Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
25 februar 2023 19:30
Del på Facebook
EL KOMMER: Neste år er det ventet en helelektrisk utgave av Range Rover. Den vil nok ha et bedre potensial i Norge enn testbilen som har V8-bensinmotor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
EL KOMMER: Neste år er det ventet en helelektrisk utgave av Range Rover. Den vil nok ha et bedre potensial i Norge enn testbilen som har V8-bensinmotor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

I det øvre SUV-sjiktet har Range Rover fått konkurranse fra Bentley og Rolls-Royce. Den nye utgaven fra Range Rover viser at de ikke har tenkt å gi seg uten kamp.

Er man i markedet for en SUV fra det øvre sjiktet, finner man ikke en mer klassisk merkevare enn Range Rover. Siden 1969 har bemidlede folk som mener de trenger et kjøretøy som oser både klasse og terrengbil, tydd til denne bilen.

Annonse
Annonse

I dag har Range Rover kommet til femte generasjon, og bilen har aldri vært mer luksuriøs – eller større. Standardversjonen har rundet fem meter. Det finnes også en ekstra lang variant. Innvendig er det et høyere nivå enn noensinne.

Dempet eleganse

Ultraluksusmerker som Bentley og Rolls-Royce har i de senere årene kommet med utfordrere. Produsenten bak Range Rover, Land Rover, har valgt å møte de nye konkurrentene ved å gi Range Roveren en slags dempet framtoning.

Nå skal det sies at Range Rover er en diger bil som rent fysisk gjør mye av seg, men selve designen er uten prangende effekter. Utvendig er det glatte former og så elegant som det kan bli i denne størrelsen. Lyktene bak er et eksempel – de er formet som små horisontale striper. Og i fronten følger alle detaljene den samme flaten uten å stikke seg ut. Ikke engang grillen er dominerende, slik som på enkelte andre av dagens store SUV-er.

Range Rover har med andre ord blitt en bil med en svært helhetlig design.

Smakfullt

Den samme tankegangen finner man igjen innvendig. Materialene er fra absolutt øverste hylle, men der andre biler i klassen kan bikke over i det jålete eller lett vulgære, har Range Rover-designerne klart å holde på stilen.

Utførelsen er ryddig, med få knapper og en ganske stor skjerm i midten. Samtidig har designerne gjort det som mange andre også burde tenke på: Alt som har med ventilasjon å gjøre, styres av knapper og hjul. Dermed slipper man å rote rundt på en skjerm mens man kjører.

Foran føreren er det en digital skjerm der visningene kan tilpasses etter hva man ønsker av informasjon. Systemene framstår som raskere enn i tidligere Range Rover-modeller. I tillegg er logikken lett å komme inn i, blant annet med lett synlige menyknapper langs kanten på den midtstilte skjermen.

Miljøet innvendig er ellers preget av store mengder skinn og god plass.

Annonse
Annonse

Fjellgeit

I tillegg har bilen selvsagt noe som en Range Rover må ha, men som svært få faktisk kommer til å bruke. Vi snakker selvfølgelig om en hel haug med terrengprogrammer. Dette er en viktig del av merkevaren – det at en luksusbil av dette formatet faktisk kan bli en fjellgeit.

Under panseret i testbilen er det en V8-motor, en sjeldenhet i Norge på 2020-tallet. Nå skal det sies at man i liten grad hører noe fra den, bortsett fra under kraftig akselerasjon, men nye fossilbiler er uansett litt ute av takt med den norske samtiden.

Effekten ville for noen år siden framstått som ekstrem, 530 hestekrefter og 750 newtonmeters dreiemoment. I elbilalderen er ikke dette lenger så vilt. Men det er fortsatt veldig mye motor, noe som understrekes av at denne kolossen av en bil gjør null til hundre på 4,6 sekunder.

Komfort

Bilen er altså svært kvikk, men det sportslige har ikke noen fremtredende rolle. Det er komfort i alle detaljer, med et understell som tar seg av dårlig vei slik at sjåføren og passasjerene skal slippe å belemres med trivialiteter.

Bak rattet er man aldri i tvil om at man kjører en sværing som trives best i åpent landskap. Man har likevel grei oversikt rundt bilen når det trengs, takket være store vindusflater og digitalt bakspeil, med et kamera montert på taket bak, som gir bra sikt bakover. Men selv om man ganske raskt blir dus med hvor bilens ytterkanter befinner seg, er det nok lurt å ligge unna parkeringshus, for det er ikke til å komme ifra at bilen er stor alle veier.

Dinosaur

I den norske bilparken er Range Rover en dinosaur som har sitt trofaste publikum. Tilhengerskaren bryr seg nok ikke om at bilen bruker godt over literen på mila, selv med mye langkjøring. Når man må ut med nærmere tre millioner kroner, er det neppe bensinforbruket som velter økonomien.

Med sin klassiske framtoning har Range Rover en troverdighet som mange av de andre nye luksus-SUV-ene mangler. Dette er ikke bare et påfunn for å melke et marked. Merkevaren har en historie, og med den nye generasjonen viser Range Rover at de ikke trenger ekstra virkemidler for å levere en usedvanlig eksklusiv opplevelse.

Tekniske data

Range Rover P530 V8 AWD Autobiography SWB
Pris: 2.769.950 kroner
Pris testbil: 2.927.900 kroner
Motor: V8 syl. To turboer. Bensin. 4395 ccm. 530 hk. 750 Nm.
Aks: 4,6 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 1,17 l/mil
Utslipp: 272 g/km CO2. 28 mg/km NOx
Bagasjerom: 818/1841 liter
LxBxH: 5052/2047/1870 mm
Egenvekt: 2510 kilo
Tilhengervekt: 3500 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Tradisjon
Opplevd kvalitet

Prisen
I utakt med tiden

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse