Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
26 februar 2023 19:30
Del på Facebook
NY FRONT: Audi har redesignet fronten på sin største el-SUV. Det har gitt bedre aerodynamikk, men viktigst er kraftigere batterier. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NY FRONT: Audi har redesignet fronten på sin største el-SUV. Det har gitt bedre aerodynamikk, men viktigst er kraftigere batterier. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Audis første elbil, e-tron SUV, traff veldig godt i det norske markedet. Nå er oppfølgeren klar.

Siden Audi e-tron SUV kom på det norske markedet på tampen av 2018, er den levert i 24.890 eksemplarer, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Kun to modeller har høyere tall i perioden – Tesla Model Y og Model 3.

Annonse
Annonse

I 2020 var e-tron SUV den mest leverte bilen her til lands, noe som aldri har skjedd med en Audi-modell tidligere. Nå kommer modellen i en oppgradert versjon, kalt Q8 e-tron.

– Dette er vår største lansering på lang tid, sa Audi-sjef Elin Sinervo da hun presenterte den aller første Q8 e-tron på norsk jord.

Ytre sett er det forandringer i fronten, med ny design, ellers er bilen visuelt sett svært lik forgjengeren. Sinervo sa at det ikke var ønskelig med store forandringer på den nye modellen fordi e-tron SUV har vært så populær, særlig i Norge.

Siden lanseringen av e-tron og fram til i dag har Audi gått fra å ikke levere elbiler i det hele tatt, til at elbiler i fjor sto for 97 prosent av merkets leveringer.

Annonse
Annonse

Økt rekkevidde

Det viktigste med den nye modellen er ikke de små designendringene i fronten, men en mer praktisk egenskap.

– Den har bedre rekkevidde. Ny teknologi har gjort at plassen er bedre utnyttet i batteripakken, forklarer produktsjef Johan Ramstad.

Dermed imøtegår den nye versjonen det som har vært ankepunktet mot e-tron SUV – en ganske snau rekkevidde. De tre utgavene 50, 55 og S har alle bedre batterikapasitet enn tidligere: 50 går fra 59 kWt utnyttbar kapasitet til 89 kWt, dermed øker rekkevidden med 44 prosent, til 49 mil. 55-utgaven har 106 kWt som gir 58 mils rekkevidde, noe som er 32 prosents økning. Den sprekeste, S-utgaven, har samme batteri som 55 og klarer nå 49 mil.

Prisen er for Q8 e-tron 50 starter på 700.000 kroner, 55 starter på 820.000 kroner, og S-utgaven koster fra 824.000 kroner. Det betyr at den nye utgaven ligger vel 100.000 over versjonen den erstatter.

De første leveransene til norske kunder kommer i slutten av mars eller starten av april. Sinervo sa også at de ventet ganske kort leveringstid, slik at en bestilling i dag vil gi en bil før sommeren.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse