Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
05 februar 2022 19:30
Del på Facebook
KOMPLETT: Mercedes EQA kan dra en henger på 1,8 tonn, og med firehjulstrekk klaffer den med behovet til mange norske kunder. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KOMPLETT: Mercedes EQA kan dra en henger på 1,8 tonn, og med firehjulstrekk klaffer den med behovet til mange norske kunder. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Da Mercedes EQA kom til Norge for snart et år siden, manglet den en finesse mange nordmenn setter pris på. Nå er den komplette utgaven for det norske markedet her.

EQA er en kompakt-SUV, snaut 450 centimeter lang, altså noe mindre enn for eksempel Tesla Model Y og Volkswagen ID. 4. Størrelse tilsier likevel at den kan fungere greit som en familiebil.

Til nå har EQA kun vært tilgjengelig med forhjulstrekk. Nå er varianten med firehjulstrekk klar for Norge. Den kommer i to versjoner, der forskjellen er hvor mye effekt som hentes ut av de to motorene. Batteriet på 66,5 kW og den oppgitte rekkevidden på 43 mil er den samme. Effekten er henholdsvis 227 hestekrefter i EQA 300 og 286 hestekrefter i EQA 350. Prisforskjellen er cirka 20.000 kroner. Her tester vi den dyreste.

For dem som kjenner Mercedes’ modellrekke, er det noe kjent med EQA, den er nemlig nær beslektet med den fossile GLAD. Ytre sett er grillen svært lik, mens baklysenes design avviker. Innvendig er opplegget det samme i de to bilene, med en digital planke som dekker to tredeler av dashbordet. Og siden EQA er bygd på sitt fossile søskens plattform, må man leve med en transmisjonstunnel som gjør at gulvet ikke er flatt.

Mange alternativer

Elbilens baksete har litt annen ergonomi enn fossilbilens. I EQA blir folk med voksne bein sittende litt for mye med hodet mellom knærne. I tillegg er bagasjevolumet 100 liter mindre i EQA enn i dieselversjonen med firehjulstrekk, mens ladehybridvarianten ligger midt imellom.

Her ser man også noe som de andre tyske premiummerkene sysler med: Å levere bredt med drivlinjer til samme modell. Dette for å tekkes flest mulig, ikke minst i de mange landene der elbiler fortsatt er ganske eksotisk. I Norge, der de aller fleste nye biler er elektriske, er det elbilen EQA som gjelder. Det ble levert 1600 slike i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, mot 206 av GLAD. EQA var Mercedes’ nest mest populære modell etter elektriske EQC.

EQA byr på premium kvalitetsfølelse, noe som er en sjeldenhet for denne bilstørrelsen. Materialbruk og byggekvalitet er på et nivå man ellers kan se langt etter i det noe utvidede kompaktsegmentet.

Premiumopplevelsen blir ekstra tydelig i den velutstyrte varianten vi tester. Men her kommer også det som kan bli et problem: prisen. Startprisen er jo allerede forholdsvis høy, og med et raust utvalg av tilvalg blir dette dyrt, faktisk veldig dyrt. Testbilen koster 661.000 kroner. Det er grunn til å tro at man kan klare seg med noe mindre ekstrautstyr, men skal man ha stilige tilvalg som panoramasoltak, og praktiske løsninger som ladeplate og head-up display, koster det ekstra. Sluttsummen blir fort i en klasse over det bilens størrelse skulle tilsi.

Storbilfølelse

Men har man først tatt seg råd til en EQA, får man mye komfort i gjengjeld. Riktignok er styringen vel nummen, men bilen er stille og behagelig på veien. Førermiljøet fungerer veldig godt. Man sitter høyt, og store glassflater gir god oversikt. Funksjonaliteten er super, med stemmestyring, berøringsskjermer og berøringsflater. Den svære skjermen har god grafikk og enkel logikk.

Firehjulstrekket er styrt slik at det er motoren på bakakslingen som er permanent, mens motoren foran slår inn når det trengs. I de aller fleste sammenhenger vil bilen bruke to hjul. Men har du en sleip kneik som må forseres, vil framkommeligheten med trekk på alle fire være på et helt annet nivå enn med tohjulstrekk.

På veien er det storbilfølelse, og selv om EQA ikke er av de drøyest motoriserte, er den kvikk og lettkjørt. Man skal være bra racingavhengig hvis null til hundre på seks sekunder er en showstopper. Og skulle det være det, er man trolig uansett ikke i markedet for en EQA, for særlig heftig er ikke designen.

Egg

Bilen har form som et egg og minner egentlig mest om den nærmest utdødde sjangeren flerbruksbil. Den er en fornuftsbil for dem som liker å ha det praktisk. Her er det muligheter for å trekke henger på 1,8 tonn så vel som å ha last på taket.

De dagene vi hadde bilen, var det temperaturer rundt null grader. Denne værtypen er en slags vinterstandard i lavlandet - som medfører at man kan se langt etter den oppgitte rekkevidden på 43 mil, faktisk litt for langt. Vår opplevelse var at bilen klarte noe i overkant av 30 mil. Det kan ikke kalles imponerende.

Denne vinterbegrensningen, samt bilens friske prislapp, kan få andre elbilkjøp til å virke smartere. Samtidig har det som kanskje er den nærmeste konkurrenten, Volvo XC40 Recharge, akkurat de samme problemene. Så er man villig til å pøse ut litt ekstra penger for premium kvalitet på interiør, står valget mellom tyskeren og svensken.

Tekniske data

Mercedes EQA 350 4Matic
Pris: 475.900.-
Pris testbil: 662.312.-
Motor: To elmotorer. 286 hk 520 Nm.
Batteri: 66,5 kWt
Forbruk: 1,71 kWt/mil
Maksimal ladefart: 100 kW
Rekkevidde: 432 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 6 sekunder
Mål (LxBxH): 4463/1834/1620 mm
Bagasjeplass: 340/1320 liter
Vekt: 2030 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Byggekvalitet
Komfort

Pris

Forbruk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse