Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
20 september 2019 13:00
Del på Facebook
INFLUENSER: Anders Røyneberg har over 45 000 følgere på Instagram og har havnet på bestselgerlisten med boka «Plantelykke». Her er han med sin favorittplante: Calathea. Alle foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
INFLUENSER: Anders Røyneberg har over 45 000 følgere på Instagram og har havnet på bestselgerlisten med boka «Plantelykke». Her er han med sin favorittplante: Calathea. Alle foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Anders Røynebergs grønne leilighet har vekket internasjonal oppmerksomhet. Her er hans plantetips – rom for rom.

Anders Røynebergs planteinteresse kommer til syne allerede idet man kommer inn i den brosteinsbelagte bakgården. Som borettslagets planteansvarlige har sørget for blomster og planter i bed og potter. I oppgangen er trappetrinnene pyntet med potteplanter, og inne i den 44 kvadratmeter store leiligheten er det funnet plass til over hundre grønne planter.

– I tillegg kommer alle plantene jeg har ute på balkongen. Foreløpig er det god plass her, men det kan nok bli litt trangt når plantene ute må inn til overvintring, sier Røyneberg. Han har vokst opp på planteskole og er utdannet agronom, men har valgt et urbant liv som sexolog og terapeut i Oslo.

– Da jeg flyttet til byen, savnet jeg de grønne omgivelsene. Så jeg begynte å fylle leiligheten med stadig flere grønne planter, forteller han.

I 2017 begynte han å legge ut bilder av leiligheten under navnet @arcticgardener, og fikk raskt mange tusen følgere fra hele verden. Nå har han skrevet boka «Plantelykke» sammen med samboer Erik Schjerven. I boka gir han tips til stell og innredning med planter, blant annet hvordan du kan innrede med planter rom for rom.

Stort i stua

Det første man legger merke til når man kommer inn i Røyneberg og Schjervens stue, er en over 2 meter høy monstera.

– Å være opptatt av planter har tradisjonelt vært en kvinneting. Nå har også menn blitt interessert, og de vil gjerne ha store planter, sier Røyneberg. Å ha én iøynefallende plante er et av hans tips til hvordan man best kan innrede stua med planter. I boka nevner han en stor fiolinfiken, en tropisk bananplante eller en overdådig paradisfugblomst som forslag til fine blikkfang.

Stua tåler ifølge Røyneberg mange potteplanter.

– Jeg trenger ikke så mange møbler, jeg har planter i stedet, sier han. Plantene bidrar til både hyggelig atmosfære, frisk luft og lyddemping. Røyneberg anbefaler å plassere plantene i grupper.

– Sett gjerne plantene i ulike høyder, både oppå og under bord, krakker og pidestaller. Det gir et frodig og luftig uttrykk, mener han. Også på puter og tekstiler har han valgt botaniske mønstre.

– Det er mye naturtoner i hjemmet vårt, jeg liker naturfarger som brunt, blått og grønt. I stua har vi valgt å ha en dypblå farge på veggen i plantekroken, den står fint til de grønne plantene, sier han.

Speil er et annet av hans tips.

– Speil reflekterer lyset til de plantene som står i mørkere deler av rommet. Speil øker dessuten romfølelsen og gjør at det ser ut som du har dobbelt så mange planter, påpeker han. Han synes det er fint å variere med ulike potter og krukker.

– Bruk gjerne ting du allerede har. Så lenge du borer hull i bunnen, kan det meste brukes som potte. Jeg plukker gjerne med meg ting fra loppemarked eller når jeg er på reise, forteller han.

Spiselig på kjøkkenet

På kjøkkenbenken liker Røyneberg å ha krydderurter, i tillegg til et stadig skiftende utvalg stiklinger.

– Jeg tar jevnlig stiklinger av plantene mine, både for å få nye planter til leiligheten og til å gi bort. Det finnes ikke bedre gave enn en plante du har dyrket fram selv. Dessuten er det bærekraftig – jeg er egentlig ikke tilhenger av å pynte bordet med en blomsterbukett som må kastes etter en uke, sier han.

For øyeblikket har han flere avokadosteiner til spiring på kjøkkenbenken, et dekorativt prosjekt som med tiden forhåpentligvis blir til avokadotrær. Sitrusbusker og -trær er andre planter som hører hjemme på kjøkkenet. Røyneberg tipser blant annet om calamondin, en robust sitrusplante der frukten kan brukes som et alternativ til lime eller sitron.

Fuktig på badet

Røyneberg deler grønne planter i to hovedgrupper: Ørkenplanter, som trives med mye lys og lite vann, og tropiske planter, som trives i fuktige omgivelser. Sistnevnte er perfekte for badet.

– Varme kombinert med fuktighet fra jevnlig dusjing er ideelt for blant annet min favorittplante calathea, sier han. Tropiske planter er tilpasset et liv på regnskogbunnen, og klarer seg derfor ofte med lite lys. Et baderom uten vinduer vil imidlertid bli i mørkeste laget for de aller fleste planter.

– Har du for lite naturlig lys tilgjengelig, er plantelys et godt alternativ. Plantelys kan uansett være nyttig i de mørke «dødsmånedene» november, desember og januar, sier Røyneberg. Selv har han to spotter med plantelys midt i stua der vinduslyset er som svakest.

Friskt på soverommet

Også på soverommet har Røyneberg en frodig samling av grønne planter.

– Planter er bra for inneluften. Noen planter er særlig effektive i å rense luften for giftstoffer, blant annet svigermors tunge. Svigermors tunge er dessuten veldig robust og klarer seg med lite vann, sier han.

Har du liten plass, enten det er på soverommet eller i leiligheten for øvrig, anbefaler Røyneberg hengeplanter.

– Det er blitt populært å ha planter i ampler. Jeg synes det blir finest dersom man har flere ampler på rad i ulike høyder, sier han.

Riktig stell

Mange har nok opplevd å optimistisk gå til innkjøp av nye grønne planter, bare for å oppleve at de visner hen noen uker senere. Planter trenger passe mye lys, passe mye vann og passe mye gjødsel for å trives. Og for å gjøre det ekstra komplisert krever ulike sorter ulike mengder av både lys, vann og gjødsel.

– Jeg har en del planteliv på samvittigheten jeg også. Nybegynnere kan gjerne starte med planter med tykke, mørkegrønne blader. De krever lite stell og klarer seg med forholdsvis lite lys, sier Røyneberg. Han er ikke bare opptatt av grønne planter fordi de estetisk sett ser fine ut. Like viktig er plantenes bidrag til mentalt velvære.

– Jeg tror oppmerksomheten rundt grønne planter er mer enn en trend. Planteinteressen handler om menneskers ønske om å være tett på naturen. Forskning har vist at det å stelle med planter har noe av den samme effekten som å klappe en hund eller katt. Plantenes langsomme vekst blir en motvekt til det hektiske livet mange folk lever, sier han.

– Plantefolk er sjelden bøller.

Grønn trend

– Planter har fått en viktigere rolle i interiøret, forteller leder i Opplysningskontoret for blomster og planter, Tove Ladstein. Hun knytter trenden til den grønne bølgen og økt oppmerksomhet rundt temaer som klima, miljø og bærekraft.

– Mange unge har nok tenkt på planter som noe bestemor holdt på med. Nå får plantene lov til å ta stadig mer plass i folks hjem. Trenden begynte forsiktig for noen år siden med kaktuser og sukkulenter. Nå har mange mer frodige og viltvoksende planter. Mange unge har et ganske minimalistisk interiør, planter gjør det lunere, mener hun.

Nylig har trenden også gått i retning planter med blader i flere farger, slik som Tradescantia.

– Kanskje er det et tegn på at folk framover vil få øynene opp for blomstrende planter? spør hun.

View the embedded image gallery online at:
https://ksu.no/artikler/tema/97965-gront-byliv#sigProId1f27866932

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse