Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
18 januar 2020 19:30
Del på Facebook
VINNER: Importøren regner med at ni av ti X5-kunder kommer til å velge ladehybriden. En X5 med en bensinmotor på 340 hestekrefter har en startpris som ligger 200.000 kroner over. FOTO: Terje Bendiksby / NTB scanpix
VINNER: Importøren regner med at ni av ti X5-kunder kommer til å velge ladehybriden. En X5 med en bensinmotor på 340 hestekrefter har en startpris som ligger 200.000 kroner over. FOTO: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Verden går framover. Den nye ladehybridutgaven av BMW X5 har større batteri enn den rene elbilen i3 hadde da den kom.

BMWs nyhet er en bil som byr på mye. Det starter med det innholdsrike navnet BMW X5 xDrive45e iPerformance, som forteller oss at dette både er en stor SUV og en ladehydbrid.

Og her snakker vi ikke om å lade for å klare en tur til nærbutikken. Nei, denne bilen skal på papiret klare nærmere ni elektriske mil. Det kan vi takke batteripakken for, som er større enn det man fant i rene elbiler ganske nylig.

Da BMW i3 kom i 2013, hadde den et batteri på 22 kWh. Til sammenligning har X5 xDrive45e en batteripakke på 24 kWh. Det er nesten så man kan lure på hvorfor den nye X5-en ikke går enda lengre elektrisk, ettersom i3 hadde en rekkevidde på bortimot 15 mil. Den enkle forklaringen er vekt. BMW i3 veier 1,2 tonn, mens X5 med ladehybriddrivlinje veier godt og vel det dobbelte.

Dette er store saker. En diger SUV som koster mye penger. Men sammenligner vi med andre store, luksuriøse biler med nær 400 hestekrefter, er prisen ikke så ille likevel: En X5 M50d med 400 dieselhester starter på over 1,3 millioner kroner. For X5 xDrive45 slipper vi unna med en startpris 845.000.

Engangsavgiften er forklaringen: På X5 M50d er den på langt over 400.000 kroner, på X5 xDrive45e er den bare på litt over 100.000 kroner.

Økt effekt

X5 har også tidligere vært tilgjengelig som ladehybrid, men den nye versjonen har en viktig oppgradering til – utover et større batteri. Tidligere var bensinmotoren på to liter med fire sylindre, litt stusslig når man ser på hva slags kjøretøy dette er. Nå er dette justert, og dagens motor er en treliters rekkesekser. Dermed er lydbildet av det grovere slaget, noe som kler bilen, og i tillegg har effekten økt. Systemeffekten er 394 hestekrefter med 600 newtonmeter i dreiemoment, mot 313 hk og 450 nm i forrige utgave. Samtidig har det oppgitte forbruket sunket, noe som naturligvis henger sammen med det større batteriet, som tidligere var på 9 kWh.

Med det langt større batteriet ser det ut til at den realistiske rekkevidden ligger på 7 mil, et anslag importøren kom med på forhånd, og noe vi også endte på under testkjøringen. Det er få andre ladehybrider som klarer det. På langkjøring er det greit å la bilen selv justere bruken av de to motorene ved å sette den i «hybridmodus». Kombinerer man dette med å sette et reisemål i navigasjonssystemet, vil bilen ta hensyn til topografi for å styre energibruken.

Sprek

Samtidig er det ikke til å komme ifra at det blir et ganske mye høyere forbruk på virkelighetens langturer enn det man kan lese på faktaarket. Etter drøyt 20 mils kjøring, der vi startet med fullt batteri og prøvde ut bilens forskjellige modus underveis, viste kjørecomputeren et snittforbruk på 0,9 liter på mila. Når batteriet er utladet, utgjør det fortsatt mye vekt i seg selv – som må flyttes framover av den store bensinmotoren.

Dette er ladehybridens logikk.

På den annen side er nye X5 en av ladehybridene med størst potensial til å ha minimalt forbruk, hvis kjøremønsteret tilpasses den – tross alt – rause rekkevidden.

Det man i tillegg får, er en seriøst sprek og komfortabel maskin. Null til hundre på 5,6 sekunder er radig, denne bilen bykser virkelig bortover hvis man ønsker det. Batteripakken er plassert lavt og gir ladehybdriden et lavere tyngdepunkt enn en standard X5. Mellom bilen og bakken er det luftfjæringer og elektronisk styrte dempere. Komforten er på luksus-SUV-nivå, og med innslaget av elmotor kan man dermed flyte ganske så lydløst av gårde. Toppfarten rent elektrisk er 135 kilometer i timen.

Men er det fornuftig?

Utstyrsnivået er høyt, og kan bli formidabelt hvis man slipper seg løs i ekstrautstyrslisten. Samtidig er den digitale skjermen foran føreren mindre moderne enn i tilsvarende Mercedes-Benz eller Audi-modeller. Den har lite fleksibilitet og en grafikk som ikke er helt god for øyet. Det som derimot er supert, er funksjonaliteten på mulitmediaskjermen i midten, som kan styres av et hjul i midtkonsollen. Det er uendelig mye mer brukervennlig og fornuftig enn at alt skal gjøres med fingeren på en berøringsskjerm.

Med såpass stor elektrisk rekkevidde gir denne X5-modellen mer mening enn mange andre bilmodeller med et slikt komplisert ladehybrid-drivverk. Prismessig kommer den også ganske greit ut, og det kommer knapt til å bli solgt andre X5-utgaver i Norge i tiden som kommer. Men vi er i startfasen av en massiv modelleksplosjon av elbiler, og hvor fornuftig det virker med en ladehybrid om et par år, er vanskelig å si. Det er ikke opplagt at andrehåndsverdien på slike biler vil stå seg spesielt bra.

Tekniske data:

BMW X5 xDrive45e iPerformance

Pris: 845.000.-
Pris testbil: 1.189.000.-
Motor: 6 syl. Bensin. Turbo. 2998 ccm. 286 hk v. 5000 o/min. 450 Nm v. 1500 o/min. Elmotor. 113 hk 265 Nm. Systemeffekt. 394 hk. 600 Nm.
Aks: 5,6 sekunder
Toppfart: 220 km/t
Forbruk: 0,2 l/mil
Utslipp: 28 g/km CO2. 1,9 mg/km NOx
El. Rekkevidde: 87 km
Bagasjerom: 500/1720 liter
LxBxH: 4922/2004/1745 mm
Egenvekt: 2435 kilo
Tilhengervekt: 2700 kilo

Pluss og minus

+

God elektrisk rekkevidde
Komfort
Effekt og kjøreegenskaper

Et kompromiss
Forbruket når batteriet er tomt

Galleri

View the embedded image gallery online at:
https://ksu.no/artikler/tema/99335-store-saker#sigProId69ee81853c

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse