Audis nære slektning Volkswagen har kunngjort at 2023 blir siste år de selger biler med fossilmotor i Norge. Den norske Audi-importøren, derimot, sier de foreløpig ikke vil kutte ut fossilbilene helt.
– Vi kommer nok til å tilby RS-modellene på fossile drivlinjer i noen år til. Ikke som volummodell, men til en liten nisje av våre kunder, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef hos Audi.
Utvalget vil bestå av de svært spreke RS-modellene og noen store SUV-er, mens A1, A4, A5, A7, Q2 Q3 og Q5 ikke lenger inngår i det norske utvalget.
97 prosent av nybilsalget til Audi i 2022 var elektrisk, resten fordelte seg jevnt mellom RS-modellene og Q7, Q3, Q2 og A1.
– Et tydelig tegn på hvor kundene er på vei, er jo at vi solgte langt flere RS e-tron GT enn de andre RS-modellene til sammen i fjor, sier Winther.