med sitt nære slektskap til ID. 3 har Born også noen av de samme nedturene, som den trege skjermen. Den reagerer sløvt og har en menylogikk som ikke er helt enkel å forstå. I tillegg har tøtsjknappene en forvirrende respons, og talestyringen bryter gjerne inn i samtaler og sier at den ikke forstår hva du spør om. Teknologien bak dette virker ikke helt ferdig.
Irritasjon
En annen ting som irriterer, er vindusviskerne. De er festet i hvert sitt nedre hjørne av vinduet, slik at de i utgangspunktet skal feie bort det meste, men det gjør de ikke. Med mye søle og skitt på veien klarte de ikke å holde midten av vinduet rent, det er svakt.
Born har også de samme praktiske problemene som ID. 3: Den mangler frunk, har ikke mulighet for taklast og kan ikke trekke henger. Faktisk kan ikke Born leveres med lastekrok en gang, slik som ID.3.
Her er det andre elbiler i omtrent samme prisklasse som leverer langt bedre.
Men et litt pussig, og ganske viktig element, er at Born er flere titusener billigere enn ID. 3 når man ser på likt utstyrte modeller. Hvordan dette er pønsket ut på konsernnivå, er jommen ikke lett å forstå, men det gjør det i hvert fall greit for kunden å velge riktig bil hvis valget står mellom Born og ID.3.
Tekniske data
Cupra Born 58 First
Pris: 330.280.-
Pris testbil: 357.100.-
Motor: Elmotor. 204 hk 310 Nm.
Batteri: 58 kWt
Forbruk: 1,55 kWt/mil
Maksimal ladefart: 120 kW
Rekkevidde: 424 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 7,3 sekunder
Mål (LxBxH): 4322/1809/1540 mm
Bagasjeplass: 385 liter
Vekt: 1736 kilo
Pluss og minus
+
Kult utseende
Bra pris
God på veien
–
Funksjonalitet på skjerm
Noe upraktisk