BMW i3 har vært en stor suksess i Norge. Nå skal den snart pensjoneres.
Sent i 2013 kom i3, som var BMWs første elbil, på markedet i Norge. Den lille bilen skulle vise seg å bli en stor suksess. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken har det blitt levert snaut 29.000 eksemplarer av modellen her til lands, noe som gjør den til BMWs desidert mest solgte bil i Norge de siste ni årene. Faktisk har i3 stått for for 30 prosent av BMW-salget siden den ble lansert i Norge. I samme periode har den vært Norges sjette mest solgte personbil.
Nå er det straks slutt. Til sommeren går modellen ut av produksjon.
– Denne uken blir siste sjans for å legge inn bestillinger for norske kunder. Etter det kan vi ikke lenger garantere at bilen vil bli produsert, da vi allerede har fylt opp store deler av våre produksjonskvoter fram til sommeren, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Langt livsløp
BMW i3 har totalt blitt produsert i drøyt 250.000 eksemplarer, noe som betyr at over ti prosent av dem har havnet på norske skilter.
Underveis har bilen blitt oppgradert, og utgaven som avslutter det hele, har et batteri på 44,2 kWt – dobbelt så stort som det i3 hadde i starten. I mange år var i3 BMWs eneste elbil, nå er merket midt i en større elbilutrulling som startet med iX3 for ett års tid siden.
– Etter ni år på markedet er erfaringene at mange kunder nå ønsker mer plass og andre funksjoner enn de får i en bil som først og fremst er skreddersydd for bykjøring, sier Tegneby.
Vanligvis har BMWs modeller en livssyklus på sju år, så i3 har holdt lenger enn det som normalt. Bilen som skal ta over stafettpinnen, er BMW iX1, en kompakt-SUV. Den er ventet til Norge i løpet av året, og skal bygges på fabrikken i Leipzig der selskapet i dag lager i3.